Nytt register – ”Ingen vet var hästarna finns”

Jag kan nog tycka att det kan vara bra MEN, då borde vi verkligen anses ha jordbrukskreatur istället för husdjur och med det då betala mindre hos DV, precis som en artikel här för någon vecka sedan.
Vi kan inte både ha hästar som jordbruksdjur och husdjur och myndigheterna vända kappan efter vad de vill och kan ta ut i pengar.
Det är väl det som har väckt mest debatt att om hästar ska vara jordbruksdjur en lagstiftning bör dom vara det även i annan lagstiftning. Det är ju nästan bara Sverige som undantar hästar från lantbruksdjur i EU. Då blir det ju också fel/konstigt när EU kommer med regler som gäller för hela unionen.
 
Det stämmer inte. Vi anmäler aldrig våra kor som flyttade när de byter bete ( eller då byter bete/fastighet), det behövs inte, vi har ett grundprod.plats nr där de bor sas över vintern och sedan anmäler man en "anmälan djurhållning" till Länsstyrelsen om en mark man ämnar beta, finns inget PPN på marken så fixar man ett o samtidigt blir det geografiska läget satt.
Sedan kan man flytta efter smak utan att anmäla till CDB varje gång, bara man vet själv vem som är var.
Jag tror vi har 12 olika PPN.

Såvitt jag vet måste man fortfarande anmäla förflyttning av får när man flyttar till annans ppn. Möjligt att reglerna förenklats för nöt?
 
Det är väl det som har väckt mest debatt att om hästar ska vara jordbruksdjur en lagstiftning bör dom vara det även i annan lagstiftning. Det är ju nästan bara Sverige som undantar hästar från lantbruksdjur i EU. Då blir det ju också fel/konstigt när EU kommer med regler som gäller för hela unionen.

Exakt det jag menade.
 
Vi kan inte både ha hästar som jordbruksdjur och husdjur och myndigheterna vända kappan efter vad de vill och kan ta ut i pengar.

Förstår inte promt varför hästar skulle gå som jordbruksdjur för att göra en registrering acceptabel, det är jättebra vid sjukdomsutbrott ex kvarka, nu har ingen riktig koll .
Gilla läget, en del djur går på mer bidrag , andra får inget.
 
Såvitt jag vet måste man fortfarande anmäla förflyttning av får när man flyttar till annans ppn. Möjligt att reglerna förenklats för nöt?

Jag är inte insatt på får och det kan såklart vara så att just fårägare ska anmäla, även om det låter konstigt. Eller inte.:crazy: Det är en jävla byråkrati.:meh: Men vi tar blanketten " anmälan djurhållning" och skickar in , det räcker. Finns inget PPN på betesplätten, skaffar jag oss ett eget genom Mina sidor på Jordbruksverket, klickar på betesplätten och voila så får vi ett PPN där.
Därefter flyttar vi runt djur efter behov, bara vi vet själva. Det kan vara beten som enbart betas 2 v på hösten med färre djur, kvigor som ska till tjur, tjur som ska till annan flock, kvigkalvar som ska ifrån tjurflocken med sina mödrar, senkalvare som har gått hemma.
Eller djur som behöver vård.
 
Aha, det hade jag ingen aning om, ska genast kolla upp, för nu är det ytterst krångligt om vi ska beta av grannarnas marker:p Tusen tack för den infon :up:

Ja, gör det, återkom gärna hur det går i tråden jag är också intresserad om det gäller får. Blir ju jättejobbigt att anmäla fram o tillbaks hela tiden, ex om man tar hem ett som är halt, eller en med ett lamm som behöver tillskott.:eek:
 
Förstår inte promt varför hästar skulle gå som jordbruksdjur för att göra en registrering acceptabel, det är jättebra vid sjukdomsutbrott ex kvarka, nu har ingen riktig koll .
Gilla läget, en del djur går på mer bidrag , andra får inget.

Jag tycker bara som artikelförfattaren, bestäm er vilket det ska vara. Vi kan inte vara två saker hela tiden.
 
Jag tycker det låter jättebra , klart att det ska rapporteras var hästar bor och hur många en stallägare har i sitt stall.
Kan du peka på var jag skrivit att man inte ska ha registreringen?
Jag har bara pratat om att ska man göra register ska man göra dem på ett smart sätt som så effektivt som möjligt kan ge den effekt man vill. Det här brister på flera viktiga grundpunkter eftersom man inte samordnar någonting utan alltid ska börja på nytt.
 
Vilken artikelförfattare?
Hundar registreras, tycker du samma där?

Vad menar du? Vad ska jag tycka är samma?

Hundar registreras, samma som hästar.
På hundsidan anmäler man inte i ett register var man har hunden, om man säljer den och var den är rent fysiskt, vilket man vill här med hästar, precis som med jordbruksdjur.
 
Vad menar du? Vad ska jag tycka är samma?

Hundar registreras, samma som hästar.
På hundsidan anmäler man inte i ett register var man har hunden, om man säljer den och var den är rent fysiskt, vilket man vill här med hästar, precis som med jordbruksdjur.
Man anmäler ju inte vart hunden befinner sig men man måste anmäla ägarbyte till både avelsorganisation (om hunden är registrerad i sådan) och till jordbruksverket.
 
Om fyra år införs nya krav på stallägare som då måste rapportera om hur många hästar som finns i stallen. Registret ska bidra till att minska smittspridning och ge bättre överblick vid bränder. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.helagotland.se/samhalle/nytt-register-ingen-vet-var-hastarna-finns-14196290.aspx


Hästen som jordbruks djur-ja tack. veterinär och jouren blir billigare och om man behöver nödslakt blir den också till lägre pris hoppas jag. För alla jordbrukets djur blir förhoppningsvis behandlade lika då i kostader.
Varför inte använda hästavelsförbundets pass/ häst register. Allt samlat under ett tak.
 
Hästen som jordbruks djur-ja tack. veterinär och jouren blir billigare och om man behöver nödslakt blir den också till lägre pris hoppas jag. För alla jordbrukets djur blir förhoppningsvis behandlade lika då i kostader.
Varför inte använda hästavelsförbundets pass/ häst register. Allt samlat under ett tak.
Hästavelsförbundet har väl inget samlat register de heller? Mig veterligen ligger allt utspritt över alla olika registraturer.
 
Såvitt jag vet måste man fortfarande anmäla förflyttning av får när man flyttar till annans ppn. Möjligt att reglerna förenklats för nöt?

Har kollat med 2 st fårgrannar , de anmäler inte heller flytt till/ från annans marks PPN, underförstått självklart då( som förut) att den andra marken inte betas av ägarens djur och där det då inte finns ett PPN som används. Men det är bara grannar- de kanske struntar i det.?
Skulle vi köra djur till PPN- annans mark- där ägaren har en egen flock nöt så måste vi anmäla flytt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 753
Senast: Pudlan
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 346
Senast: Fetaost
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 877
Senast: Madick
·
D
Hästmänniskan moderatorn får ta bort denna trån om det visar sej att den ligger fel, men jag gjorde vad jag kunde för att få den rätt... står inför...
Svar
8
· Visningar
1 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp