Bukefalos 28 år!

"Nytt" sätt att anv slagrem

martha

Trådstartare
När min hovis var här för några veckor sen så kom vi att diskutera slagremmar....han sa en sak som jag funderat på ett tag...i flera år faktiskt(eftersom jag har konvalenterna och alltid anv slagrem, nästan alltid iallafall)

En gemensam bekant till oss hade en märr som´var osedvanligt lätt i rven och slog istort sett varenda tur hon var ute på...han hade naturligtvis slagrem på henne men sen så gjorde han en "smart" grej...han tog en till slagren och spände bakom arselet mellan skalmarna...så när hon slog nästa gång så tog det ju emot vid haserna istället...DENNA hästen slog några ggr till och blev "rädd" ...efter detta var det inge kul att slå mer för det var ju jäkligt obehagligt.....

det jag har funderat på är nå¨n typ av "sparkbåge" så dom inte kan slå upp/ut, det gäller ju förståss att spänna remmen jäkligt hårt så den inte slakar....
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Frågan är bara, VAD händer om hästen blir riktigt RÄDD när det tar emot vid haserna??
*tänker på hur min ponny skulle reagera, förmodligen skentur :crazy:*
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Det som "slår" mig direkt är att man måste vara fruktansvärt noga med att placera en sådan anordning på EXAKT rätt ställe för hamnar den för nära riskerar man ju att den går i om hästen tar i eller om man svänger eller liknande?

Och kommer den för långt ifrån så kanske hästen kan fastna i den?

Jag vet när jag hade min donna på 174 cm, hon gick i tvärstaget på sulketten när hon vände upp i volten. :crazy:

Allt som fungerar är ju bra, men man ska nog överväga riskerna innan man ger sig ut och laborerar allt för mycket?

/// ghost (som alltid är negativ till allt nytänkande (i ungefär 2 minuter ;) )
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

ja...det är ju en "lurig" anordning, men själva vitsen ÄR nog att hästen skall bli rädd att slå ....men själva iden tycker jag är bra..men jag skulle nog vilja ha en flytttbar "båge" som man kan fästa i skalmarna...dels för att hästen inte skall ta sig upp o slå och för att den inte skall ta sig över skalmarna....själva anordningen skall ju sitta ca 2 dm från baken på hästen...då är den inte i vägen alls om hästen bara är som vanligt....
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Gå och kolla på långvagnarna som Jim(dvs.Micke...)har till unghästarna på valla!De spänner en cykelslang mellan skaklarna.
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Jag har för mig att jag läst något tips om en liknande anordning i "Champion".

Kom just på en annan idé :idea: .......troligen livsfarlig om man tänker steget längre, men jag har inte tänkt så långt än :cool: ....varför inte sätta fast en bit gummimatta (som man har i boxar för hästar som slår i boxväggen. Det borde funka som stänkskydd också :idea:
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

martha skrev:
När min hovis var här för några veckor sen så kom vi att diskutera slagremmar....han sa en sak som jag funderat på ett tag...i flera år faktiskt(eftersom jag har konvalenterna och alltid anv slagrem, nästan alltid iallafall)

En gemensam bekant till oss hade en märr som´var osedvanligt lätt i rven och slog istort sett varenda tur hon var ute på...han hade naturligtvis slagrem på henne men sen så gjorde han en "smart" grej...han tog en till slagren och spände bakom arselet mellan skalmarna...så när hon slog nästa gång så tog det ju emot vid haserna istället...DENNA hästen slog några ggr till och blev "rädd" ...efter detta var det inge kul att slå mer för det var ju jäkligt obehagligt.....

det jag har funderat på är nå¨n typ av "sparkbåge" så dom inte kan slå upp/ut, det gäller ju förståss att spänna remmen jäkligt hårt så den inte slakar....

Det var nytt Martha! :p Bläddrat nå i Nya Champion på senaste?? :D :p
Testade på Humlan när hon var som värst... Men det kändes så "naket" så jag återgick till den gamla hederliga remmen över rumpan! :D
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

shit också...jag som trodde jag var intelligent :D
men jag har ju championboken...kanske ska kolla där vad dom säger om uppfinningen :D
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

martha skrev:
shit också...jag som trodde jag var intelligent :D
men jag har ju championboken...kanske ska kolla där vad dom säger om uppfinningen :D
Du var ju jätte samrt, är ju inte ditt fel att det redan var uppfunnet! ;)
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

De måste vara den absolut dummaste ide jag hört nån gång. Hur f*n kan man utsätta en häst för liknande???Men visst, vill du ha en bakrädd häst så varse god, håll på tills de inte går längre :devil:
Jag däremot har en bra ide, min ponny sparkade förut, då flätade jag hans svans å hakade fast den i tömmarna, när han sen slog så släppte jag tömmarna å hängde mejj i svansen istället, resultatet blev= en ponny som inte vågade slå nå mer å givetvis en del hårstrån i handen, men det kan man leva med för att ha en säker häst!
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Breakdance skrev:
De måste vara den absolut dummaste ide jag hört nån gång. Hur f*n kan man utsätta en häst för liknande???Men visst, vill du ha en bakrädd häst så varse god, håll på tills de inte går längre :devil:
Jag däremot har en bra ide, min ponny sparkade förut, då flätade jag hans svans å hakade fast den i tömmarna, när han sen slog så släppte jag tömmarna å hängde mejj i svansen istället, resultatet blev= en ponny som inte vågade slå nå mer å givetvis en del hårstrån i handen, men det kan man leva med för att ha en säker häst!
Varför skulle hästen bli bakrädd? :confused:

Tycker du att det var smart att hänga sig i svansen och släppa tömmarna?? :eek: :eek:
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

:rofl: :rofl: Men DET var nog det dummaste JAG har hört iallafall.....
herregud....nog är det bättre att dom slår i en rem än att ha nån som släpper tömmarna o hänger i svansen :eek:
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Ska jag säga till Lasse när han ska köra löp med Humlan på torsdag-
du jag sket i slagremmen, fått tips at det är bara du kastar tömmarna o hänger dig i svansen, så slutar hon slå!!
thk.gif
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Nån som kan förklara hur en sån rem ser ut för de okunniga och vad de används till..? (bild kanske?? ;)) Har aldrig hört talas om d... :smirk:
 
Sv: "Nytt" sätt att anv slagrem

Doneloge skrev:
Nån som kan förklara hur en sån rem ser ut för de okunniga och vad de används till..? (bild kanske?? ;)) Har aldrig hört talas om d... :smirk:

hittar ingen bild, men det är en rem i läder eller nylon som man normalt fäster i skalmen på vagnen, över korset på hästen och fäster i skalmen på andra sidan, så att hästen inte kan slå...eller skall inte kunna, en del klara det ändå...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp