Bukefalos 28 år!

OBS! Finskt hundfoder återkallas efter förgiftningar - har exporterats till Sverige

Men om potatisen t.ex. levererats med öppen lastbil är det ett helt översta lager som kunnat bli grönt.

Det kan vara så att (spekulerar vilt) att leverantören inte tyckt det varit så noga iom att det "bara" ska bli djurfoder.

/tanten - på hal is nu.

De har köpt in potatisen i form av potatisflingor, skriver de i sitt pressmeddelande. Det finns inget gränsvärde för glykoalkaloider i foder i EU, men vad jag kan läsa mig till kommer Musti börja mäta i varje inköpt parti för säkerhets skull framöver.
 
De har köpt in potatisen i form av potatisflingor, skriver de i sitt pressmeddelande. Det finns inget gränsvärde för glykoalkaloider i foder i EU, men vad jag kan läsa mig till kommer Musti börja mäta i varje inköpt parti för säkerhets skull framöver.
Just potatisflingor är väl inte människomat väl? Är det inte främst till djurfoder?
 
Just potatisflingor är väl inte människomat väl? Är det inte främst till djurfoder?

Potatisflingor kan användas både till foder och människomat, men jag gissar att man har olika ingångskrav på råvaran. Det jag tänker på är att det inte är säkert att själva foderproducenten hade kunnat se kvalitetsbrister med mindre än att göra analyser av varje parti själva. (Till skillnad från om man köper in potatis för egen bearbetning och borde kunna se om det är såpass omfattande brister i kvalitet.)
 
Potatisflingor använs till människor. Bland annat så är det i med i minst 1 bröd recept på jobbet.
Utan att veta ett smack så antar jag att det finns flera fabriker för sånt? Knappast bara en enda i hela Finland - om det nu är därifrån flingorna kommer.
Och att det som ska bli människoföda har hårdare kontroller och därmed är lite dyrare.
Bara ett tänkt scenario.
 
Jag har för mig att potatisflingorna importerats från Nederländerna.
Alltså, nu börjar jag grunna lite.

Vår hund har ju varit sjuk i en dryg månad med märkliga, lite ospecifika symtom, men mycket problem från mage/tarm.
Hon åt vid insjuknandet ett foder tillverkat i Nederländerna, innehållandes potatisflingor.
Känner mig inte jättesugen på att fasa tillbaka henne på det fodret nu...
 
Det står som en notis och ett pressmeddelande som kom idag:

https://www.arkenzoo.se/pressmeddelande

Håller med om att de hade behövt gå ut mycket tydligare i alla sina kanaler, det är ju inte direkt så att man letar efter varning för produkter man redan använder.

Bara för info som framgår enligt pressmeddelandet så har även ett kattfoder, Smaak spannmålsfritt med kyckling, återkallats.

Det är verkligen inte särskilt bra kommunicerat om detta.
 
Jättemärkligt! När exempelvis Ica eller Coop återkallat något så står det alltid typ högst upp som ett meddelande på hemsidan för alla kunder att läsa, och ofta även lappar i butikerna.
Ja jag förväntade mig ett pressmeddelande eller liknande tydligt på hemsidan.
Var där nämligen på dagen och stod och funderade på att köpa foder/ godis av just SMAAK och ville veta om de redan plockat bort rätt partier.
 
Fler medieuppgifter från Finland:

https://svenska.yle.fi/a/7-10045032

Musti & Mirri ersätter åtminstone i Finland veterinärkostnader för besök som uppstått pga fodret.
I Sverige får man rimligen vända sig till återförsäljaren.

Musti & Mirri äger även Arken Zoo. Eftersom Arken är en franchisekedja misstänker jag att det blir bökigare här. M & M borde kanske gå ut även till övriga länder där de säljer sitt foder för att konumenter ska få reda på vad som gäller.
 
Musti & Mirri äger även Arken Zoo. Eftersom Arken är en franchisekedja misstänker jag att det blir bökigare här. M & M borde kanske gå ut även till övriga länder där de säljer sitt foder för att konumenter ska få reda på vad som gäller.
Är dock extremt få butiker som är franchise nu då de håller på och avvecklar det. De flesta arken ägs direkt av Musti group.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp