Bukefalos 28 år!

Ockupanter i stallet! Padd- och igelkottkunniga hitåt!

Q

Queens Proctor

Varje höst är det samma sak i mitt stall, hästarna går fortfarande på bete men stallet är ändå fullt!

Igelkottar och paddor invaderar stallet och jag tycker att det är mysigt på alla sätt, men en del av dem verkar må så där halvbra.

Idag satt en stackars padda mitt på stallgolvet och när jag lyfte upp den så var den rent stel. Jag satte ut den i ett blomsterland där jag hoppas den klarar sej, men jag vet inte? Vad gör man med paddor som verkar helt felnavigerade?

Bakom en box har också igelkottar haft ett favoritställe i många år, men det är knappast något bra ställe under hela vintern.

Är det någon som är mer expert på mina favoritdjur och kan ge lite info?

Hur fungerar deras "vinteride"?

Mvh,
QP
 
Sv: Ockupanter i stallet! Padd- och igelkottkunniga hitåt!

Hej,
det är otroligt kul med paddor och igelkottar! I mitt förra hus hade vi ett gäng stora paddor som bodde i en skreva i källartrappan utomhus. Ett förbluffande stort antal paddor lyckades klämma in sig där och överlevde år efter år. Det finns tydligen även färdiga paddhus att köpa, men borde ockås vara enkelt att fixa till själv:
http://www.klinta.org/index.php?pag...n=com_virtuemart&Itemid=44&vmcchk=1&Itemid=44

Till igelkottarna byggde jag ett kottehus enligt naturskyddsföreningens enkla ritning:
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/djur-och-natur/vilda-grannar/holkar-och-bon/

Vi smorde in kottehuset med lera och inredde med löv och ställde det i bortre delen av trädgården. Det dröjde inte många dagar förrän en stor kotte flyttade in (tror det var i september/oktober). Vi hittade även en liten frusen kotteunge som vi petade in till den andra kotten. Båda två sov gott där ända till maj faktiskt!

En riktigt stor lövhög duger också bra till kottarna, om man bara ser till att den får vara i fred.

Lycka till med dina ockupanter! I min nuvarande trädgård råder det sorglig paddbrist, så jag får väl gräva en damm nästa år.
 
Sv: Ockupanter i stallet! Padd- och igelkottkunniga hitåt!

Tack för mycket användbara tips!

Visste inte att det fanns särskilda paddhus, det roliga var att försäljningsstället är i närheten av där jag bor så det blir nog ett besök där.

Igelkotthuset verkar inte heller vara så jättesvårt att ställa i ordning, så det här ska jag verkligen pröva. Bra tipssida även för andra djur man kan tänkas stöta på!

Mvh,

QP
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp