Ökad vattenkonsumtion.

Grängesberg

Trådstartare
Hej!

Jag har sökt på tidigare trådar om detta med att hunden börjar dricka mer än vanligt, dock så hittar jag inte riktigt någon som har haft samma fråga som mig.

Kan ju börja med att skriva att min schäferhanne har nedsatt bukspottkörtelfunktion och medicineras för det med framgång. Han har haft det i ett och ett halvt år nu och äter Pankreon Forte strax innan maten. Han är dock inte känslig för att få något tuggben eller annan godisbit emellan målen och utan att få medicin.

Han har alltså inte helt nedsatt funktion utan bara en del.

Nåväl..

I onsdags morse när jag vaknade så hade odjuret ätit ur kattlådan, normalt sett gör han inte det. Just denna vecka så hade vi en annan "billig" kattsand då jag var i akut behov av sand och djuraffären var stängd. Har i vanliga fall den parfymerade Everclean.

Nu hade han satt i sig en hel del kattsand och spytt upp det i vardagsrummet. Han hade då druckit ur hela sin vattenskål på natten samt kissat inne på golvet! Det har aldrig hänt sedan han var valp.(nu 4 år)

Han har sedan i onsdags druckit mer än vad han brukar. Visserligen så är det ganska varmt nu igen och det var väl faktiskt i onsdags som värmen kom tillbaka. Så att han dricker lite mer än annars är ju inte märkligt.

Jag trodde först att det var pga av kattsanden som han hade druckit så mycket, men borde det inte släppa nu snart. Det är ju lördag.

Han är inte påverkad på annat vis, glad och pigg som vanligt och han bajsar helt normalt. Han har inte spytt något mer och nu är sanden utbyten mot den vanliga.

Har idag börjat att mäta mängden han dricker(han väger ca 40kg) och hitills idag så har han druckit ca 9 dl, vi har vart ute en del och han är en vilde som gärna springer och busar ute. Nu när det är varmt så dricker han såklart då när vi kommer in.

Det är inte så att han dricker hela tiden och gör tomt i skålen, det fanns tex kvar i morse när jag gick upp och han kanske hade druckit ca 6 dl under kvällen/natten.

Blir ju såklart orolig när man läser om diabetes och sådana problem. Min sambo tror att jag överreagerar och att jag inte i vanliga fall tänker på hur mycket han dricker.

Hur mycket ska dom dricka för att det ska vara onormalt/dygn?
Kan jag avvakta ett par dagar för att se om det blir bättre? Han verkar inte dålig på annat vis.

OM det skulle vara diabetes, vad för andra symptom ska jag titta efter?

Tacksam för svar..
 
Sv: Ökad vattenkonsumtion.

Om jag jämför din hunds vattenkonsumtion/ dag mot mina hundar, så tycker jag att din hund dricker ganska lite vatten i förhållande till sin storlek...... Våran jämte ca 35 kg dricker ca 2-3 L / dag... Minsta hunden, en 5 månaders Aussie ca 5 kg dricker ca 6 dl / dag...
 
Sv: Ökad vattenkonsumtion.

Ok..

Det är ju kanske så att jag överreagerar..

Hitills idag så har det blivit:
8-12.30 7 dl
12.30-17.30 7 dl
17.30-21.45 3.5 dl

Det kanske är normalt?
Dock så tycker jag att han dricker samt kissar mer än vanligt. Men det kan ju också vara så att jag inte tänker på det i vanliga fall..

Mätte nyss hans vattenskål som jag brukar fylla varje dag till hälften 2 ggr. Den är på 5 l. När jag byter så brukar det ju vara lite kvar, så kanske att han i vanliga fall dricker ca 3 l..

Hmm.. det är nog bara "mamma" som är hönsig. Dock så brukar han ju inte kissa inne som han gjorde då han hade tömt hela skålen.

Men jag fortsätter att mäta, för det kan ju vara bra att veta hur mycket normalt för just Lucifer är.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en ljuvlig katthane (alla mina katter är visserligen ljuvliga...) sedan åtta eller så, år tillbaka. Det har hänt att han har...
Svar
13
· Visningar
1 390
Senast: kolblakkur
·
Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Snurrfian
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 922
Senast: lilstar
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra mig för litegrann efter någon med erfarenheter eller tips om vad som kan tänkas vara med min lilla pärla. Hästen...
Svar
10
· Visningar
1 760
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp