Öm i hovarna

@caballus Jag har aldrig hittills varit med om att det inte går att plasta en hov så det går att spika skor. Så varför inte försöka plasta om hovarna är trasiga och hästen ömmar om den går barfota? Superenkelt för mig.

Sen om man verkligen vill fästa skor går det alltid att göra specialskor med sömhål där det finns vägg, så skor går i de allra flesta fall att slå på, speciellt om hovis kan plasta.
 
Fast jag förstår reaktionen...många barfotafantaster argumenterar just om att det tar lång tid för hästen innan den slutar ömma och att det är normalt. Är nog ganska lätt att tolka det så
Jag förstår också reaktionen i och med att jag läst de hätska diskussioner som uppstått i en del av barfota-vs-skor-trådarna, men det var ju inte riktigt det jag skrev, utan det läsaren tolkade utifrån sina egna erfarenheter och antaganden.
 
Fast jag förstår reaktionen...många barfotafantaster argumenterar just om att det tar lång tid för hästen innan den slutar ömma och att det är normalt. Är nog ganska lätt att tolka det så
Jag förstår också reaktionen i och med att jag läst de hätska diskussioner som uppstått i en del av barfota-vs-skor-trådarna, men det var ju inte riktigt det jag skrev, utan det läsaren tolkade utifrån sina egna erfarenheter och antaganden.
@caballus Jag har aldrig hittills varit med om att det inte går att plasta en hov så det går att spika skor. Så varför inte försöka plasta om hovarna är trasiga och hästen ömmar om den går barfota? Superenkelt för mig.

Sen om man verkligen vill fästa skor går det alltid att göra specialskor med sömhål där det finns vägg, så skor går i de allra flesta fall att slå på, speciellt om hovis kan plasta.
Den frågan får du tyvärr rikta mot TS/Hovis som rekommenderat barfotagång tills det kan spikas, och inte till mig.
 
Jag håller med föregående. Om hästen är ömfotad vore det ju bra om det gick att få på några skor. Alternativt då ställa av i hage (om den är oöm där).
Jag hade nog kontrollerat med klinikhovslagare (eller annan erkänt kunnig sådan) kring vad som kunde göras.
Alternativt kontrollerat att det inte finns något annat problem i hovarna som gör att den är öm men det låter ju mest som det uppkommit just när man tog av skon.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 513
Senast: Morces
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
647
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp