Bukefalos 28 år!

Ömma hovar efter skoning.

Glimris

Trådstartare
Finns det någon hovslagare eller allmänt kunnig som kan svara på detta? Mina hästar blir alltid ömma efter skoning verkning. Allt ser jättefint ut men ibland har de fått puls några dar efter. Senast hade jag en ponny som höll på att tappa en sko efter fyra veckor. Jag bad då en annan hovslagare sko om honom. Han tyckte att skon låg och tryckte på sulan fram. Ligger inte alla skor lite på sulan ?? Eller sparar man en kant av hovväggen även vid skoning?? Nu lade denna hovslagaren ut skon runt om så det inte skulle bli sultryck. Kan man undvika att en sko ligger an mot sulan. ??
 
Finns det någon hovslagare eller allmänt kunnig som kan svara på detta? Mina hästar blir alltid ömma efter skoning verkning. Allt ser jättefint ut men ibland har de fått puls några dar efter. Senast hade jag en ponny som höll på att tappa en sko efter fyra veckor. Jag bad då en annan hovslagare sko om honom. Han tyckte att skon låg och tryckte på sulan fram. Ligger inte alla skor lite på sulan ?? Eller sparar man en kant av hovväggen även vid skoning?? Nu lade denna hovslagaren ut skon runt om så det inte skulle bli sultryck. Kan man undvika att en sko ligger an mot sulan. ??
vad jag har hört så är det vanligt att hästar blir ömma några dager efter skoning. min ena häst går barfota och den ömmar alltid några dagar efter verkning.
 
Nej en häst ska inte ömma efter skoning. Inte efter en verkning på en barfotahäst heller. Då är det något allvarligt fel. Hästen ska vara helt bekväm efter skoningen/verkningen. Byt hovslagare till någon som kan sitt jobb ordentligt.

Se också till att alltid vara med så att du ser hur hovslagaren gör och fråga fråga fråga.
 
Mina hästar har aldrig ömmat när de varit nyskodda. Har haft hästar i över 30 år. Jo förresten, unghästen har ömmat en gång när hon brutit av en stor del av hoven så att den nya sömmen hamnade för nära sulan. Hovslagaren var bekymrad över detta och sa att jag skulle ringa om det inte blev bättre på ett par dagar. Normalt ska alltså hästen INTE ömma.

Ibland skor de hästar i direktsändning som sedan går in och hoppar en bana på 1.50. Det skulle de knappast göra om de hade ont i fötterna.
 
Senast ändrad:
Jag har en häst med tunna sulor och sulor som är nere vid skon. Ingen skålning alls. Han kan lätt få stengallor om han trampar in en sten.

Han är inte öm någonting efter skoning. Jag kan ta honom direkt efter skoning, sela/sadla och sticka ut.
 
Kan man undvika att en sko ligger an mot sulan. ??
På de allra flesta hästar (de som inte är extremt plattfotade) kan man ta ett extra tag med klinga eller hovkniv för att ge en liten liten skålning av sulan, så att skon inte ger ett extra tryck mot sulan.
vad jag har hört så är det vanligt att hästar blir ömma några dager efter skoning. min ena häst går barfota och den ömmar alltid några dagar efter verkning.
Den hovslagare som säger att det är vanligt att de ömmar efter skoning har inte gjort sitt bästa för att de ska slippa det. I normalfallet skulle jag vilja säga att man ska kunna tävla hästen dagen efter skoning, utan problem.
Att de ömmar efter verkning är vanligare, men går ofta att undvika.
 
Haft problem med att hästen ömmar efter skoning en gång. Den hovslagaren kom aldrig nära mina hästar igen.
 
Finns det någon hovslagare eller allmänt kunnig som kan svara på detta? Mina hästar blir alltid ömma efter skoning verkning. Allt ser jättefint ut men ibland har de fått puls några dar efter. Senast hade jag en ponny som höll på att tappa en sko efter fyra veckor. Jag bad då en annan hovslagare sko om honom. Han tyckte att skon låg och tryckte på sulan fram. Ligger inte alla skor lite på sulan ?? Eller sparar man en kant av hovväggen även vid skoning?? Nu lade denna hovslagaren ut skon runt om så det inte skulle bli sultryck. Kan man undvika att en sko ligger an mot sulan. ??

Jag tränar för min hovis. Väldigt ofta har han skott innan lektion. Och det på alla möjliga sorters hästar, även fullblodsfötter. De har inte ömmat.
Det är varningsklockor för mig om de gör det.
 
På min häst måste man skåla ur innerkanten på skon så den inte trycker på hans tunna platta sulor. Annars ömmar han

Det har jag förstått är ganska vanligt på just den typen av häst. Dock ska ju en hovslagare veta det då och fixa det istället för att hästarna ska vara ömma i ens en timme efter skoning.
 
Nu tror jag inte det är så i TS fall eftersom det rör sig om flera hästar men vissa hästar är mycket svåra att sko utan att de blir lite ömma efteråt. Jag har en vän som har en sådan häst. H*n har testat massor med hovslagare (kända för att sko bra) men trots det så blir hästen ibland en aning öm efter skoning. Dessa hovslagare mig veterligen inga andra hästar som reagerar på samma sätt utan det är just den här individen som har problem.
 
Ingen av mina hästar ömmar någonsin efter skoning - hade de gjort det hade jag ringt hovslagaren direkt och bett honom komma och kolla!!

Vårt sto har tunna sulor och ganska dåligt växande hovar, så ibland har vår hovis varit tvungen att sätta en söm lite högre än han egentligen skulle velat göra. Han har då varit väldigt noga med att påpeka detta och säga att vi skall hålla koll och ringa om hon börjar ömma. Har hittills aldrig hänt!

Detta är dessutom en häst som lätt ömmar om hon går på stenigt/grusigt/ojämnt underlag, så vi har henne oftast skodd med flytsulor, men trots känsliga sulor ömmar hon som sagt aldrig efter skoning.

Jag hade aldrig accepterat att hästarna regelbundet ömmar efter skoning - någon enstaka gång med en ny häst kan jag förstå om hovslagaren kanske råkar verka i mesta laget eller sätter en söm för högt, men inte som "standard"!
 
Nej skon ska inte ligga an mot sulan, nej en häst ska inte ömma efter skoning eller verkning men finns enstaka måndags ex på hovar som i olika grad är svårare och kan göra hästen öm om hovslagaren inte är van vid den hästen.
 
Har redan svarat en gång i tråden, men tar exempel på när det faktiskt kan ömma - utan att vara "konstigt".
Herr Häst har hovkvalité åt farskogen. Hans sulor på framhovarna är så gott som obefintliga, hornkvalitén är som kexchoklad och han är allmänt så plattfot att fötterna i det närmaste är konkava på honom. Förra sommaren tappade han 10 skor på 8.5 veckor - 7 st på samma hov (vänster fram). Efter 5e skon på v.f blev han lite öm under någon timme. Efter 6e skon på v.f var han öm i ett dygn. Efter 7e skon på v.f blev han regelrätt halt där. I en sådan situation kan de bli ömma, ja.
Men i normala fall, som nu, när han inte haft en tappsko på typ ½ år, så är inte ens han öm efter skoning.
 
Nej skon ska inte ligga an mot sulan, nej en häst ska inte ömma efter skoning eller verkning men finns enstaka måndags ex på hovar som i olika grad är svårare och kan göra hästen öm om hovslagaren inte är van vid den hästen.
Glömde att även om hoven är riktigt trasig så kan hästen ömma efter skoning.
 
Nej skon ska inte ligga an mot sulan, nej en häst ska inte ömma efter skoning eller verkning men finns enstaka måndags ex på hovar som i olika grad är svårare och kan göra hästen öm om hovslagaren inte är van vid den hästen.

På min häst ligger skon an mot sulan men han är inte ett dugg känslig mot det konstigt nog. Hans fötter är som @Dressyrtjejen_97 beskriver, nästan konkav.

Hade han varit känslig hade hovslagaren fasat av skon säger han.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 957
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 204
Senast: Marvin
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 929
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp