Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha :) jag menade mest om man ändå va inne på ämnet, typ:
-Hur är grannarna här i närheten?
-Jo dem är trevliga, men vi har hamnat i gruff med varandra så ni kankse får höra en del skitsnack om mig. Men bry er inte om det, det är något vi får lösa oss mellan, eller inte..

Om det var jag skulle jag nog säga "Därborta bor en tvåbarnsfamilj och där bor en pensionerad rektor" eller vad det nu kan vara för folk som bor där. Absolut inte gå in på något som handlade om mina relationer till grannarna.
 
En liten allmän fråga bara - hur ser reglerna ut om vem som ska köra (och hur långt) till umgänget nu när krambanan har val att flytta iväg?
Jag antar att det helt logiskt måste finna några riktlinjer att luta sig mot? Annars kan ju boendeföräldern "flytta all världens väg" och umgängesföräldern kanske inte ha en chans att träffa barnet längre (pga för lång ressträcka, pengar ect)

Som sagt, bara en allmän fråga av nyfikenhet :)

Det finns reglerat i föräldrabalken och det finns även en del hovrättsfall att luta sig mot. Är avståndet väldigt långt så blir umgänget kanske inte lika frekvent av logistiska skäl, men boendeföräldern skall på samma sätt som när man bor nära umgängesföräldern fortsätta att underlätta umgänge. Utöver det ska boendeföräldern också ta del i de resekostnader som uppstår till följd av umgänget om avståndet är över 10 mil.
 
Det finns reglerat i föräldrabalken och det finns även en del hovrättsfall att luta sig mot. Är avståndet väldigt långt så blir umgänget kanske inte lika frekvent av logistiska skäl, men boendeföräldern skall på samma sätt som när man bor nära umgängesföräldern fortsätta att underlätta umgänge. Utöver det ska boendeföräldern också ta del i de resekostnader som uppstår till följd av umgänget om avståndet är över 10 mil.
Det är en sanning med modifikation
Min dotters pappa behöver inte betala
Jag flyttade inte av rätt skäl
 
Det är en sanning med modifikation
Min dotters pappa behöver inte betala
Jag flyttade inte av rätt skäl

Det är inte en sanning med modifikation. Det är grundregeln att boendeföräldern får ta kostnader utifrån betalningsförmåga och övriga omständigheter. Din flytt har kanske bedömts som en "övrig omtändighet" som påverkar eller så har din dotters pappa inte bedömts ha tillräcklig betalningsförmåga.
 
När jag jobbade på soc med försörjningsstöd godtog vi halva kostnaden för umgängesresor. Andra halvan skulle boendeföräldern stå för. Alternativt att man körde halva vägen var.
 
Har läst exets yrkande på boendet nu. Suck. Den ena felaktigheten efter den andra. Saker som jag lätt kan motbevisa. För att göra en lång historia kort så gör jag enligt yrkandet allt för att försvåra umgänge och flyttar nu helt plötsligt till min mamma då jag tydligen saknar egen bostad på den nya orten.

Imorgon ska jag och mitt ombud svara.
 
Har funderat lite på umgänget nu från jag flyttar till nästa MUF (3 veckor).

Tänkte erbjuda mig att köra halvvägs nästa helg. Till ett ställe som har en rolig aktivitet för Mini och som samtidigt är en offentlig plats. (Mitt ombud rådde mig att bjuda till i och med att det är så kort tid till nästa MUF). Sen helgen efter det får han komma till våran ort om han vill och träffa Mini 2-3 timmar på dagtid lördag och söndag. Offentlig plats. Jag kommer inte vara själv utan ta med mig någon vid samtliga tillfällen.

Tankar? Åsikter? Synpunkter?

Sen får vi diskutera på MUF hur det ska se ut framåt tills vårdnads-, umgänges- och boendeutredningen är klar.
 
Har funderat lite på umgänget nu från jag flyttar till nästa MUF (3 veckor).

Tänkte erbjuda mig att köra halvvägs nästa helg. Till ett ställe som har en rolig aktivitet för Mini och som samtidigt är en offentlig plats. (Mitt ombud rådde mig att bjuda till i och med att det är så kort tid till nästa MUF). Sen helgen efter det får han komma till våran ort om han vill och träffa Mini 2-3 timmar på dagtid lördag och söndag. Offentlig plats. Jag kommer inte vara själv utan ta med mig någon vid samtliga tillfällen.

Tankar? Åsikter? Synpunkter?

Sen får vi diskutera på MUF hur det ska se ut framåt tills vårdnads-, umgänges- och boendeutredningen är klar.

Tycker det låter som ett bra förslag från dig/ditt ombud.

Finns det möjlighet för dig och ditt sällskap att gå iväg och låta x-et och mini vara själva under umgänget? Förutsätter att kp kommer vara med för minis skull.
 
Tycker det låter som ett bra förslag från dig/ditt ombud.

Finns det möjlighet för dig och ditt sällskap att gå iväg och låta x-et och mini vara själva under umgänget? Förutsätter att kp kommer vara med för minis skull.

KP har vi bara till imorgon också. Sen blir inte det förlängt pga att jag flyttar. Tvivlar starkt på att hon hade åkt så långt iallafall.

Vågar inte lämna honom helt själv med Mini.
 
Har läst exets yrkande på boendet nu. Suck. Den ena felaktigheten efter den andra. Saker som jag lätt kan motbevisa. För att göra en lång historia kort så gör jag enligt yrkandet allt för att försvåra umgänge och flyttar nu helt plötsligt till min mamma då jag tydligen saknar egen bostad på den nya orten.

Imorgon ska jag och mitt ombud svara.
Att han ser din flytt som ett sätt att försvåra umgänget är väl inte att förvånas över. Det blir ju de facto svårare för honom. Det går väl inte att bortse från? Att vara förälder 2-3 timmar i taget med ganska många mils resa, låter för mig som en extremt svår föräldraposition.
 
Att han ser din flytt som ett sätt att försvåra umgänget är väl inte att förvånas över. Det blir ju de facto svårare för honom. Det går väl inte att bortse från? Att vara förälder 2-3 timmar i taget med ganska många mils resa, låter för mig som en extremt svår föräldraposition.

Men om jag inte minns fel så var väl en stor anledning till flytten att han höll på att stöka på gården så att hon inte ville bo kvar?
 
Men om jag inte minns fel så var väl en stor anledning till flytten att han höll på att stöka på gården så att hon inte ville bo kvar?
Ja, alltså, jag skrev vad det för mig framstår som rimligt att han tänker och tycker.

Att han skulle tänka att "nu flyttar hon och Mini eftersom jag är så jobbig", känns som det mindre troliga alternativet.

Uppenbarligen gör ju TS och karln väldigt olika bedömningar av exakt allting. Jag är rätt ointresserad av vilken, om någon, som är "sann".
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 476
Senast: Lingon
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 704
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp