Bukefalos 28 år!

Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men som läget är nu funkar det inte, eller hur? Det är det du måste förhålla dig till, inte hur det kanske skulle kunna vara, eventuellt, möjligen, omutifallatt... Förhåll dig till mannen du har framför dig idag - om han förändras imorgon kan du ju förändra hur du förhåller dig till honom då. Men idag har du en skitstövel, en potentiellt riktigt farlig skitstövel till och med, du kan liksom inte sabba det.

Ni har helt rätt och jag vet ju det. Vissa dagar är det bara tungt. Jag brukar samla ihop mig och återkomma med nya krafter.

Jag tror mycket beror på att med allt kaos har jag liksom stängt av det känslomässiga. Jag tillåter inte mig att känna efter oftast. Hon var inne på det på kriscentrum också. Jag har inte tillåtit mig att sörja. Sörja det jag trodde fanns. Det som aldrig blev osv.

Har inte ens tillåtit mig att sörja min pappas död än (hände för snart tre år sen och allt var ju rätt kaos med exet redan då). Jag fick aldrig riktigt hans godkännande att vara ledsen. "Föräldrar dör. Det vet man." Och då var jag fortfarande så fast i medberoendet att jag inte tillät mig själv att sörja oavsett vad han tyckte.

Så ibland bryter alla känslor igenom på en gång. Som idag. Och då försöker jag skriva eller prata av mig så jag får ut lite av dom. Annars skulle jag aldrig orka fortsätta kämpa. Så fort jag fått ur mig det så brukar det kännas bättre. För då stänger jag inte bara inne allt utan accepterar att jag faktiskt har rätt att vara både ledsen och arg.
 
Ni har helt rätt och jag vet ju det. Vissa dagar är det bara tungt. Jag brukar samla ihop mig och återkomma med nya krafter.

Jag tror mycket beror på att med allt kaos har jag liksom stängt av det känslomässiga. Jag tillåter inte mig att känna efter oftast. Hon var inne på det på kriscentrum också. Jag har inte tillåtit mig att sörja. Sörja det jag trodde fanns. Det som aldrig blev osv.

Har inte ens tillåtit mig att sörja min pappas död än (hände för snart tre år sen och allt var ju rätt kaos med exet redan då). Jag fick aldrig riktigt hans godkännande att vara ledsen. "Föräldrar dör. Det vet man." Och då var jag fortfarande så fast i medberoendet att jag inte tillät mig själv att sörja oavsett vad han tyckte.

Så ibland bryter alla känslor igenom på en gång. Som idag. Och då försöker jag skriva eller prata av mig så jag får ut lite av dom. Annars skulle jag aldrig orka fortsätta kämpa. Så fort jag fått ur mig det så brukar det kännas bättre. För då stänger jag inte bara inne allt utan accepterar att jag faktiskt har rätt att vara både ledsen och arg.

Det är klart det är tungt, det måste det få vara ibland! Jag hoppas du inte känner att vi som "säger emot" dig tycker du är dum eller gnällig, jag försöker bara ge min syn på vad du skriver just för att jag har lyxen att inte ha några känslor inblandade i soppan. Jag har total förståelse för att det ser helt annorlunda ut "inifrån" och det betyder inte att du är svag eller blind, eller har fel!

Ditt ex är dock objektivt en absolut skitstövel, "föräldrar dör"... :cautious: :rage: :wtf:
 
Jag har inte kommit in på Buke förrän nu så jag ska läsa ikapp innan jag skriver något.

Men jag vill förtydliga och skriva att det jag menade med att polisanmäla hot var inte att TS ska göra det för att vara en bra förälder utan för att markera mot exet att hot är fel och att han kan bli straffad för dem.
 
Det är klart det är tungt, det måste det få vara ibland! Jag hoppas du inte känner att vi som "säger emot" dig tycker du är dum eller gnällig, jag försöker bara ge min syn på vad du skriver just för att jag har lyxen att inte ha några känslor inblandade i soppan. Jag har total förståelse för att det ser helt annorlunda ut "inifrån" och det betyder inte att du är svag eller blind, eller har fel!

Ditt ex är dock objektivt en absolut skitstövel, "föräldrar dör"... :cautious: :rage: :wtf:

Så känner jag absolut inte. Tvärtom. Jag känner ett otroligt stöd!
 
Har varit i kontakt med en advokat idag som ska vara en av dom bästa. Tyvärr är det samma som exet tidigare pratat om att han blivit tipsad om från en av mina grannar men eftersom jag inte vet om han anlitat någon än eller inte så ringde jag iallafall. Hon skulle dubbelkolla så hon kunde företräda mig och återkomma. Vilket känns lovande. Exet har en förmåga att göra intryck så jag tror hon hade kommit ihåg honom om dom pratat med varandra.

Tyvärr har hon inga tider förrän mitten av januari men hon sa att tingsrätten lägger inte upp några nya ärenden förrän slutet av januari ändå så det är ju ingen panik. Skönt att jag har helgerna på min sida. :p

Pratade även med mitt försäkringsbolag och vi måste varit separerade ett år även om bebis föddes efter. Samma sak borde ju gälla honom då även om han har ett annat bolag nu. Men det gäller ju bara vårdnadstvisten. Vill jag anmäla annat och det blir rättegång så går ju rättskyddet in.
 
Har varit i kontakt med en advokat idag som ska vara en av dom bästa. Tyvärr är det samma som exet tidigare pratat om att han blivit tipsad om från en av mina grannar men eftersom jag inte vet om han anlitat någon än eller inte så ringde jag iallafall. Hon skulle dubbelkolla så hon kunde företräda mig och återkomma. Vilket känns lovande. Exet har en förmåga att göra intryck så jag tror hon hade kommit ihåg honom om dom pratat med varandra.

Tyvärr har hon inga tider förrän mitten av januari men hon sa att tingsrätten lägger inte upp några nya ärenden förrän slutet av januari ändå så det är ju ingen panik. Skönt att jag har helgerna på min sida. :p

Pratade även med mitt försäkringsbolag och vi måste varit separerade ett år även om bebis föddes efter. Samma sak borde ju gälla honom då även om han har ett annat bolag nu. Men det gäller ju bara vårdnadstvisten. Vill jag anmäla annat och det blir rättegång så går ju rättskyddet in.

Säg till annars, kramis! Har lite kontakter.
 
Idag var jag på mitt enskilda samtal med familjerätten. Första gemensamma blir på fredag. Får se hur det går. Känns rätt okej just nu i allafall.

Pratade med en gemensam vän idag också som bekräftade att dom har förstått att jag har en anledning till att inte vilja dela vårdnaden. Kändes skönt att han förstod mitt resonemang och att ingen dömmer mig ohörd.

Sen försökte exets konflikträdda mamma diskutera vårdnaden med mig i telefon. Garanterat han som bett henne annars brukar hon inte lägga sig i. Men hon släppte det lika fort igen. Hon vet ju hur han är så tror kanske hon förstår på ett sätt även om hon aldrig skulle säga det till honom.

På fredag blir det också nytt samtal på kriscentrum.
 
Utöver allt som redan framkommit i tråden undrar jag om du för någon form av dagbok? Att få någon form av tidslinje när hände vad. Det kanske redan har framkommit som jag har missat?

Har en del nedskrivet men försöker bli bättre på det! :)
 
Nu gör han allt för att det ska se bra ut. Erbjuder hjälp. Vill helt plötsligt ta underhållet direkt mellan oss istället för via Försäkringskassan som han velat innan (han trodde han skulle få betala mindre då vilket han inte fick). Han vill ha avdrag på underhållet för dom nätter jag sovit där i början för att vara snäll. Han har inte haft några kostnader när vi sov över. Jag har betalat allt till henne ändå och mat till mig själv. Han har för övrigt inte lagt ett öre på henne utöver underhållet som nu Fk vill ha av honom (tre månader på en gång). Han gnäller om att han inte har råd med så mycket på en gång men han har ju vetat att det kommer komma.

Samarbetssamtalet flyttade han till idag men jag har blivit jättedålig med halsont och feber så fick åka till vårdcentralen istället. Nytt försök efter Jul och Nyår.
 
Och avdraget på underhållet. Ska jag låta honom göra det? Tänker att det kanske gynnar mig i längden? Är trots allt max en 500-ing det handlar om. Sen att jag har haft merkostnader (fått åka fram och tillbaka för att ta in- och ut hästar bl a) och inte han får väl vara så. Orkar inte bråka om det också. Men sen så känns det som varje gång jag ger efter lite så försöker han utnyttja det sen. Men kan ju inte ta varenda liten fight.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 003
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 552
Senast: Lingon
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 349
Senast: Cocos
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 736
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp