Öppna och sluta

F

firebirdie

Vad betyder öppna och sluta?
Hur ser det ut och hur gör man hjälperna?
 
Sv: Öppna och sluta

Öppna och sluta är samlande rörelser, som i grunden, utbildningsmässigt, kräver en lösgjord häst som kan arbetas i form.

Öpnna och suta benämns ofta med samlingsnamnet skolor.

För att få en tanke i hur det ser ut, kan man tänka sig att i öppnan ska hästen vara formad efter det tänkta ridspåret, som den är när man "går in" i en volt, då "öppnar" man volten. I slutan ska hästen vara formad efter det tänkta ridspåret, som den är när man "går ur" en volt, då "slutar" man volten.

Det finns massor av bra trådar i övrigt här på forumet, om du använder sökfunktionen, i till exempel forumet Dressyr, eller som du nu har tittat i, forumet Ridning.

Här har du EN tråd, som kanske kan ge dig lite hum om hur man gör. Hästen ner i form / Öppna och Sluta. Men det är inget man bör experimentera med, förrän man är färdig med grundarbetet, varken som häst eller ryttare. Utan det bästa är att rådfråga sin ridinstruktör.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Öppna och sluta

en snabbförklaring: Öppna= När hästens yttre framben går på samma spår som det inre bakbenet.
Sluta= När det yttre bakbenet går på samma spår som det inre frambenet (:
 
Sv: Öppna och sluta

en snabbförklaring: Öppna= När hästens yttre framben går på samma spår som det inre bakbenet.
Sluta= När det yttre bakbenet går på samma spår som det inre frambenet (:

Annars kan man tänka så här också.
Öppna = Är början på en volt
Sluta = Är slutet på en volt
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
286
Senast: Wille
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 088
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den ideella föl- och ammajouren finns som stöd och hjälp när det går fel i samband med fölning. Jouren välkomnar hästar av alla raser –...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp