Sablar22

Trådstartare
Svärfar är bekymrad och behöver hjälp.
En av hans Jämthundstikar har fått öronexem.
När veterinär behandlar så hjälper det,
men återkommer lika fort igen.
Vet inte vad det är för något som dom
behandlar med.

Men det är prov och tester tagna
så dom är säker på att det inte är löss, skabb etc.

Är det någon här som har erfarenhet av öronexem hos hund?
Tips och trix?
 
Sv: Öronexem

Det är ingen allergi som utlöser öronexemet?

Är det mycket hår osv som kanske irriterar, det går inte att behandla lite längre så exemet verkligen går över. På människor med exem ska man inte sluta tvärt utan fasa ut innan man slutar.
 
Sv: Öronexem

Jag fick höra att foderallergi ofta visar sig som öronproblem. Kanske skulle vara idé att kolla upp? :idea:
 
Sv: Öronexem

Hur definierar du öroneksem? Var sitter det? Hur ser det ut? Vad behandlas det med? Hur lång behandlingstid? Har hunden en samtidig öroninflammation?
 
Sv: Öronexem

Min svägerskas vovve hade detta. Enligt veterinären berodde det på allergi. I hans fall foderallergi samt mot vissa kvalster som fanns i hemmet. De plöjde ner en förmögenhet på olika foder men han blev hela tiden allergisk mot de nya. Inne kunde han knappt vara det sista. Han kliade sig så han gnydde och ruskade så mycket på huvudet att han tappade balansen. Medicinerna hjälpte föga så tillslut tog de bort honom. Detta måste var ca 5 år sen nu så jag hoppas att de har kommit längre i kunskap och medicinering än då.

Håller tummarna för att denna vovve fixar detta och blir fullt frisk.
 
Sv: Öronexem

Jag har inte sett det själv.
Det är svärfars veterinär som kallar det så.
Vet heller inte vad tiken medicinerats med.
Men han kommer hit på fredag,
då kan jag svara på dina frågor :laugh:
 
Sv: Öronexem

På svägerskans vovve visade det sig som klåda, luktade mycket illa, och det kunde vätska lite. Som jag skrev tidigare ruskade han mycket på huvudet och slog öronen när han gjorde detta (Rottis/ schäfer) Öronen var också svullna längst inne vid huvudet och röda innuti. Han hade inte mycket päls eller så runt öronen som besväret kunde komma av. Skriv gärna hur det går med vovven.
 
Sv: Öronexem

klåda, luktade mycket illa, och det kunde vätska lite
Så hade vår springer också, han behandlades med droppar i öronen, rengöringsmedel i öronen osv.
För hans del blev det till slut en megakur med antibiotika 20 dgr av en sort som skulle vara specifikt för hudåkommor.
Problemet är bara att jag för mitt liv inte kommer på vad det hette.
Ska fundera lite;)
 
Sv: Öronexem

Vad snällt!

Svärfar kommer ju imorgon,
så jag ska fråga lite mera då.
Jag hoppas verkligen att det går
att få bot på, hans jämthundstikar
är helt underbara :love:
 
Sv: Öronexem

Min hjärna har en härdsmälta och jag håller på att grubbla ihjäl mig ...
Förhoppningsvis vaknar hjärnan till liv igen.

Nu har kontoret dragit igång igen!
Antirobe heter det jag fick till spanieln, men han fick äta i 20 dgr för att det skulle verka.
Jag har även för mig att vi fick Terracortril med Polymyxin B droppar som skulle in i örat, vilket var svårt!
Varför jag tvekar är för att de dropparna bara finns med i humanFass, men jag har bestämt för mig att det var just dessa som även ungarna fått mot öroninflammationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Öronexem

Man får skilja på eksem på öronlapparna och inflammation i hörselgången, dvs extern otit. Hunden kan förstås ha båda delarna. Ett allmänantibiotikum har liten eller ingen effekt om vi talar om en extern otit hos hund. Då är det droppar som gäller, och visst kan man bli tvungen att sätta in tetracyklindroppar efter utförd odling och resistensbestämning, men det är inte förstahandsvalet med tanke på resistens och ototoxicitet. Hos hund med extern otit är det inte ovanligt med trumhinneperforation, jag hoppas att detsamma inte gäller för barn!

Är det inte vanligare med mediaotit hos folk?
 
Sv: Öronexem

På min hund satt problemen i hörselgångarna han fick eksem som blev infekterade och kliade, spanielöronen är inte så bra då även om vi tejpade upp dem på huvudet för att lufta.
Dropparna, som var de jag namngav, hjälpte men det tog hela tiden om, Antirobe hjälpte med 10 dgr kur men det tog om så det blev en omgång med droppar i 5 dgr+20 dgr Antirobe då lugnade det ner sig för gott.
Men jämthundar brukar väl ganska sällan drabbas av öronproblem eftersom de har "öppna" öron?
De gånger jag hört talas om öronproblem på jämte/gråhund brukar det vara skräp inblandat, frön m.m som åkt in i öronen.
 
Sv: Öronexem

Det du beskriver är extern otit, inte "eksem i öronen".

Spanielraserna har ju lite tokiga öron som gör att de kan få öroninflammation (=extern otit) pga den varma och fuktiga miljön. Sedan kan alla hundar få öroninflammation av olika orsaker; allergi, hormonella rubbningar, vatten i örat, feber mm. Jämthundar har öroninflammationer tof de med!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
534
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 573
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 300
Senast: Vitsippan
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 083
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp