Östrogen mot UVI?

Texaz

Trådstartare
Har förstått att det ska kunna hjälpa med östrogen för att förebygga UVI efter klimateriet. Funderar dock om man behöver läkarbesök eller om det helt enkelt går att starta med receptfria alternativ:confused:

Antar att det är vagiatorer som avses, men hur ofta bör man ta dem? Apoteket kan iofs säkert svara på det, men tänker att det ju finns stor kunskap/erfarenhet av det mesta här, så gör ett försök ;)
 
Har förstått att det ska kunna hjälpa med östrogen för att förebygga UVI efter klimateriet. Funderar dock om man behöver läkarbesök eller om det helt enkelt går att starta med receptfria alternativ:confused:

Antar att det är vagiatorer som avses, men hur ofta bör man ta dem? Apoteket kan iofs säkert svara på det, men tänker att det ju finns stor kunskap/erfarenhet av det mesta här, så gör ett försök ;)
Min mamma tar en tablett om dagen som inte är östrogen utan något annat mot just UVI. Den är receptbelagd och hon har fått den av VC. Tänker om du inte har provat den så ska den inte påverka kroppen så som östogen gör.

Annars ja, en vän till mig har östrogen, och varannan dag är den tablett som förs upp i slidan för lokal distribution. Jag tror att hur ofta påverkas av hur ”lätt” man har att få UVI, vissa har 3 dagar i veckan som mål också så det är två dagar utan var 3:de gång.
 
Annars ja, en vän till mig har östrogen, och varannan dag är den tablett som förs upp i slidan för lokal distribution. Jag tror att hur ofta påverkas av hur ”lätt” man har att få UVI, vissa har 3 dagar i veckan som mål också så det är två dagar utan var 3:de gång.
Vagifem? Jag var tvungen att sluta med den då den matade upprepade svampinfektioner. Men vet att många sätts på den vid upprepade uvi:er. Man tar den första veckan varje dag, sedan fortsätter man varannan dag. Det är ingen 'kur' utan det är något man fortsätter med, den är i första främsta fall till för torra slemhinnor som ofta uppstår vid klimakteriet, i förlängning innebär också torra slemhinnor att man kan dra på sig uvi lättare.
 
Vagifem? Jag var tvungen att sluta med den då den matade upprepade svampinfektioner. Men vet att många sätts på den vid upprepade uvi:er. Man tar den första veckan varje dag, sedan fortsätter man varannan dag. Det är ingen 'kur' utan det är något man fortsätter med, den är i första främsta fall till för torra slemhinnor som ofta uppstår vid klimakteriet, i förlängning innebär också torra slemhinnor att man kan dra på sig uvi lättare.
Låter ju lite som pest eller kolera🙄
Upplever egentligen inte att slemhinnorna är torra, men tänker att det kan vara så ändå.
Inte haft uvi på 35 år, och nu avlöser de varandra...
Få se vad vc säger
 
Låter ju lite som pest eller kolera🙄
Upplever egentligen inte att slemhinnorna är torra, men tänker att det kan vara så ändå.
Inte haft uvi på 35 år, och nu avlöser de varandra...
Få se vad vc säger
Kan tillägga att vagifem inte ingår i högkostnadsskyddet. Den blir ganska dyr i längden.
 
Kan tänka mig det...
Upprepade uvi känns dock inte så kul.
Vet inte hur de billigare alternativen fungerar
Har ju själv inte haft problemet med uvi, men om jag ska jämföra exempelvis ovesterin med vagifem så är vagifem en vaginaltablett medan ovesterin är en doserad kräm, och jag tyckte ovesterinet gav flytningar. Jag har försökt flera gånger att återuppta behandlingen med vagifem men får svamp som ett brev på posten, så nu använder jag ett svenskt medel som heter vagivital, som är en doserad gel men den funkar jättebra för mig.
Men du behöver nog hjälp med att utreda uvi:er så du ska nog prata med din gynekolog innan du börjar testa dig fram.
 
Jag har haft väldiga problem med uvi men det har bättrat sig betydligt efter att jag har börjat med Oestring. Det är en silikonring som avger östrogen lokalt som man sätter in i slidan var tredje månad. Första gången får man gå till läkare för att få recept men sedan har jag bara förnyat varje år. Receptet är på fyra stycken så det räcker ett år. Jag tänkte först att det måste vara väldigt obehagligt att ha den här ringen i men det känns inte ett dugg så jag märker inte att jag har den. Ska kanske tillägga att jag har passerat klimakteriet så slemhinnorna blev väldigt torra. Nu är de mycket bättre.
 
Vagifem? Jag var tvungen att sluta med den då den matade upprepade svampinfektioner. Men vet att många sätts på den vid upprepade uvi:er. Man tar den första veckan varje dag, sedan fortsätter man varannan dag. Det är ingen 'kur' utan det är något man fortsätter med, den är i första främsta fall till för torra slemhinnor som ofta uppstår vid klimakteriet, i förlängning innebär också torra slemhinnor att man kan dra på sig uvi lättare.
Vagiferm heter östrogenet ja. För dessa två var det inte torra slemhinnor som orsakade UVI utan annat, men jag vet att de har olika intervaller där ena har standard varannan dag och andra har 3 dagar i veckan. De tar dessa hela tiden inte som kur.

Dock de UVI tabletterna jag pratade om först är enormt bra, vet inte vad de heter tyvärr.
 
Vagiferm heter östrogenet ja. För dessa två var det inte torra slemhinnor som orsakade UVI utan annat, men jag vet att de har olika intervaller där ena har standard varannan dag och andra har 3 dagar i veckan. De tar dessa hela tiden inte som kur.

Dock de UVI tabletterna jag pratade om först är enormt bra, vet inte vad de heter tyvärr.
Ja det kan säkert förskrivas på och för olika sätt, jag är inte läkare så har inte själv den kunskapen, men nämner det bara som det troligen mest förekommande sättet vagifem är förskrivet för och på.
 
Några tips om du inte vill använda östrogen eller om östrogen inte ger tillräcklig effekt. Havtorn; hjälper slemhinnorna att få tillbaka/behålla sin smidighet och fuktighet, inte bara vaginalt utan även mun och ögon. Tranbärskapslar; hjälper till att förebygga urinvägsinfektioner. UVA-ört; när urinvägsinfektionen är ett faktum. Hjälper vanligtvis inom ett dygn. Jag brukar ta dem någon vecka-tio dagar. Alla tre finns att köpa hos topformula till vettigt pris.
Låt bli allt som är kolsyrat. Kolsyra kan irritera urinvägarna och göra dem känsligare vilket gör att bakterier lättare får fäste.
 
Har förstått att det ska kunna hjälpa med östrogen för att förebygga UVI efter klimateriet. Funderar dock om man behöver läkarbesök eller om det helt enkelt går att starta med receptfria alternativ:confused:

Antar att det är vagiatorer som avses, men hur ofta bör man ta dem? Apoteket kan iofs säkert svara på det, men tänker att det ju finns stor kunskap/erfarenhet av det mesta här, så gör ett försök ;)

Vagifem 1 vaginator/dag i 14 dagar, sedan 2 vaginatorer/vecka
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 351
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 359
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp