Östronsulfat urinprov vs blodprov

Jordgubbkiwi

Trådstartare
Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉

Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn och visade negativt. (ej dräktig)
På beskrivningen står det att testet stämmer till 94,4% mellan dygn 100-300 om det visar negativt.
Samt "om du är osäker på resultatet så råder vi dig att vänta 10 dagar och sedan testa igen"
Det ska avläsa östronsulfat i urinen. Testet har expiry date 12-23

Samtidigt läser jag att blodprovet som veterinären tar och mäter östronsulfat ska tas efter 120dygn.

Jag undrar hur man kan mäta i urin efter 100dygn men i blod efter 120 dygn? Dvs. kan det ha varit för tidigt att testa?

UL:ad på 83:e dygnet och konstaterad dräktig på seminstation inför 90 dygnsavgiften. Jag tycker även att hon ser lite rundare ut vid flanken men kan också vara önsketänkande. Har inte sett nåt konstigt under svansen men hagen är stor och mycket vilt runt om.


Tankar och erfarenheter? Ska jag inse det tråkiga eller ta fler tester?
 
Ta ut veterinär istället. Ultraljud eller rektalundersökning är det säkraste sättet att få visshet.
Tack för svar! Är det nåt en distriktsveterinär kan göra? Jag har ingen spilta i stallet men det kanske dom kan klara ändå, hon är väldigt snäll.
 
Samtidigt vill jag inte ta ut veterinär och rektalundersöka henne såfort jag börja undra. Längtar väldigt mycket efter det här fölet och hade hoppats att uinproverna kunde hjälp mig stilla nyfikenheten fram tills dess att hon "ser dräktig ut" :p
 
Tack för svar! Är det nåt en distriktsveterinär kan göra? Jag har ingen spilta i stallet men det kanske dom kan klara ändå, hon är väldigt snäll.
Jag har haft två olika veterinären som rektalundersökt mitt sto utan seminspilta. Har för mig att hon fick lugnande första gången men inte andra, fölet är 17 år idag så minnena är lite diffusa:) De har kollat runt 4-5 månaders dräktighet och sagt att livmodern känts rätt för en så långt gången dräktighet.
 
Jag har haft två olika veterinären som rektalundersökt mitt sto utan seminspilta. Har för mig att hon fick lugnande första gången men inte andra, fölet är 17 år idag så minnena är lite diffusa:) De har kollat runt 4-5 månaders dräktighet och sagt att livmodern känts rätt för en så långt gången dräktighet.
Okej, jag förstår! Då kanske de kan göra det även hos mig då :) Men det hade varit väldigt skönt (för min sinnes(o)ro) om urintesterna var tillförlitliga, för det stör ju inte mitt sto att jag står och samlar urin stup i kvarten 😂
 
Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉

Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn och visade negativt. (ej dräktig)
På beskrivningen står det att testet stämmer till 94,4% mellan dygn 100-300 om det visar negativt.
Samt "om du är osäker på resultatet så råder vi dig att vänta 10 dagar och sedan testa igen"
Det ska avläsa östronsulfat i urinen. Testet har expiry date 12-23

Samtidigt läser jag att blodprovet som veterinären tar och mäter östronsulfat ska tas efter 120dygn.

Jag undrar hur man kan mäta i urin efter 100dygn men i blod efter 120 dygn? Dvs. kan det ha varit för tidigt att testa?

UL:ad på 83:e dygnet och konstaterad dräktig på seminstation inför 90 dygnsavgiften. Jag tycker även att hon ser lite rundare ut vid flanken men kan också vara önsketänkande. Har inte sett nåt konstigt under svansen men hagen är stor och mycket vilt runt om.


Tankar och erfarenheter? Ska jag inse det tråkiga eller ta fler tester?

Jag och en kompis har bägge använt urinprov. De har stämt perfekt alla fyra gångerna. Två gånger icke dräktig och två gånger dräktig. Men vill man vara helt säker är förmodligen blodprov bäst.
 
Jag litar inte på urinprovet. Gjorde ett enligt konstens alla regler på ett betäckt sto, visade solklart att hon var dräktig. UL veckan efter visade att hon var tom.

Jag och en kompis har bägge använt urinprov. De har stämt perfekt alla fyra gångerna. Två gånger icke dräktig och två gånger dräktig. Men vill man vara helt säker är förmodligen blodprov bäst.

Minns ni vilka dygn det var ni testade? Det jag inte får ihop är varför rekommendationerna jag hittar säger 120dygn blodprov, och 100dygn urin...
 
Minns ni vilka dygn det var ni testade? Det jag inte får ihop är varför rekommendationerna jag hittar säger 120dygn blodprov, och 100dygn urin...

Tre var på dygn 121 (vilket var företagets rekommenderade första dygn) och då var två negativa och en dräktig. En var på dygn 244 för att kolla så stoet fortfarande var dräktig innan fodret ökades.
 
Jag har för mej att för en sådär cirka 10 år sedan var gränsen för blodprov 110, eller möjligen 100 dagar, men att det kom fram att det var för stor risk med felaktigt svar så de höjde gränsen. Nu är ju urinprov mera koncentrerat än blodprov, så det kan vara därför det står 100 dagar på detta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp