Bukefalos 28 år!

Överbeskyddande eller?

Bailey98

Trådstartare
Hej! Nu måste ni säga vad ni tycker. Det kanske är jag som är överbeskyddande. Mina moderslösa kattunger växer så det knakar och till 2 av dem har jag hem som väntar. Dom ska till Hälsö till kattvana hem där det finns kattsällskap. Det känns helt rätt dessutom känner min dotter dem.
Även en 3dje katt har ett hem som väntar ( en granne ). Dom har 2 innekatter redan. Deras lilla dotter är här titt som tätt o leker med dem o hon är jättebra med kissarna. MEN! Av barn får man ju höra en del. Dom har inga klösträd, katterna får inte vara i fönstren eller på borden.
Jag tycker att katter måste få komma upp från golven o mina sitter dagligen i fönstren eller köksbordet för att titta ut. Livet måste bli väldigt tråkigt för en katt att aldrig få se ut. Klösbräda o klätterträd tycker jag också är en självklarhet. Katterna här har otroligt roligt i klätterträden. Jag känner ett jätteansvar för dessa ungar och vill deras bästa. Vad tycker ni är det jag som är överkänslig eller?
 
Sv: Överbeskyddande eller?

Våra katter här hemma får vara överallt i hela huset och de ser jag som en självklarhet, men jag förstår att vissa folk inte vill ha dom på köksbordet. Kan du inte säga åt dom att dom måste köpa klösträd?
 
Sv: Överbeskyddande eller?

Ja det kan jag nog göra. Men att inte få titta ut när dom inte får vara i fönstren är ju nåt jag har problem med också.
 
Sv: Överbeskyddande eller?

Man kan aldrig vara nog beskyddande mot sina små. Jag mår dåligt i hela kroppen när jag tänker på hur en katt måste känna som aldrig får sitta och titta ut genom ett fönster. Jag har till och med möblerat med tanke på att de ska kunna se ut åt alla håll det finns fönster.
 
Sv: Överbeskyddande eller?

Ja men visst är det så. Jag har också plats i alla fönster där dom kan sitta eller ligga. Jag tycker att man får planera lite efter katterna.
 
Sv: Överbeskyddande eller?

Jag skulle väl prata med de vuxna istället för att dra slutsatser utifrån vad barnet säger.
 
Sv: Överbeskyddande eller?

Jag funderar mest på hur man hindrar en katt från att vara i fönster, lite svårt att övervaka alla :confused:

Tycker det är självklart att katten ska ha iaf nånstans där den kan ligga och titta ut.
 
Sv: Överbeskyddande eller?

Det är inte så svårt, man lär dom från det att de är små, och säger till dem om de gör det ändå.

Vi har inte heller klösträd, och våra katter får varken vara på bord eller fönsterbrädor. Inte ett jätteproblem, fönsterbrädorna är fulla av blomkrukor, så där finns inte plats för några katter. Katterna kan titta ut ändå, genom att sitta vid balkongdörren, eller på någon pall/stol/bänk och titta ut genom fönstret. Kanske det är så i det här hemmet också?
 
Sv: Överbeskyddande eller?

Jag skulle aldrig sälja katt till någon som inte har löst klätter- och klösfrågan. Om de har klätter-/klösmöbler eller har lös det på något annat sätt är struntsamma, men katter måste få klösa och klättra. Att klösa är ett grundläggande behov och katterna kommer klösa. Hos någon som inte har löst den frågan kommer katten antagligen klösa där den inte får och så straffas katten för det.

Om katterna ska vara innekatter anser jag att de ska ha tillgång till att kunna titta ut genom fönster. Om det sker genom att sitta i fönstret eller genom att tex. ligga bredvid på en hylla är struntsamma, men den stimulans "ute-TV" erbjuder är svår att ersätta.

Informera det tänkta hemmet om sådana saker. Se till att de har koll, verkar de strunta i det så låt bli att sälja katt till dem. Om de tar till sig informationen är det lugnt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 994
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 610
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 810
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp