Överbyggd bak

nothalfbad

Trådstartare
Min häst är överbyggd bak. Det jag har funderat på är hur det påverkar henne.. Vad är nackdelarna med häst som överbyggd? Finns det några fördelar?

Hela hennes bakparti är ganska, eeh, väl tilltaget ;)

Tänker på exempelvis Quarter. Nu vet jag väldigt lite om den rasen, men det jag sett med mina ganska okunniga ögon är att deras bakdelar ofta är välmusklade och en aning överbyggda.

Detta är ett inlägg helt utan värderingar från min sida. Bara nåt jag funderat på :)

Upplys mig!
 
Min häst är också överbyggd..
När hon musklar sig och lägger på sig fett ser hon ännu mer överbyggd ut än när hon är vä li hull och inte fullt så musklad.

Dessa hästar är ju byggd i nerförsbacke ist för i uppförsbacke så de har lättare att gå på bogarna men med rätt utbildning och arbete kan de bli lika fina och lätta framtill som andra hästar som är byggda i uppförbacke.
När man väl får min dam att gå fint så går hon otroligt fint med fina bakbenskliv under sig och höjjer ryggen fint och blir bomullslätt framtill.
Men lika fint som hon kan gå lika illa kan hon gå när hon går med nybörjare=)

Beroende på vinklar kan man få henne att se groteskt överbyggd ut..
Så här ser hon ut

10685365_10153786871778998_5411024967314247905_n_zpsjnl9xv0m.jpg
 
Tack för svaret! :bow:

Ska börja rida för tränare tänkte jag, så jag lär henne jobba "korrekt", eller kanske framförallt mig själv ;)

Hon har liksom både överbyggd bakdel, men även resning fram, så jag (och nu vet jag inte alls om det här stämmer, men ändå) tänker att det verkar rätt lätt att bli svankig vad det lider, och det vill jag förebygga med bra musklad rygg!

Ska försöka fixa en bild på henne uppställd så får ni se hur "illa" det är ;)
 
Tack för svaret! :bow:

Ska börja rida för tränare tänkte jag, så jag lär henne jobba "korrekt", eller kanske framförallt mig själv ;)

Hon har liksom både överbyggd bakdel, men även resning fram, så jag (och nu vet jag inte alls om det här stämmer, men ändå) tänker att det verkar rätt lätt att bli svankig vad det lider, och det vill jag förebygga med bra musklad rygg!

Ska försöka fixa en bild på henne uppställd så får ni se hur "illa" det är ;)

Svankighet har inget med överbyggdhet att göra.. utan det är en defekt hos en häst så som vi människor ibland kan bli kutryggade eller snea i våra ryggar. Sen visst mkt gamla hästar blir en aningens svankiga men de är pga ålder=)

I mitt förra stall var det en häst som var sjukt mkt svankryggad som var otroligt reslig och byggd i en uppförsbacke men det var en super svankig rygg som kom när han var 5 år har jag för mig.
Innan dess var han rak, men tydligen gav pappan till hästen många svankryggade avkommer.
 
Svankighet har inget med överbyggdhet att göra.. utan det är en defekt hos en häst så som vi människor ibland kan bli kutryggade eller snea i våra ryggar. Sen visst mkt gamla hästar blir en aningens svankiga men de är pga ålder=)

I mitt förra stall var det en häst som var sjukt mkt svankryggad som var otroligt reslig och byggd i en uppförsbacke men det var en super svankig rygg som kom när han var 5 år har jag för mig.
Innan dess var han rak, men tydligen gav pappan till hästen många svankryggade avkommer.

Se där, där lärde jag mig nåt nytt :) Aldrig fel!

Jag vill mest kunna ge henne bästa möjliga förutsättningarna för att hålla sig frisk :)
 
Se där, där lärde jag mig nåt nytt :) Aldrig fel!

Jag vill mest kunna ge henne bästa möjliga förutsättningarna för att hålla sig frisk :)


Ja de har vi nog alla som mål=)
Men rider man dom rätt så de får in rumpestumpen så har man gjort de man kan ridmässigt tycker jag=)
 
Ja de har vi nog alla som mål=)
Men rider man dom rätt så de får in rumpestumpen så har man gjort de man kan ridmässigt tycker jag=)

Det är sant :)
Min fröken är mästare på att dra baktassarna efter sig ;) Det i kombination med att hon tidigare lärt sig att "kröker jag på nacken blir ryttaren nöjd", vi försöker jobba bort det ;)
 
Det är sant :)
Min fröken är mästare på att dra baktassarna efter sig ;) Det i kombination med att hon tidigare lärt sig att "kröker jag på nacken blir ryttaren nöjd", vi försöker jobba bort det ;)

Haha låter som min dam... smarta hästar är inte alltid kul=)=)men å andra sidan får man väl in rumpan är det en dröm att sitta på=)
 
Haha låter som min dam... smarta hästar är inte alltid kul=)=)men å andra sidan får man väl in rumpan är det en dröm att sitta på=)

Det där känner jag verkligen igen! När min tant väl jobbar med ryggen och har bra aktivitet bak, då känns det nästan som att "knuffas" upp i sadeln, och vilket swung! ❤
Jag försöker tänka att jag är inte heller perfekt i min kropp, men med rätt träning funkar den fint ;)
 
Väldigt svårt att se, men hon ser helt normalt ut och knappast överbyggd bak. För att se om en häst är överbyggd fram eller bak så drar du en linje mellan korsbenet och högsta punkten på bogbladet (känner du på bogbladet finns det en upphöjd "ryggrad", hitta högsta punkten på detta). Här är en bild av en häst jag analyserat, se linjen som säger "float line".

Bluegum1.jpg


Om denna linje sitter relativt rakt är det toppen. Lutar det framåt (så att hästen är framtung) är det stor risk att framdelen måste ta mer vikt och därför kan förslitningsskador fram vara vanligare. Hästen kan även ha svårt att sätta sig under med bakbenen och därför ha lite svårare att arbeta rätt.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 278
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 475
Senast: tuaphua
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 825
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp