Bukefalos 28 år!

Överbyggda Quarter/paint

J

Johanna-79

När jag tittar på bilder på quarterhästar/paint, då mest hingstar, så är många av dem mer eller mindre överbyggda. Vissa ser ju inte riktigt kloka ut, ser ut som om de ska stå på näsan... :D

Varför ser de ut så?? Kan det verkligen vara bra att ha en så överbyggd häst som ridhäst? Hållbarheten borde bli sämre eller?

Berätta för mig som inte har någon koll på dessa raser.

Här nedan är några länkar till bilder jag hittat på nätet på hingstar som är överbyggda, så ni vet vad jag menar.

http://www.springriverranch.com/images/mack2.jpg

http://www.harrispainthorses.com/newimages/hotwheels/wheelsEmotions.jpg (Denna ser ut som en belgian blue ungefär! :eek:)

http://www.engagefarms.com/images/HOT_ROD_NEW_BEST%20email.jpg (Denna var jäääkligt snygg! :d)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överbyggda Quarter/paint

De är inte överbyggda, det är den extra muskelmassan ovanpå korset som lurar ögat.
(Oftast, eller nästan alltid är det muskelmassan som luras. För det är klart att det finns överbyggda quatrar/paintar precis som de finns överbyggda halvblod.)
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

De är inte överbyggda, det är den extra muskelmassan ovanpå korset som lurar ögat.
(Oftast, eller nästan alltid är det muskelmassan som luras. För det är klart att det finns överbyggda quatrar/paintar precis som de finns överbyggda halvblod.)

Precis, och i kombination med att hästarna är lågställda framtill (dvs lägre halsansättning)

TS, de är inte mindre hållbara, tvärtom blir många quarterhästar mycekt gamla. 35-40 år är inte ovanligt. Om dom inte utsätts för broileruppfödning och felaktig träning dvs men det skulle gälla vilken ras som helst!
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

KL

Aha! :idea:

Ja, många quartrar och paints är ju extrema muskelpaket. Men kan man öht rida på en "belgian blue" quarter/paint? Dessa har jag nog bara sett i Haltertävling om jag tänker efter...

Och hur blir de så enorma?? Anabola eller?
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

KL

Aha! :idea:

Ja, många quartrar och paints är ju extrema muskelpaket. Men kan man öht rida på en "belgian blue" quarter/paint? Dessa har jag nog bara sett i Haltertävling om jag tänker efter...

Och hur blir de så enorma?? Anabola eller?

Ligger i aveln och rätt foderstat.
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

Dina bilder är av halter klass typ änsätt enbart for SHOW.
De av bruks typ bruka har en mer jämn top line, då jag har sett fler av overbygd typ.
Värför avle fram överbygd haster? Samma änledning som i hund ävle änta jag, MODA! Så länga djuren inte är avled för att arbate dag ut dag in som det var för i tiden då få vi dessa Show Types.
Arizona
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

De är fortfarande inte övebyggda, men mer 'show' musklade än brukstyperna. Därav luras ögat när det egentligen bara är muskler ovanpå korset.
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

Tror bara den bruna på andra bilden jag visade var en halter häst, de andra är nog mer åt brukshållet.
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

förlåt, du hada rätt, två är av bruk´s typ, titta på benen, lita grover än show typ.
Alla verka överbygdd, det är bara att lägga på ett vättenpass och se!
Väldig rak i hasen, någat sable ben som är rätt vanlig bland quaters och stå bakom sig.
Arizona
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

förlåt, du hada rätt, två är av bruk´s typ, titta på benen, lita grover än show typ.
Alla verka överbygdd, det är bara att lägga på ett vättenpass och se!
Väldig rak i hasen, någat sable ben som är rätt vanlig bland quaters och stå bakom sig.
Arizona

Lägg ett vattenpass på vilken vältränad quarter som helst, de skulle visa att 9 av tio var överbyggda! Det är fortfarande musklerna som ligger ovanpå korset som gör att de ser överbyggda ut.
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

Lägg ett vattenpass på vilken vältränad quarter som helst, de skulle visa att 9 av tio var överbyggda! Det är fortfarande musklerna som ligger ovanpå korset som gör att de ser överbyggda ut.

Ja, ett vattenpass säger ju ingenting...endast en helkroppsröntgen i sådana fall! :D
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

Tror det var i Western Horseman jag läste att för att få en korrekt bild över huruvida en häst är överbyggd eller ej ska man dra en linje från bogens översta del till höftbenet. Den linjen ska vara helt vågrät enligt den uppgiften. Har kollat på några och de flesta (bilder) har visat sig vara vågräta.
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

Så hästarna SER bara knasigt överbyggda ut! Men vissa quarter/paint är så fula att jag inte ens skulle vilja ha dom om jag fick en gratis.

Som denna. Groteskt stor röv, spinkiga ben, halsen och huvudet ser ut att komma från en modell mycket mindre häst... Att någon kan tycka att denna häst är vacker är för mig ett mysterium! :p
http://www.harrispainthorses.com/newimages/hotwheels/wheelsEmotions.jpg

Denna är däremot otroligt snygg i min ögon. :love:
http://www.benzranch.com/images/dakotajoejack1.jpg

Ganska otroligt att de kan se så olika ut och ändå vara samma ras.
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

Som de andra redan påpekat så handlar det om musklerna. Sen kan man se oerhörda variationer i typ hos de flesta raserna;)
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

Denna är däremot otroligt snygg i min ögon. :love:
http://www.benzranch.com/images/dakotajoejack1.jpg

Ganska otroligt att de kan se så olika ut och ändå vara samma ras.

Den tycker jag ser väldigt alldaglig ut och skulle kunna vara av vilken ras som helst :crazy:

När jag ser hästar av andra raser tycker jag dom ser väldigt muskelfattiga ut :eek: och då tillhör min pålle inte det "stora" gänget ;)

Om du inte gillar muskler ska du nog titta efter en annan hästras än quartern, det är ju lite utav ett signum för quartern
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

kl

Själv tycker jag tvärtom, om än halterhästen du visade inte var ett superexemplar så tycker jag att dom är helt klart snyggare än den du tyckte va snygg.
 
Sv: Överbyggda Quarter/paint

Den dar Dakota Joe Jack ser bra ut, lita klen i fram ben, men overall exterior ser hyfsat, skulla gärna se hasten själv, om den kunna passa till mitt sto.
Undra om den är DNA testa?
Arizona
 

Liknande trådar

S
Western Hej! Jag har nu en längre tid varit inne på att betäcka mitt Eng. fullblodssto med en Paint- el Quarter-hingst. Men jag är inte så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 098
Senast: sabina84
·
C
Western Finns det något intresse för att starta en intresseförening för "ekonomiquarter" här hemma i Sverige? Svar gärna tillsammans med...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 928
Senast: carwes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp