Bukefalos 28 år!

Övergång från hösilage till hö...

B

BJÖRKIS

Jag fodrar mina hästar med Hösilage ute i hagen och har så gjort sedan i höstas. Nu i December fick jag tag på ett väldigt fint hö med bra värden, vande in dem succesivt vid att äta hö inne nattetid. Har nu ca 1.5 ton Hösilage kvar och undrar nu om jag behöver ha ännu en övergångsperiod när de sedan går över helt till att äta hö, även ute? Magarna är ju vana vid höet och de äter omkring 4 kilo vardera under natten, är det ok att bara ge dem hö rakt av sen när silaget är slut? :confused:
 
Jo det är så sant, jag har alltid långa inväjningsperioder då jag byter foder, men nu blev jag lite fundersam eftersom deras magar ändock är vana vid höet då de äter det inne under natten. Så något direkt foderbyte är det ju inte.
 
Just grovfoder har jag ALDRIG vant in utan bytt rakt av. (från lass/lass) jag har bytt leverantör nu under hästen 2 gånger utan att vänja in dem och det är inga problem.

Imorgon så kommer det hem en häst som ätit ensilage men hos mig blir det hö. Och det går ju inte att ta med sig silaget för att vänja in för det hinner bli dåligt då.

Med krafftfoder så kanske jag har ett par dagar (max 5 dagar) sen så ger jag fullt med det.
 
Jag är alltid noga med att vänja in vid nytt foder, som jag tidigare skrev, kan personligen säga att jag aldrig skulle riskera dåliga magar pga av snabba byten. Men det är ju inte det jag ville ha svar på utan om det är ok att börja fodra med hö ute direkt när silaget är slut, utan att ha inväjning, de äter ju utav höet nu så magarna borde väl klara av det? Men jag kanske är helt ute o seglar?
 
Iom att de redan äter av höt så kan det väl inte vara så farligt för de kommer väl att fortsätta äta av höt tills ensilaget är slut eller?

Om du bara fodrar ensilage och sedan går till hö så kanske du borde ha en övergångs period igen.
 
när det kommer till grovfoder brukar vi alltid byta rakt av när det behövs. det har aldrig varit några problem och hästarna brukar aldrig protestera!
 
Visst kommer de äta av höet tills silaget är helt slut, 2 av mina tävlingshästar kommer äta hö under sommaren eftersom de inte går ut på bete. De har fri tillgång på hö under natten de står inne så de äter så mycket de orkar. Därför tror inte jag heller att de kommer må dåligt i magarna när de endast bjuds på hö.
 
Även snabba byten av grovfoder kan ge tarmstörningar och risken för fång är stor. Så akta för att byta rakt av.
 
Risk för tarmstörningar och fång vet jag redan, men jag tycker inte att det borde bli så stor förändring i tarmfloran eftersom de redan äter av höet, men jag ska för säkerhets skull ha en övergång till när silaget börjar tryta på logen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 912
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: Masse
·
Foder & Strö Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra...
2
Svar
20
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 732
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp