Bukefalos 28 år!

Övergiven men öronmärkt katt?

Riley

Trådstartare
En granne till min pappa har flyttat och slängt ut/övergett sina två katter, som sedan några veckor tillbaka har fått bo i trappuppgången och tas om hand av grannarna. De har ringt och SMS:at ägarna som inte svarar, eftersom de inte ens hämtat sin gamla post är väl chansen inte stor att de kommer tillbaka för katterna heller.

Nu har de fått komma in hos min pappa, om det blir permanent eller inte får visa sig, men det jag ju undrar är hur det nu fungerar juridiskt med att överlåta katterna på någon annan? De är båda öronmärkta, och jag antar att den märkningen är registrerad på de ursprungliga ägarna? Går det överhuvudtaget att omregistrera/omplacera katterna lagligt, utan att ägarna själva skriver över katterna i ev. öronmärkningsregister?
 
Sv: Övergiven men öronmärkt katt?

Om katterna är dumpade och det finns en ägare kan du ringa till Länsstyrelsens djurskydd i ditt län. Länsstyrelsen kan besluta om omhändertagande av katterna eftersom de övergivits och därmed anses utsatta för lidande. Dessutom bör ägaren till katterna åtalsanmälas eftersom det h*n gjort är ett brott mot djurskyddslagen.
 
Sv: Övergiven men öronmärkt katt?

Jättetack båda två! Ska både kolla upp märkningen och prata med Länsstyrelsen omgående.
 
Sv: Övergiven men öronmärkt katt?

Så jag ringde Länsstyrelsen idag, och fick veta att ägarna skulle få tills imorgon på sig att hämta katterna, i annat fall får de omhändertas och i sådana fall hade vi alternativen att antingen behålla dem, eller låta polisen ta över och hämta dem. Den spontana frågan är ju då: Innebär ett polisomhändertagande att de löper stor risk att avlivas? Jag vet att jag läst på någon "katter söker hem"-sida att vissa stått som omhändertagna av polisen och då måste ha ett nytt hem akut för att inte behöva avlivas, men det kanske bara sker under speciella omständigheter?
 
Sv: Övergiven men öronmärkt katt?

Polisen lägger i regel inte ner några större resurser på att ta hand om katter så finns det inte plats på något katthem och ingen snabbt anmäler intresse är risken stor att katterna avlivas.
 
Sv: Övergiven men öronmärkt katt?

OK, bra att veta! Då ska jag hellre övertala min kära far att låta dem stanna här permanent, är så otroligt trevliga och tillgivna katter att det vore synd om de avlivades.
 
Sv: Övergiven men öronmärkt katt?

Nu kanske det löst sig ändå. Men hurvida katten får komma till katthem eller inte beror på om det finns plats. Vi har nästan alltid fullt men lyckas ändå klämma in katter mest hela tiden. Katten kommer troligtvis inte avlivas efter en viss tid. De som avlivas är sådana som har någon sjukdom, defekt eller är för rädda för människor för att den någonsin kommer få ett drägligt liv.
 
Sv: Övergiven men öronmärkt katt?

Aha, men det låter ju å andra sidan bra! Såg dock nu på en lokal djurblogg att en annan omhändertagen katt här i trakterna skulle avlivas på fredag om ingen ville ha den, och den var tydligen tam och frisk, så då känns det absolut säkrast att inte låta polisen ta hand om de här heller. Den ena är lite skygg och fräser en del, så oddsen för att den ska få vara kvar känns väl inte superlåga annars...
 
Sv: Övergiven men öronmärkt katt?

Kan tänka mig att det skiljer mycket från hem till hem. Vi avlivar som sagt inte efter en viss tid men vet att andra kan göra det. Vi fick en katt från ett katthem i Skåne som skulle avlivas efter tre månader. Persobligen tycker jag man måste ge katten en chans i alla fall.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 759
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 538
Senast: vallhund
·
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
11 122
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp