Råttunge eller husmus?

Mia_R

Trådstartare
En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli klok på om det var en ungråtta eller en husmus. När jag googlade så fick jag veta att råttungar har dubbelt så stora fötter som husmöss, men jag hade ju behövt en av varje för att kunna jämföra! :arghh: :cautious:

Vad det nu än var för något så bar jag ut den i svansen och slängde ut den i ett buskage utanför tomten. :wtf:

Så vad är problemet med en död gnagare? Jo, jag vill ju gärna veta om det är råttor som börjat försöka ta sig in i huset eller om det är möss. Skogsmöss har jag haft på besök flera gånger, men efter att jag skaffade hönsen har det dykt upp råttor och de vill jag verkligen inte ha in i huset! Jag vet även att där det finns råttor brukar det inte finnas möss då de riskerar att bli middagsmat åt råttorna.

Nu har jag flyttat tillbaka hönsen till sitt ordinarie bo efter sommaren. De bodde tillfälligt i ett annat utrymme där råttorna hade fritt fram. Deras ordinarie bostad har fått en hel del handpåläggning, alla hål i golvet har gjutits igen, väggarna strippats ner till brädorna och jag har häftat fast putsnät och sedan satt skivor så de inte ska kunna gnaga sig igenom. Det sitter putsnät under tak och runt dörröppningen + på dörrarna så nu när hönsen varit instängda några dagar kommer råttorna inte in och de hittar därmed ingen mat heller.

Min förhoppning är att de flyttar tillbaka till grannens maskinhall där det även finns en del säd, men börjar de komma in i huset blir det jobbigare! Jag kan leva med små möss som med livet som insats försöker sno käk från katterna, men jag har sett hur stora en del av råttorna blir och vet vilken skada de gör på hus så är det råttor får Anticimex komma med fällor, gift vägrar jag lägga ut. :crazy:

Så, råttunge eller husmus, vad har ni för idéer? :nailbiting:
 
Men hallå du skulle ju ha tagit en bild ju.
Fast det gick ju inte att se vad det var och enligt google så är det bara storleken på tassarna som är säkra kännetecken?

En gång när jag och katterna hyrde bottenvåningen i ett stort hus var jag orolig att de dödat någons förrymda kelgris, var tvungen att googla mig fram till att husmöss kunde vara ljusbruna så jag pustade ut. Den här var mus-/råttfärgad och garanterat ingens förrymda kelgris. :D

Jag misstänker det är råtta så nu när jag blir ledig ett par dar efter helgen ska jag riva bort altanen och leta efter hål att sätta nät över. Golvet ska ändå bytas och jag har virke hemma så bara det inte regnar så är det inget större jobb. :up:
 
Skiljer sig ju jättemycket mellan råttungar och vuxna husmöss :p Kan det ha varit en skogsmus? Både skogs och husmöss kommer in om höstarna.
 
Skiljer sig ju jättemycket mellan råttungar och vuxna husmöss :p Kan det ha varit en skogsmus? Både skogs och husmöss kommer in om höstarna.
Nej, skogsmöss vet jag väldigt väl hur de ser ut och de är mycket mindre än den här, så antingen husmus eller troligast ungråtta. Enligt google så skiljer det ju bara i tasstorlek, rådisarna har större skor helt enkelt. :p
 
Fast det gick ju inte att se vad det var och enligt google så är det bara storleken på tassarna som är säkra kännetecken?
Bild på tassarna då?
Äsch jag blev bara besviken över att du inte hade en bild. (muttrar)
Det hade varit kul.
och leta efter hål att sätta nät över.
Råtta går in ändå.
När vi för över 20 år sedan flyttade in på min gård i Uppland så var hela grunden full av Svartråtta. Ägaren innan hade hällt cement i råtthålet som var in till vardagsrummet. Råttorna gick in ändå. De försvann efter stor sanering av Anticimex och alla katter som vi hade med oss höll sedan undan dem. I ett av husen finns det numera ingen katt så Anticimex måste hålla undan regelbundet.
Jag skall ha kattkrav på alla framtida hyresgäster.
De med jack Russel kanske kan få dispens.
Nuvarande hyresgäst har papegojor, det hjälper inte.
 
Bild på tassarna då?
Äsch jag blev bara besviken över att du inte hade en bild. (muttrar)
Det hade varit kul.

Råtta går in ändå.
När vi för över 20 år sedan flyttade in på min gård i Uppland så var hela grunden full av Svartråtta. Ägaren innan hade hällt cement i råtthålet som var in till vardagsrummet. Råttorna gick in ändå. De försvann efter stor sanering av Anticimex och alla katter som vi hade med oss höll sedan undan dem. I ett av husen finns det numera ingen katt så Anticimex måste hålla undan regelbundet.
Jag skall ha kattkrav på alla framtida hyresgäster.
De med jack Russel kanske kan få dispens.
Nuvarande hyresgäst har papegojor, det hjälper inte.
Nja, det här metallnäten ska klara råttor. Än så länge har de inte tagit sig in till hönsen igen och de hål jag har hällt cement i är en gjuten platta där det gick upp rör genom golvet. Nu är rören borta, det är nät + cement i hålen. Skulle de mot förmodan gnaga sig igenom näten så har jag metallskivor att sätta fast istället.

Är du säker på att det var svartråttor? Enligt wiki, inte för att de alltid har rätt, så anses de utdöda i Sverige. Trängdes bort av brunråtta på 1700-talet och var sällsynt på 1800-talet. Sista kända populationen var i Kalmar 1994.
 
Är du säker på att det var svartråttor? Enligt wiki, inte för att de alltid har rätt, så anses de utdöda i Sverige. Trängdes bort av brunråtta på 1700-talet och var sällsynt på 1800-talet. Sista kända populationen var i Kalmar 1994.
Anticimex var säkra.
De fick ett dött exemplar.
Året var 1993, före Kalmar alltså.
Men jag tror att jag har sett dem senast för några år sedan.
Det sitter väl en liten grupp och trycker där i skogen.
Där finns vit hare också, skogshare alltså och hackspettar som nog också är utdöda.
 
Sådant skall jag skaffa till det där huset med papegojor i.
Var får man tag på det?
Putsnät, svetsat nät, ska klara råttor. De klarar inte att gnaga igenom det och det är för små rutor för att iaf vuxna råttor ska kunna ta sig in.

Nu har jag varken sett eller hört några råttor på länge så förhoppningsvis har de flyttat till grannens maskinhall, men de är inte långt borta. :cautious:
 
Fast det gick ju inte att se vad det var och enligt google så är det bara storleken på tassarna som är säkra kännetecken?

En gång när jag och katterna hyrde bottenvåningen i ett stort hus var jag orolig att de dödat någons förrymda kelgris, var tvungen att googla mig fram till att husmöss kunde vara ljusbruna så jag pustade ut. Den här var mus-/råttfärgad och garanterat ingens förrymda kelgris. :D

Jag misstänker det är råtta så nu när jag blir ledig ett par dar efter helgen ska jag riva bort altanen och leta efter hål att sätta nät över. Golvet ska ändå bytas och jag har virke hemma så bara det inte regnar så är det inget större jobb. :up:
Jag hade definitivt sett skillnad på en mus eller en råtta, om den var stor nog att ha fått päls.
 
Nej, skogsmöss vet jag väldigt väl hur de ser ut och de är mycket mindre än den här, så antingen husmus eller troligast ungråtta. Enligt google så skiljer det ju bara i tasstorlek, rådisarna har större skor helt enkelt. :p
Google har fel. Det är massa saker som skiljer dem åt.
 
Anticimex var säkra.
De fick ett dött exemplar.
Året var 1993, före Kalmar alltså.
Men jag tror att jag har sett dem senast för några år sedan.
Det sitter väl en liten grupp och trycker där i skogen.
Där finns vit hare också, skogshare alltså och hackspettar som nog också är utdöda.
Svartråttor i skogen låter minst sagt otroligt. Med stor sannolikhet är det vanlig brunråtta du sett, de behöver inte vara bruna även om namnet påskiner det.
 
Storlek på öron och ögon, nosprofil, svansens form...
Så utan att ha någon att jämföra med vad är det som skiljer dem åt? Jag vill ju veta vad man går efter, inte att det finns skillnader. Vad är det som säger att det är en ungråtta och vad är det som säger att det är en husmus, skogsmöss är inte aktuellt. Vad skiljer en ungråtta i samma storlek som en husmus från möss, vad är arttypiskt?
 
Råttunge
very-small-young-rat-24995748.jpg
Mus
images
 
Möss brukar vara mer kutryggiga än råttor och råttor är mer kraftigt byggda även som småttingar. Och andra sidan så finns ju inte det ena om det andra finns eftersom råttor äter möss och ingen vill ju bli uppäten om man kan undvika det.
 
Är de lika stora de två på dina bilder, vad är det för mus, skogs- eller husmus? Storleksmässigt påminner det om den övre men inte lika juvenil, å andra sidan blir ju husmusen stor och jag trodde ju först när jag bodde på ett annat ställe att katterna tagit en gerbil så inte ens den musen var lik den undre.
 
Möss brukar vara mer kutryggiga än råttor och råttor är mer kraftigt byggda även som småttingar. Och andra sidan så finns ju inte det ena om det andra finns eftersom råttor äter möss och ingen vill ju bli uppäten om man kan undvika det.
Fast en död, raklång gnagare är ju raklång och inte kutryggig. Hur den såg ut som levande vet jag inte, just nu har jag inga gnagare varken inomhus vad jag vet eller hos hönsen, alla råttor försvann tidigare i höst.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 701
Senast: pepp
·
Övr. Katt Vi har två stall/gårdskatter. Det är meningen att de ska jaga möss! De får lov att komma in, men de har ingen kisslåda inne utan ska...
2
Svar
28
· Visningar
2 735
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp