Bukefalos 28 år!

Överklaga beslut från Försäkringskassan

Lite OT, hoppas det är ok Killaloe! Moderera det annars.

Jag vet ju att FK:s handläggare är hårt belastade och jag undrar hur mycket som beror på otymplig IT-struktur.

En grej är att man, när man klickar på Mina sidor på deras apps startsida, så får man meddelandet att Mina sidor flyttat ut ur appen. Det enda man kan använda den för är tydligen vab. Varför ha en app med enda funktion? Och varför är t ex sjukpenning svårare att ha i appen än vab?

Häromdagen ringde en handläggare mig: Jag ser att du har hög korttidsfrånvaro, vet du om att det finns något som heter särskilt högriskskydd?

Tack för tipset, sa jag, du är den tredje handläggaren som föreslår det. Trots att jag redan haft det i flera år. Kan du verkligen inte se det i mitt case?

Nej, det kan jag inte, våra system är lite fyrkantiga.

Eftersom vi då var inne på det berättade jag vad som är ett jäkla krångel för mig när jag ska ansöka om sjukpenning. Om min AG anmäler mig till FK den 15 mars så har jag inget annat val på sajten än att söka från samma datum. Jag kan ingenstans ange att jag varit sjuk 15, 18, 22 mars osv men jobbat dagarna emellan.

Där finns inte ens ett fält för Övriga upplysningar där jag kunnat skriva det. Så för att ange det någonstans skrev jag nu datumen med OBS OBS OBS i ett fält där jag egentligen bara skulle beskriva mina arbetsuppgifter eller nåt.

Hon höll med om att detta var hopplöst, inte minst för henne. Hon satt nämligen nu och tvingades bryta ner min ansökan och skapa ett ärende för varje datum jag varit borta. Stackars henne, säger jag bara. Och jag förstår om handläggarna har hög belastning när deras IT-arkitekter låter så fummelhänta.
 
Ett av de stora problemen är ju också att FK inte kan ta hänsyn till hur man bäst blir frisk. Om det tex kan vara så att man blir frisk snabbare av att få gå kvar på sitt nuvarande jobb, med delvis sjukskrivning lite längre, än att tvingas säga upp sig och bli arbetslös pga att man möjligen kan klara heltid på ett enklare jobb.

Jag tycker att stor hänsyn skulle tas till hur man bäst får personer att bli friska igen. Det borde hela samhället tjäna på i längden.
Jag förstår inte hur man kan tänka att arbetslöshet för att möjligen klara ett enklare jobb längre fram är bättre än en längre sjukskrivning på ett jobb man redan har. Förstår folk inte vad arbetslöshet gör mot människor? Är man då sjuk känns det ju ännu tuffare att mäkta med att bära arbetslösheten och att kämpa med att söka nytt jobb och att vara aktiv och framför allt ge nya arbetsgivare ett gott intryck av en. Att vara arbetslös är ju inte bara att gå hemma och ta det lugnt utan man måste ju verkligen anstränga sig och rent mentalt är det kämpigt att slitas mellan hopp och förtvivlan, ge ett bra intryck och helt enkelt fixa allt som har med det att göra. Hur ska man orka om man tex redan lider av utmattningsproblematik?
All oro som arbetslösheten medför gör ju en sjuk!
 
Jag är inte helt nöjd när trådar mynnar ut i att det är politikernas fel. Det kan gälla vården eller det kan gälla försäkringskassan. Utan att ha några som helst belägg eller pålästa argument KÄNNER jag är att det för smidigt när det hamnar där. Varken vården eller FK är ofelbara och jag tycker att det bra när orimligheter uppmärksammas för politikerna. Det behöver inte vara kappvändande, det kan ju leda till förändring.
Jag håller med, man kan inte lägga all skuld hos politiker och tänka att FK gör sitt bästa för alla alltid. Det har ju varit en del skriverier i media om personal som fått högre lön ju fler sjukskrivningar som de godkänt osv. Någonstans tycker jag att de själv ocskså får ta ansvar.
 
Jag är inte helt nöjd när trådar mynnar ut i att det är politikernas fel. Det kan gälla vården eller det kan gälla försäkringskassan. Utan att ha några som helst belägg eller pålästa argument KÄNNER jag är att det för smidigt när det hamnar där. Varken vården eller FK är ofelbara och jag tycker att det bra när orimligheter uppmärksammas för politikerna. Det behöver inte vara kappvändande, det kan ju leda till förändring.

FK är en myndighet under regeringen. Det är en politiskt styrd organisation. Det kommer regleringsbrev osv från regeringen.
Vems fel menar du det är? Ponera att FK kör vilda västern, helt gör som de tycker. Då är det regeringen som ska ta FK i örat.

Säger regeringen att färre ska släppas in i Försäkringen kan inte FK säga att det faktiskt inte går, för det beviljas inga som inte ska släppas in. De måste göra som regeringen vill. Säger regeringen att FK får x pengar och de pengarna inte räcker att anställa nog folk för att skapa en vettig belastning och en vettig arbetsmiljö kan inte FK säga att de kommer då bara kunna ta hand om hälften av ansökningarna.

Grunden till allt är lag. Och de stiftas av riksdagen.

Det ÄR politikernas ansvar. Både att skapa rimlig förutsättning, vettiga lagar osv.

Det är varken handläggares eller vårdens fel hur systemet haltar idag. Precis som det inte är vårdens fel att landstinget inte har tillräckligt med pengar för att ge alla optimal vård inom rimlig tid osv.
 
Lagen och tillämpningen är byråkratisk och stelbent. FK är tvingad följa den. Samt politikernas nycker.

2015 var FK enligt tillsynen för snäll i sin bedömning angående en specifik förmån.
Ministern uttalar sig i medierna att det här är ju rättsosäkert och beklagligt.
Fick order om att arbeta med det. Riktlinjer mm. De följdes.

2018 var FK enligt tillsynen för hård i sin bedömning angående samma förmån. Fick order att arbeta med det. Riktlinjer mm. Ministern uttalar sig i medierna att det här är ju rättsosäkert och beklagligt.

Och sådär håller det på.

Något som kan vara en liiiiten tröst och ljusglimt är att FK själva lyfter upp saker för rättslig prövning. T ex ska kammarrätten nu på FKs uppmaning pröva om användandet av en av FKs grundstenar i bedömningen verkligen har lagstöd.
Så det är lagen och politikerna som gör att FK tvingar sjuka människor att jobba?
 
FK är en myndighet under regeringen. Det är en politiskt styrd organisation. Det kommer regleringsbrev osv från regeringen.
Vems fel menar du det är? Ponera att FK kör vilda västern, helt gör som de tycker. Då är det regeringen som ska ta FK i örat.

Säger regeringen att färre ska släppas in i Försäkringen kan inte FK säga att det faktiskt inte går, för det beviljas inga som inte ska släppas in. De måste göra som regeringen vill. Säger regeringen att FK får x pengar och de pengarna inte räcker att anställa nog folk för att skapa en vettig belastning och en vettig arbetsmiljö kan inte FK säga att de kommer då bara kunna ta hand om hälften av ansökningarna.

Grunden till allt är lag. Och de stiftas av riksdagen.

Det ÄR politikernas ansvar. Både att skapa rimlig förutsättning, vettiga lagar osv.

Det är varken handläggares eller vårdens fel hur systemet haltar idag. Precis som det inte är vårdens fel att landstinget inte har tillräckligt med pengar för att ge alla optimal vård inom rimlig tid osv.
Fast inom vården handlar inte allt om otillräckligt med pengar eller politik. Det handlar även om gamla vanor, felaktiga arbetsmetoder och ett tankesätt som man kan förändra. Det är ju inte BARA pengar och politik där. Vården är ett system som är något föråldrat och man tänker inte på att man kan effektivisera på många ställen utan köra på.
 
Jag är inte helt nöjd när trådar mynnar ut i att det är politikernas fel. Det kan gälla vården eller det kan gälla försäkringskassan. Utan att ha några som helst belägg eller pålästa argument KÄNNER jag är att det för smidigt när det hamnar där. Varken vården eller FK är ofelbara och jag tycker att det bra när orimligheter uppmärksammas för politikerna. Det behöver inte vara kappvändande, det kan ju leda till förändring.
FK är en myndighet under regeringen. Det är en politiskt styrd organisation. Det kommer regleringsbrev osv från regeringen.
Vems fel menar du det är? Ponera att FK kör vilda västern, helt gör som de tycker. Då är det regeringen som ska ta FK i örat.

Säger regeringen att färre ska släppas in i Försäkringen kan inte FK säga att det faktiskt inte går, för det beviljas inga som inte ska släppas in. De måste göra som regeringen vill. Säger regeringen att FK får x pengar och de pengarna inte räcker att anställa nog folk för att skapa en vettig belastning och en vettig arbetsmiljö kan inte FK säga att de kommer då bara kunna ta hand om hälften av ansökningarna.

Grunden till allt är lag. Och de stiftas av riksdagen.

Det ÄR politikernas ansvar. Både att skapa rimlig förutsättning, vettiga lagar osv.

Det är varken handläggares eller vårdens fel hur systemet haltar idag. Precis som det inte är vårdens fel att landstinget inte har tillräckligt med pengar för att ge alla optimal vård inom rimlig tid osv.
Jag tänker att ni båda har poänger.
Jag sitter ju "mitt i" frågan och försöker driva på processer både med vården och FK och andra myndigheter och jag kan ibland bli tokig av frustration.
Jag brukar, bara halvt på skämt, skoja om att klienterna är det minst frustrerande inslaget i mitt jobb, det är alla andra puckon som ger mig gråa hår. Och då inkluderar det även mig själv och min myndighet....
 
FK är en myndighet under regeringen. Det är en politiskt styrd organisation. Det kommer regleringsbrev osv från regeringen.
Vems fel menar du det är? Ponera att FK kör vilda västern, helt gör som de tycker. Då är det regeringen som ska ta FK i örat.

Säger regeringen att färre ska släppas in i Försäkringen kan inte FK säga att det faktiskt inte går, för det beviljas inga som inte ska släppas in. De måste göra som regeringen vill. Säger regeringen att FK får x pengar och de pengarna inte räcker att anställa nog folk för att skapa en vettig belastning och en vettig arbetsmiljö kan inte FK säga att de kommer då bara kunna ta hand om hälften av ansökningarna.

Grunden till allt är lag. Och de stiftas av riksdagen.

Det ÄR politikernas ansvar. Både att skapa rimlig förutsättning, vettiga lagar osv.

Det är varken handläggares eller vårdens fel hur systemet haltar idag. Precis som det inte är vårdens fel att landstinget inte har tillräckligt med pengar för att ge alla optimal vård inom rimlig tid osv.
Du behöver inte undervisa mig i statsvetenskap. Och jag hade kanske resonerat som du om jag jobbade i organisationen.

Men utifrån KÄNNER jag, som jag skrev, att det finns en stor zon mellan att FK gör rätt och politikerna fel. Som om det enda utrymmet för förbättring låg i politiken. Jag tror inte det.
 
Du behöver inte undervisa mig i statsvetenskap. Och jag hade kanske resonerat som du om jag jobbade i organisationen.

Men utifrån KÄNNER jag, som jag skrev, att det finns en stor zon mellan att FK gör rätt och politikerna fel. Som om det enda utrymmet för förbättring låg i politiken. Jag tror inte det.
Nej, det har inte bara med politiken att göra. Antalet avslag har ju ökat trots att inte lagen ändrats. Däremot fick FK direktiv om att minska sjuktalen, vilket lett till att FK tolkat lagen snävare.
 
Du behöver inte undervisa mig i statsvetenskap. Och jag hade kanske resonerat som du om jag jobbade i organisationen.

Men utifrån KÄNNER jag, som jag skrev, att det finns en stor zon mellan att FK gör rätt och politikerna fel. Som om det enda utrymmet för förbättring låg i politiken. Jag tror inte det.

Och det är helt okej att både tycka, känna och anse så. Men när handläggare sliter sitt hår och försöker slå knut på sig för att kunna bevilja någon handläggaren är övertygad om är i behov av ersättning och enligt all rimligbeg borde ha rätt till men det är omöjligt för att ett intyg eller utlåtande inte kan uppfylla kraven. Krav som handläggare känner är orimliga. Då är det svårt att peka på någon annan väg än via politikerna. Eller när en person som tidigare beviljats nu nekas trots att inget förändras utom direktiven från regeringen. Då är det också svårt se annan lösning än politiken.

När FK försöker täppa igen glappet genom att komplettera information från vården med information från personer runt den som söker, personer med mycket god insikt i personen. Men sen får höra av förvaltningsrätten att det ska omedelbart upphöra. Då är det svårt.. Ja du fattar.

FK är inte perfekta, varken på myndigjetsnivå eller på handläggarnivå. Men det STORA problemet är det systemfel som finns. Och det kan "bara" ändras via politiska insatser.

Och det gäller för övrigt de flesta myndigheter. När jag jobbade på Mig önskade jag att det fanns "frikort" att dela ut när systemet och lagtolkningen slog alldeles åt helvete snett. När det ställs beviskrav som i realiteten är omöjliga för den enskilde att uppfylla osv.
 
@Alexandra_W Men även på Migrationsverket finns problem som inte bara har med lagstiftning och politik att göra. Jag kände en tjej som jobbade där tidigare och det var samma sak där - den attityd hon själv hade och det hon berättade om sitt jobb var hårresande.
 
Kan man se om folk defacto återgår till arbete eller om de hamnar i arbetslöshet istället och slutligen på socialbidrag istället?
Jag har jobbat i några demografiska "motpoler" och jag skulle vilja säga att bland "långliggarna" på försörjningsstödet i den högkonjektur vi har nu och speciellt i det område där jag jobbar nu så har vi en stor andel personer som av hälsoskäl inte kan arbeta/ söka arbete men som av olika orsaker inte heller har rätt till sjukpenning eller lyckats få sjukersättning. Då får man försöka samverka med sjukvård, FK, arbetsförmågebedömningar ect. Extra mycket moment 22 är det dyker upp besparingskrav som gör att man får svårare att göra det jobbet.
 
Om man vill. Men det mäts inte i det sk sjuktalet, det som ska minskas.
Jag tänker nog snarast att det för samhället i stort är skitsamma om sjuktalen minskar om samma antal människor bara hamnar i någon annan instans istället och inte i arbete. Att det ser bra ut i försäkringskassans statistik är jag full införstådd med. Men det är ju inte intressant för någon annan än försäkringskassan.
 
@Alexandra_W Men även på Migrationsverket finns problem som inte bara har med lagstiftning och politik att göra. Jag kände en tjej som jobbade där tidigare och det var samma sak där - den attityd hon själv hade och det hon berättade om sitt jobb var hårresande.

Alla arbetsplatser och alla yrken kan ha enskilda individer som är olämpliga. Det innebär inte per definition att hela arbetsplatsen, yrket eller myndigheten genomsyras av det. Däremot är och förblir det ett problem som inte ska ignoreras.
 
Alla arbetsplatser och alla yrken kan ha enskilda individer som är olämpliga. Det innebär inte per definition att hela arbetsplatsen, yrket eller myndigheten genomsyras av det. Däremot är och förblir det ett problem som inte ska ignoreras.
Någon hög chef på FSK måste ju ha accepterat politikens uppdrag att minska sjuktalen, med vetskapen om att sjuka människor kommer att bli utan ersättning trots att de inte kan arbeta. Tjänstemän är ju inte livegna de har ju rätt att protestera.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 865
Senast: mumin
·
Äldre Sjukskriven 50 % pga av utmattning, har nu nått dag 180 och Försäkringskassan vill bedöma mig mot hela arbetsmarknaden. Tydligen anser...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: Lia_
·
Skola & Jobb Informationen nedan kommer från FK. Vad tror vi om det här, då? Orsaken till ändrad tillämpning uppges bero på två domar i Kammarrätten...
Svar
16
· Visningar
1 479
Senast: tuaphua
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 007
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp