Bukefalos 28 år!

Överreagerar jag?

Fast seeriöst - om någon i din närhet talar om att vilja ta livet av sig. Inte frågar du väl om numret till dennes läkare?

Nej, men gör det som man anser vara möjligt för att förhindra, för att hjälpa till.

Det tycker jag man mycket väl kan göra, efter att man förhört sig lite om huruvida det är en bra läkare.

Om det var en vän som uttryckte sådana tankar till mig skulle jag se det som ett förtroende och behandla det därefter, och eftersom vännen tydligen ville berätta skulle jag också se det som att det var ok att fråga denne mer och försöka att tillsammans komma fram till något.
 
Det tycker jag man mycket väl kan göra, efter att man förhört sig lite om huruvida det är en bra läkare.

Om det var en vän som uttryckte sådana tankar till mig skulle jag se det som ett förtroende och behandla det därefter, och eftersom vännen tydligen ville berätta skulle jag också se det som att det var ok att fråga denne mer och försöka att tillsammans komma fram till något.
Fast i TS fall var det väl inte direkt vänner utan människor på samma arbetplats?
 
Fast seeriöst - om någon i din närhet talar om att vilja ta livet av sig. Inte frågar du väl om numret till dennes läkare?

Nej, men gör det som man anser vara möjligt för att förhindra, för att hjälpa till.

Ja det var ju precis det jag försökte få fram. Att det man önskar att man vågade var att be om numret, men det är ju få som klarar av att göra det i den situationen. Jag kan fortfarande förstå att är man i ett känsligt läge så känns det som om personen gått bakom ryggen på en, jag kan förstå känslan och alla har rätt till sina reaktioner, överreaktioner eller ej.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 339
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp