Bukefalos 28 år!

Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

Bara lite spontant utan att egentligen lägga sig i tråden; ketoner är långt ifrån ofarligt. för en lekman kan man likna det vid att driva hjärnan på aceton.
Diabetiker kan råka ut för sk ketoacidos pga för mkt ketoner. Knappast nyttigt.
/shudde med ganska många hp i fysiologi
 
Sv: Överviktigt barn :(

Uppdaterar här :
Vi var hos överviktsenheten i går .
Detta kom provtagningarna fram till:
Hon har en mkt bra förbränning/ämnesomsättning.
Hon förbränner 522kalorier mer per dygn i vila än normal normen :)
Detta är ju väldigt positivt.

Däremot ...så äter hon för lite av allt utom vitaminer ,,hon har skyhöga värden av tex c-vitamin.
Hon äter 52% av vad hon ska äta enl hennes ämnesomsättning tydligen .

Så nu ökar vi käket i allt och den rekomendation vi fick var att även lägga in "guldkanter" tex en bulle till fikat på fredagen eller en liten lördagsgodis så att hon vet att det kommer .
på det sättet motverka suget att tex gå på macken o handla nåt under skoltid.

Annars var hon i övrigt ganska så frisk .
Liiite förhöjt levervärde (låg precis på den övre gränsen av vad som är normalt)
Liten varning även på insulindelen.

Bägge dessa saker ville läkarna av vi skulle motverka med mera motion.

Visst låter detta bra ,,men jag måste erkänna att jag är skeptisk.

Hoppas intensivt att detta ska funka men är orolig att hon ska öka dramatiskt i vikt av detta.

När jag då frågade om HUR dom tyckte att vi ska öka motionen på henne med den onda foten så fick jag bara luddiga svar om att det är bra att röra på sej :eek:
Som att inte alla vet det!

Hon har haft en rörelse mätare på sej o dom tyckte att rörelsedelen per dygn var bra .

Jag tar till mej alla dessa fakta men det känns ganska så hopplöst att få bukt med övervikten genom att käka mera.


Jag återkommer med en uppdatering senare igen för den som är intresserad .
Fuderar lite på tex en hästs foderstat ,, man ökar ju proteinet när man vill få bort hömagen ...:cool:
 
Sv: Överviktigt barn :(

Såg du om det där viruset som man tror orsakar övervikt på nyheterna idag? Det var på 4an. Står säkert om det på deras hemsida. Du kan nog tycka att det är intressant.

nej det har jag missat ,, ska genast läsa mera på hemsidan om det .
Tack för tippset.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Uppdaterar här :
Vi var hos överviktsenheten i går .
Detta kom provtagningarna fram till:
Hon har en mkt bra förbränning/ämnesomsättning.
Hon förbränner 522kalorier mer per dygn i vila än normal normen :)
Detta är ju väldigt positivt.

Däremot ...så äter hon för lite av allt utom vitaminer ,,hon har skyhöga värden av tex c-vitamin.
Hon äter 52% av vad hon ska äta enl hennes ämnesomsättning tydligen .

Så nu ökar vi käket i allt och den rekomendation vi fick var att även lägga in "guldkanter" tex en bulle till fikat på fredagen eller en liten lördagsgodis så att hon vet att det kommer .
på det sättet motverka suget att tex gå på macken o handla nåt under skoltid.

Annars var hon i övrigt ganska så frisk .
Liiite förhöjt levervärde (låg precis på den övre gränsen av vad som är normalt)
Liten varning även på insulindelen.

Bägge dessa saker ville läkarna av vi skulle motverka med mera motion.

Visst låter detta bra ,,men jag måste erkänna att jag är skeptisk.

Hoppas intensivt att detta ska funka men är orolig att hon ska öka dramatiskt i vikt av detta.

När jag då frågade om HUR dom tyckte att vi ska öka motionen på henne med den onda foten så fick jag bara luddiga svar om att det är bra att röra på sej :eek:
Som att inte alla vet det!

Hon har haft en rörelse mätare på sej o dom tyckte att rörelsedelen per dygn var bra .

Jag tar till mej alla dessa fakta men det känns ganska så hopplöst att få bukt med övervikten genom att käka mera.


Jag återkommer med en uppdatering senare igen för den som är intresserad .
Fuderar lite på tex en hästs foderstat ,, man ökar ju proteinet när man vill få bort hömagen ...:cool:

Skönt att höra att det går framåt.

Motionscykel? Har ni provat det? Då kan man ju stödja väldigt lätt på fötter och använda benen mer i stället.

Personal på gym brukar vara väldigt kunniga och där kan man få hjälp med "foderstater" ;).
 
Sv: Överviktigt barn :(

Men för att kunna förbränna energi måste man inta energi, annars klarar inte kroppen att förbränna fettet utan tar av musklerna istället, dessutom blir man ofta slö och omotiverad av för lite mat. Men maten måste vara i rätt form. Fick ni några kostråd?
 
Sv: Överviktigt barn :(

Barnet skiter i det ,, lever nog i förnekelse.
Ja vi har haft kontakt med dietist sen 8 år nu .
Men man får inte några matlistor eller dyl av dom .
"Dom arbetar inte efter den mallen längre"

'Japp hela hon är genomgången 1 gång per år i 8 år nu .
Hon har dubbel mängd fettgivande celler och dom har dubbel hastighet mot en normal människa .
Detta beror på arvsanlag tydligen.

Vi har tom köpt henne en häst men hon har gått upp 17kilo sen dess så hon är för tung för hästen nu ,,,,,

Jag är ingen expert, låter ju som ditt barn lider av någon sjukdom om ni håller diet och träningsschema hemma, borde hon ju inte gå upp så mycket i vikt av bus-ätande borta... Det jag dock kan rekomendera är vikt-väktarna! Mycket bra och har mat som hela familjen kan äta, skriv in barnet och få råd och planeringshjälp, Själv gick jag ner 10kg med denna metod. Skicka med barnet frukt som hon gillar till skolan, vindruvor och annanas sätter dessutom fart på ämnesomsättningen... Träna, Träna, Träna.... svårt... vad jobbigt, hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Om tösen ligger på hög insulingräns så ska hon kanppast äta ananas o vindruvor som i princip bara består av socker.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Men för att kunna förbränna energi måste man inta energi, annars klarar inte kroppen att förbränna fettet utan tar av musklerna istället, dessutom blir man ofta slö och omotiverad av för lite mat. Men maten måste vara i rätt form. Fick ni några kostråd?

*skakar på huvudet*
Nej inte nåt konkret denna gången heller .
Dom tycks tro att man går ner i vikt av möten och samtal :cool:
 
Sv: Överviktigt barn :(

Viktväktarna tar ej emot barn.
Jag har lagat mat efter deras listor i ett antal månader men det är ingen i min familj som klarar att käka den maten med keso o en massa annat äckligt .
 
Sv: Överviktigt barn :(

Orcid - ge lågkolhydratkosten en månad. Det kan knappast bli värre eller hur. Som du ser så är det en läkare (Annika Dahlqvist) som rekommenderar kosten även om hon inte ses med blida ögon av andra läkare.
Det handlar inte alls om att utesluta allt grönt utan bara att välja bort kolhydratrik kost.
Jag orkar inte heller laga "krånglig" mat och min familj i övrigt har inga viktproblem så jag utesluter helt enkelt viss mat till mig själv som dom äter (tex ris o pasta till dom och jag äter tomat, gurka, sallad, lite nötter och en god dressing eller sås)och alla äter vi kött eller fiskrätten tillagad m kärlek o grädde.

Sen tror jag att det är mycket viktigt att ni hittar en bra läkare som ni kan resonera med.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Jag måste bara få säga att din dotter ändå verkar DUKTIG som VILL äta grönsaker och RÖRA på sig. Min dotter är inte överviktig men hon har kulmage och hon vägrar äta frukt, grönsaker och sånt som är nyttigt tycker hon är :eek:, så jag tror ju ändå att ni är på rätt spår. Det finns ju faktiskt de som inte ens försöker. än en gång så hoppas jag att det reder sig:)
 
Sv: Överviktigt barn :(

Om hon har arvsanlag som gör henne extremt lätt överviktig, skulle man ju nästan överväga operation av magsäcken. Det är trots allt ett livshotande tillstånd att vara gravt överviktig och hur mycket hon än håller igen, är det svårt att inte lägga på sig vikt när man är barn och lever som barn gör, med kalas, godis osv (för hur många ungar behöver egentligen tänka på vikten?). Som vuxen kan man kanske ha disciplinen att avstå från livets goda, men som barn är det jättesvårt. Jag tycker synd om er båda!

Såg nu att ni fått hjälp av överviktsenheten. Hoppas det har effekt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överviktigt barn :(

Ska inte du visa att lågkolhydratkost är farligt istället? Jag menar, man sätter epileptikerbarn på lågkolhydratkost Skulle man göra det om det vore farligt?

Hjärnan behöver kolhydrater. Lågkolhydratsdieter rekommenderas i princip inte av någon som en generell lösning. Det är en diet man använder i några veckor, max.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Grejen är att det heter LÅG kolhydratkost - inte utesluta ALLA kolhydrater.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Fråga tjejen
Varför hon tar pengar?
Varför hon äter det som hon vet inte är bra för henne?
Fråga hur hon mår?
Fråga hur kompisar och lärare beter sig mot henne?
Hur skulle hon vilja vara om hon fick drömma.

Hot och regler är inte alltid rätt då, utan att visa att man bryr sig om hur hon mår, känner och tänker.

Nyckelfrågan är nog att få henne att bli motiverad att ta hand om sig själv och att äta rätt och vilja röra på sig.
Om det sen handlar om att leka ta fatt med ett syskon eller promenera jag tror motivation och att det är roligt är A&O när det gäller motion och att man inte ska tröttna på det snabbt.

Vad tycker hon om för mat? Vad för mat mättar henne?
Kan man göra denna nyttigare på något sätt?

Vad skulle hon tycka vore kul sätt att motionera på?
Är du säker på att hon gillar hästar lika mycket som du eller gör hon det för hon tror det är det du vill att hon ska gilla?

En sak som är viktigt tror jag är att tänka långsiktigt det kanske inte ger bra resultat i början med att arbeta/äta på ett visst sätt men när man anpassat sig till det ger det resultat.

Alltså den typ av mat som på kort sikt verkar dålig kanske är den bästa i längden, bara man har tålamod. Likadant med motion, huvudsaken är att komma igång och tycka att det är roligt, så man blir motiverad att fortsätta.

Sen ni får väl lära er att tycka om mat även om den smakar äckligt nu. Jag är själv oerhört kräsen och önskar att jag inte varit det, men börjar smått lära mig att äta "äckliga" saker och tycka om det. Jag är motiverad till att tvinga i mig det fast det inte smakade gott utan för det var nyttigt. Om jag i unga år fått lära mig att i alla fall äta lite av det som jag tyckte/tycker är mindre gott så hade jag nog lärt mig tycka om det på ett annat sätt.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Grejen är att det heter LÅG kolhydratkost - inte utesluta ALLA kolhydrater.

Det spelar ingen roll. Det finns mig veterligen inte någon som rekommenderar att utesluta näst-intill alla kolhydrater under längre tid. Dessutom är den uppnådda viktminskningseffekten exakt lika stor som med vanliga kaloridieter, enligt nya forskningsrön, men av rädsla för höga blodfetter skulle jag personligen inte börja dagen med ägg och bacon.
 
Sv: Överviktigt barn :(

*skakar på huvudet*
Nej inte nåt konkret denna gången heller .
Dom tycks tro att man går ner i vikt av möten och samtal :cool:

Det verkar dock vara väldigt få som gör :D
Du får pressa dem på ett matschema. Var jobbig ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 147
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 894
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 156
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag såg att det redan finns en tråd om Ergenyl, men då den har några år på nacken tänkte jag att det kanske är bättre att starta en ny...
Svar
10
· Visningar
3 753
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp