Bukefalos 28 år!

Överviktigt barn :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överviktigt barn :(

Igår gick jag en power walk på 1.5h det skulle jag tipsa er om att göra varje dag med henne.

Min granne när jag var liten var i din dotters storlek, hon gick hem och åt på luncherna, en dag gick jag ner o pratade med henne, då hade hon satt i sig en HEL falukorv rå... orkade inte ens steka. Sen gick hon tillbaka till skolan igen med en sportmugg fylld med oboy.

Jag har själv varit några kilo tyngre än vad jag är idag, vad jag kommer ihåg allra mest är var otroligt viktig maten var för mig, när var och hur skulle jag få äta nästa gång...

Viktväktarna? tar de emot icke myndiga om en vuxen är med? det är ju uppenbart att hon verkligen behöver hjälp. Måste vara svårt att ge så mkt energi till ett barn när man har flera som säkert oxå behöver uppmärksamhet. :(
 
Sv: Överviktigt barn :(

Gå ut och gå promenader med henne!
Det kan ju också vara er "mysiga stund" under dagen där ni har tid att prata med varandra osv...något att fundera på?
Det räcker ju med en haltimme i början varje dag som ökas successivt!
 
Sv: Överviktigt barn :(

kl
men vill hon inte kunna rida sig häst? Tycker hon att det är roligt med ridning? I så fall borde väl det faktum att inte längre kunna rida vara morot att gå ner i vikt? Eller är hon en "pyssla-i-stallet" tjej? Kan inte i så fall någon, tex veterinären eller nån som hon har förtroende och respekt för säga att hästen måste ridas för att må bra, och kanske hitta på nåt att den typ får problem med benen eller vadsomhelst om den får stå...?
 
Sv: Överviktigt barn :(

Fy vad jobbigt för alla inblandade!

Har ni tittat på andra änden, hur mycket eller lite hon rör sig? Alltså, med övervikt blir man ju mer benägen att sitta still och rörelse är ju en naturlig aptitreglerare, ingen rörelse så känner man sig olustig och mer obestämt sugen på något gott.

Kan ni försöka få in (mer?) daglig rörelse?
 
Sv: Överviktigt barn :(

å andra sidan är det väl inte så bra för ett barn att väga 95 kg heller? och inget ni gjort hitills har ju hjälp upplever ni...

vi provade gi metoden under en månad men hennes läkare fick psykbryt på mej , den metoden var rent skadlig tydligen.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Igår gick jag en power walk på 1.5h det skulle jag tipsa er om att göra varje dag med henne.

Min granne när jag var liten var i din dotters storlek, hon gick hem och åt på luncherna, en dag gick jag ner o pratade med henne, då hade hon satt i sig en HEL falukorv rå... orkade inte ens steka. Sen gick hon tillbaka till skolan igen med en sportmugg fylld med oboy.

Jag har själv varit några kilo tyngre än vad jag är idag, vad jag kommer ihåg allra mest är var otroligt viktig maten var för mig, när var och hur skulle jag få äta nästa gång...

Viktväktarna? tar de emot icke myndiga om en vuxen är med? det är ju uppenbart att hon verkligen behöver hjälp. Måste vara svårt att ge så mkt energi till ett barn när man har flera som säkert oxå behöver uppmärksamhet. :(
Jag har under sommaren o hösten tvingat henne att gå 6km om dagen i så rask takt som hon klarade.
Tyvärr så klarade inte hennes fötter den belastninge så hon fick en marsfraktur i foten pga promenaderna:(

Ja dom andra två barnen hinner jag ju knapps se eller orka med ju :eek:
 
Sv: Överviktigt barn :(

kl
men vill hon inte kunna rida sig häst? Tycker hon att det är roligt med ridning? I så fall borde väl det faktum att inte längre kunna rida vara morot att gå ner i vikt? Eller är hon en "pyssla-i-stallet" tjej? Kan inte i så fall någon, tex veterinären eller nån som hon har förtroende och respekt för säga att hästen måste ridas för att må bra, och kanske hitta på nåt att den typ får problem med benen eller vadsomhelst om den får stå...?

Ja du det tycker jag med ,,hon älskar att rida men ändå går hon inte ner i vikt ...
Jag skulle behöva ha en ardenner åt henne nu :cool:
 
Sv: Överviktigt barn :(

Fy vad jobbigt för alla inblandade!

Har ni tittat på andra änden, hur mycket eller lite hon rör sig? Alltså, med övervikt blir man ju mer benägen att sitta still och rörelse är ju en naturlig aptitreglerare, ingen rörelse så känner man sig olustig och mer obestämt sugen på något gott.

Kan ni försöka få in (mer?) daglig rörelse?
Ja jag försöker , men hon kommer hem typ 5 från skolan ..jag måste fixa käk till familjen , sen är det fodring kl 7 o läxor innan barnen ska sova ..
Allt går i ett hela tiden --------
dom dagar hon slutar tidigare så går vi o rör oss,vi simmade varje dag hela sommaren oxå i vår sjö..
hon vardags rör sej varje dag, städar -hämtar ved -bär hö mm mm
Jag behöver finna nån som medicinerar eller opererar överrviktiga barn tror jag ...
 
Sv: Överviktigt barn :(

vi provade gi metoden under en månad men hennes läkare fick psykbryt på mej , den metoden var rent skadlig tydligen.

Var det verkligen GI och inte Atkins ni körde? Att hålla jämn blodsockernivå kan väl inte vara skadlig? Be läkaren beskriva vad som är skadligt med att undvika vitt mjöl och socker...

Man behöver ju inte köra igång med "kurer" utan gå på normalläge direkt liksom.
 
Sv: Överviktigt barn :(

vi provade gi metoden under en månad men hennes läkare fick psykbryt på mej , den metoden var rent skadlig tydligen.
Man kan ju köra GI-light; inte ta bort alla kollisar men många onödiga :idea: Det kan knappast vara skadligt för någon. Så åt alla för 50 år sedan.
 
Sv: Överviktigt barn :(

hur kan långsamma kolhydrater, fibrer, kött och nyttigt fett vara skadligt?

För att det är jobbigt och man inte vill/orkar engagera sig kanske? För att resten av familjen inte vill/behöver leva nyttigt och därigenom stötta det feta barnet? :angel:
 
Sv: Överviktigt barn :(

Det var det värsta!!
vad vet du om det? vi gör allt för att hon ska gå ner i vikt!!
men om du läser så kanske du ser att hon har dubel uppsättning fetceller som förökar sig dubbelt så snabbt.
att barnet i fråga INTE kan promenara, jogga eller använda fötterna alls pga tidigare problem i livet.
det inte tal om att inte orka!!!
nog med förtal tack, det är klart vi försöker när det handlar om hennes liv!

/ en i familjen.
 
Sv: Överviktigt barn :(

För att det är jobbigt och man inte vill/orkar engagera sig kanske? För att resten av familjen inte vill/behöver leva nyttigt och därigenom stötta det feta barnet? :angel:

Fy fan så taskigt skrivet av dig!

Det måste vara underbart att vara som du, veta hur andra människor tänker och agerar bara baserat på några få meningar skrivet på ett forum.
 
Sv: Överviktigt barn :(

Ja det där var nog inte så smidigt sagt till en förälder som har stora bekymmer...

Det finns inget som säger att GI är dåligt för barn, eller ngn, för den delen. Problemet tror jag är att alla numera blandar ihop low-carb dieter med GI, och kallar det GI rätt av. :crazy: GI har inget med att minska kolhydrater att göra, utan att välja RÄTT kolhydrater. Rätt kolhydrater=långsamma sådana.

Det handlar inte om en diet överhuvudtaget utan om att välja rätt! Alltså rätt kolhydrater, rätt fett, bra proteiner och mkt fibrer. Sedan kan man många ggr uppmuntra barnet till att ex ta lite mer fisk eller kyckling, istället för att ta mer pasta (som givetvis är fullkorn för att sänka GI)

Har du läst någonting om GI, orcide, så att du vet hur det fungerar?
 
Sv: Överviktigt barn :(

.
Men man får inte några matlistor eller dyl av dom .
"Dom arbetar inte efter den mallen längre"

,

Pga mina ätstörningar var jag hos en dietist och fick en matlista i slutet på 05, för att jag skulle få upp ögonen för hur mkt man egentligen "får" äta, men det kanske är olika i olika län?

Den listan sa dietisten att de normalt brukar använda till överviktiga som skulle gå ner långsamt och hälsosamt i vikt, och gav ungefär 1800-2000 kcal. Dvs en normalviktig perosn kan hålla vikten på den sålänge man inte tränar extremt.
Den innehöll 3 fasta måltider och 2 mellanmål.
om du vill kanske jag kunde försöka leta reda på den?
 
Sv: Överviktigt barn :(

Kolla in boken GI för hela familjen av Ulrika Davidsson.
Hela hennes familj ser ut att må finfint och recepten är vanlig mat men med nyttiga ingredienser.
Jag äter GI och har gått ner snart 10 kg på 14 veckor - och jag äter mer grönsaker än förut - som sagt läkare vill gärna blanda ihop GI med Atkins.
 
Sv: Överviktigt barn :(

tänkte på det där med pengarna, kan ni inte försöka handla så mycket som möjligt på kortet?
eller gömma pengar nånstans, risken är väl att hon hittar dom om hon letar på alla ställen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 147
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 894
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 156
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag såg att det redan finns en tråd om Ergenyl, men då den har några år på nacken tänkte jag att det kanske är bättre att starta en ny...
Svar
10
· Visningar
3 753
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp