Bukefalos 28 år!

Övning för att träna hästens rumpa/rygg?

StrawberryRed

Trådstartare
Hej!
Är på jakt efter några bra övningar som stärker hästens rumpa/rygg. Och för att få mer aktiva bakben. Någon som har något tips? Vet att bommar är bra, både upphöjda och på marken, men så himla tråkigt att bara slänga ut tre bommar mitt på banan och rida över dem... Något tips på hur man gör dem roliga? Eller någon annan övning? :) :)
 
Sv: Övning för att träna hästens rumpa/rygg?

Min häst har dåligt med ryggmuskler och jag håller på att öva upp dom så han inte ska skada sig i framtiden. Nu vet jag inte hur du bor/har din häst, men jag bor ute på landet och klättrar upp för branta backar. Detta kombinerar jag med lucernpellets så att han lättare ska bygga muskler. Det gäller att passa sig med lucernen bara, jag hade ett uppehåll då jag pga tappade skor och krångel med hovslagare inte red på tre veckor, men fortsatte med lucernen. Det resulterade i en ganska så tjock pålle ;)
 
Sv: Övning för att träna hästens rumpa/rygg?

Annars är ju longering och tömkörning bra, åtminstone för ryggen :)
 
Sv: Övning för att träna hästens rumpa/rygg?

Tack för svaret :)
Finns möjlighet till att klättra på sommaren, men inte nu under vintern. Massa snö och is i backarna :(

Longera gör jag redan ibland.

Ingen som har någon övning? :confused:
 
Sv: Övning för att träna hästens rumpa/rygg?

Skritta. Låter inte klokt men gå ut med hästen och låt den kliva på med ordentliga kliv och vara fri i halsen så ska du se att den får bättre rygg. Dessutom är det ju bra för dig själv att få en promenad, eller hur?
 
Sv: Övning för att träna hästens rumpa/rygg?

Hm! Spännande. Den tanken har inte slagit mig faktiskt. Är ju perfekt om man inte riktigt orkar rida/är på dåligt humör!
 
Sv: Övning för att träna hästens rumpa/rygg?

Min häst fick lätta vikter ordinerade av ET när han var lite svag i bakdelen och hade lite snett bäcken. 200 g på ena hoven och 300 på den svagare, sen tränade vi vidare med 200 g på vardera bakben när han blev liksidig bara för att stärka upp det sista. Jag var skeptisk till den pyttelilla extra vikten men det gjorde faktiskt resultat - trots att vi tränade på precis som vanligt - dvs med longreining, skogspromenader i kuperad terräng, bommar och låååånga skritt-turer uppsuttet.

Är hästen balanserad i övrigt så är även galopparbete ett bra sätt att stärka bakdel och rygg, men det kräver ju som sagt att hästen är balanserad och redan rör sig med bra bakdelsaktivitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Övning för att träna hästens rumpa/rygg?

Jag brukar göra en massa tempoväxlingar när jag longerar, bra för rygg/rumpmuskulaturen. Så här ungefär: Skritt åtta steg, trav tio steg, skritt sex steg, trav ett varv, skritt tio steg, galopp ett varv osv.
Efter en stund blir hästen på alerten som bara den och riktigt skjuter ifrån med bakdelen under sig när tempot ökas. Plus i kanten att man får en häst som är super uppmärksam på linföraren!
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 606
Senast: tuaphua
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
792
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp