ÖVNINGAR för pigg kusa

K

Krulidut

Får som sagt hem en dam med mycket påskut i traven, har ridit henne 4 gånger totalt så jag känner henne inte eller så och vet inte alls hur jag ska rida henne. Ägaren är bort rest nu denna helgen annars hade jag bett henne om råd. Men ensam är stark :angel:

Imorgon ska jag öva tempoväxlingar och övergångar men jag har en svaaaag aning utav att det kommer gå och hälsike :smirk: hon har lite svårt att lyssna på mina halvhalter som är ganska tydliga egentligen. Gör halvhalter ofta och väl och hon lyssnar på 4-6 av 10 :crazy: mindre roligt i traven. Nu kan jag ju medge att hon testar mig och gör det mesta för att slippa arbeta men i skritten funkar det jätte bra och hon arbetar igenom sig och allt men så fort jag växlar upp till traven så försvinner allt *poff*

Får hem henne 3 maj eller nått och då kommer jag sätta igång och träna för tränare (som känner henne sedan innan.)

Jag vill att det ska funka och jag vet att det kommer bli bra så fort hon flyttas till skolan i höst men nu i sommar måste jag kämpa för att hitta någon liten knapp iallfall :angel: de som har henne nu har ridit henne från 0-5 och jag ska forsla henne vidare till 10 :eek: på måånga år :D

Så efter detta sluddriga inlägg ber jag om folk som satt i samma sits, hur de gjorde och vad för övningar man kan rekomendera?
OM en häst inte lyssnar på halvhalter hur gör man då? *min hjärna funkar inte då för jag har svårt att tänka utanför rutan :o *

Filmer och bilder kommer imorgon antingen i denna eller i nytråd.


*lägger till*
Traven är hennes svagaste gångart och galoppen är hennes starkaste. Skillnaden mellan dessa gångarter på henne är MILS långa värkligen. Traven är stötig och obekväm + påskut villket resulterar i att det blir svårt att jobba henne när man sitter ner *rider lätt ganska mycket tills hon slappnar av då blir hon lite skönare*


MvH Anna och Jollan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet?

Tror du att du ska kunna få hästen till dressyrstjärna över en natt för att kunna imponera på hästens ägare när denne kommer hem inom någon dag, eftersom du ska ha direkta "hur gjorde du tips. Är det inte bättre att lära känna hästen en tid, innan du kräver för mkt av den. Och när du kan börja kräva något av den, kan du ha en bra diskussion med hästens ägare och senare när du kommer rida den mer regelbundet, ta hjälp av tränaren.

Det finns inga universalmedel för pigga hästar som fungerar på en sekund utan det tar TID. För mig och min idag 24-åriga dam, tog det SEX ÅR.

Tar hästen inte halvhalt i skritt, gör man HALT, till hästen tar halvhalterna.

Tar hästen inte halvhalt i trav, bryter man av till skritt, till hästen tar halvhalterna.

Tar hästen inte halvhalt i galopp, bryter man av till trav, till hästen tar halvhalterna.
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

Blev så fulliskratt av överskriften. Här i skåne betyder nämligen kusa ngt helt annat... :D

I vilket fall som helst så är det viktigaste att öva gas och broms och att få henne att lyssna på dig.

Börja med att öva skritt - halt. Vid halten ger du tydligt efter på tygeln och då måste hon stå kvar tills du ger skänkel framåt. När du ger den ska hon svara direkt. Ha fortfarande eftergift på tygeln tills hon kommer fram i skritt.

Öva detta flera gånger tills hon snabbt reagerar på dina förhållningar, står still tills signal, och sedan reagerar snabbt på din skänkel.

Gå sedan över till att öva i trav. Samma gäller här. Hon ska göra halt när du vill det. Hon ska stå still tills du ger signal. Upprepa flertalet gånger tills du får lydnad och uppmärksamhet.

När du får bra resultat på trav - halt, kan du gå över till att påbörja som om du skulle göra halt, men precis när hon ska sakta av trycker du på framåt igen. Variera med att göra det och göra halt.

Öva detta under hela passet. I början av passet kan du öva skritt - halt, men trav - halt kan du lägga in lite varstans i ridpasset med du rider lösgörande övningar. Får du inte tillräckligt bra resultat så övar du bara isf på halt -trav en liten stund.

Och jag tycker du gör alldeles rätt som vill ta itu med problemet på en gång för det handlar bara om grundläggande lydnad och att hon inte är tillräckligt uppmärksam på dig. Och man kan inte gå vidare, eller rättare sagt, man kommer inte vidare förrän gas och broms fungerar ordentligt.

Kom ihåg att berömma mkt så att hon tycker det är roligt att var uppmärskam på dig. För du vill inte ta ifrån henne glädjen och piggheten, du vill bara att hon ska kanalisera den bättre och vara lyhörd för dina hjälper!
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

jag har inga planer på att imponera på ägaren heller ><'

Hon tar mig som semester och testar mig jag vet det mycket väl men jag vill känna på henne som hon är egentligen (idag kom jag mycket nära henne.)
Jag bad om tips som jag kan ha användning för i framtiden, för hur jäklans roligt är det att rida på en häst som inte lyssnar på grundläggande lydnad?
Som sagt tränare ja, från och med det att jag får hem henne är det tränare 1 gång varannan/varje vecka så tränar tjafset funkar inte här :D

Jag vet mycket väl om att det tar TID, hade det inte gjort det hade jag faktist inte velat ha henne.

Tycker att det är synd - enda nackdelen med buke- att folk ska gå på med eld och lågor så fort man ber om råd?
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

:rofl: joo en kompis reflekterade över det med :angel:

Jo, övade övergångar idag och det gick mycket bättre.
Igår red jag med kortare tyglar och idag längre. Det blir som pest eller kolera - jag är van vid normal korta och då blir hon stirrig och vill inte slappna av å andra sidan när jag red henne på längre (film kommer ikväll.) tyglar så blev hon lite för lång och jätte svårt att samla ihop henne. Men det blev långa hela passet och testade att försöka smyga upp tygeln lite men det gick då inte.
Hon var lite skönare i traven idag så hon måste ha varit mer avslappnad.

Jag tror inte på mirakel kurer, som sagt TID är vad som behövs och det kommer bli bra.

Kan tillägga att halter var bättre idag, vissa övergångar blev hon stark i men iövrigt gick det bra.

KL.

Jag är INTE ute efter mirakelkurer, långsiktiga övningar är jag ute efter.
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

Tack för förklaringen, då förstår jag. Men jag förstår inte varför du säger att jag går på hårt mot hårt.

Jag säger att det tar tid, det håller du med om.

Jag ger dig övningar som fungerar långsiktigt, det är vad du vill ha.

Tar hästen inte halvhalt i skritt, gör man HALT, till hästen tar halvhalterna.

Tar hästen inte halvhalt i trav, bryter man av till skritt, till hästen tar halvhalterna.

Tar hästen inte halvhalt i galopp, bryter man av till trav, till hästen tar halvhalterna.

Så jag anser INTE att du behöver vara otrevlig/spydig mot mig.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

jag jobbade med halter och övergångar idag :) Förvisså var hon ju trevligare att rida idag än igår så det kan ju ha gjort att det gick bättre.
Hon lyssnade även bättre på mina halvhalter, jag har ju ganska kääss sits i traven och blir lätt frammåtlutad villket mannar ju bara på henne mer att springa men det var endå inte så farligt. Sedan när jag rätade upp mig så tog hon halvhalterna mer eller mindre.

FILM laddas in.
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

Tack för förklaringen, då förstår jag. Men jag förstår inte varför du säger att jag går på hårt mot hårt.

Jag säger att det tar tid, det håller du med om.

Jag ger dig övningar som fungerar långsiktigt, det är vad du vill ha.



Så jag anser INTE att du behöver vara otrevlig/spydig mot mig.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Är du på dåligt humör tro ;)

Det var ju faktiskt du som gav TS ett väldigt "spydigt" svar (som jag iof tror berodde på en ren missuppfattning från din sida)?!

TS svar till dig är ju varken otrevligt eller spydigt.
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

jag är också vaken på felsida :angel: så antar att vi båda två triggar varanndra.



hur eller hur här är filmen.
mina egna slutsatser är att min sits är :eek: :rofl:
Hon blir lång och om jag försöker rida ihop henne (behöver då korta tygel lite men då taktar hon) på lång tygel och försöker rida ihop henne med säte (är ej med på filmen, testade bara lite i slutet av ridpasset, men jag är under utbildning i just bromsa med sätet, ridskole ponnyerna skiter fullständigt i det :smirk: ) men hon lyssnar inte riktigt och det blir inte riktigt den önskade effekten. Det är därför hon inte är riktigt en häst i traven tycker jag. Hon var skönare att sitta på idag så hon måste vart mer avslappnad. Jag försökte rida mer lungt och klappa och prata med henne när hon gjorde rätt (dels för att hålla mitt humör inne, efter som att hon och jag har lika mycket temperament så det hjälpte tror jag.)

Sedan tycker jag inte man ser riiktigt hur pigg hon är på videon villket är synd
Kan filma ägaren när hon rider imorgon med, hon ska rida en klubbdressyr i stallet.

- övergångarna är ju inte de bästa då hon inte är ihopriden och blir flakig då. men men
- en sak till ja :D i slutet vikar hon på huvudet, det är INTE så att jag sågar eller dyl. utan det bara blev så, antagligen sökte hon stöd men fann inget då?

Fram med komentarer men var snälla :angel: 4:e gången jag rider henne och jag är en BLIND ryttare för jag hittar inga knappar :D så ni får vara snälla (det är ju trots allt normalt att man inte hittar knapparna 4:e gången.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

:bow:

Ser ut att vara ett VÄLDIGT TREVLIGT hästobjekt. Den verkar lyhörd, mjuk och trevlig. Och som du själv säger, är problemet för dig, att du tippar lite framåt (och inåt i volterna), så att hästen gratis får lite gaspedal.

De problemen har jag ju haft och fortfarande har med min uråldriga häst, som inte förstått att hon ÄR uråldrig. Så många av de övningarna, som jag lagt in i den här tråden är något du väldigt väl kan ha nytta av.

Övningar av alla de slag

Under tiden, som du jobbar med din egen sits - mer upprätt i sadeln och titta uppåt framåt (inte nedåt inåt, det är HÄSTEN och INTE DU, som ska söka sig framåt nedåt... :rofl:) ska du börja med att "räta ut" volten, när du rider på volterna. I stället för att tänka volten som rund, där både du och hästen "stjälper", ska du tänka dig volten som en "månghörning",

volttanke.jpg


med många korta raksträckor, där du kan träna övergångar, något steg fram-, något steg bak-delsvändning, korta korta ökningar och så vidare. Planera vägen och titta hela tiden flera meter framför er.

Sen kan du även med fördel jobba med "Ruter Ess", "Kyra-fyrkanten" och med tiden rumpförflyttning på volten.

ruteress.jpg


kyrafyrkant.jpg


Huvudsaken är att du inte fastnar i ETT tempo och EN övning, för då tänker snart hästen före dig och tar över ridpasset. Exakt sådan är nämligen min piggelina dam.

Men snälla, låt nu bli att "putta" tråden. Jag kommer fortsätta radera alla "puttinlägg" och det gäller alla trådskrivare. Jag är "allergisk" mot "putt putt". Får man inte de svar man vill ha, får man försöka utveckla sin frågeställning med ett litet eget svarsinlägg, med egna funderingar i stället. Så gör jag, men jag får ändå sällan eller aldrig några svar och då accepterar jag det och frågar min tränare i stället. Det har ändå min tränare betalt för.

Mvh

IngelaH
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

Jo jag var ÄNNU värre innan :angel: och jag viker mig i sidan (vet ej om det syns) men som sagt det är hästyen och inte jag som ska söka sig neråt (min ridlärare är duktig på att skrika det med :D )

Jobbade jätte mycket serpentiner och att VÄRKLIGEN använda HELA ridhuset.

Ska och rida skirver mer sedan.
 
Sv: ÖVNINGAR för pigg kusa

Okej nu är jag tillbaka och läst ditt inlägg nogrannare.
Hon är väldigt trevlig och har godframtid tror jag, både hon och jag har mycket att lära. (riden innan så att kort tygel = spring och lång tygel = lungn.) Hon går emot handen ibland (idag tävlade nuvarande fodervärd och det stod på ett X antal ställen Går emot handen. ) men det arbetar jag med, hon lyssnar völdigt bra på beröm faktist. En klapp när hon gör rätt och hon slappnar av lite till.

Hon har ganska mycket påskut men hon kommer upp mer och börjar arbeta bättre när jag rätar mig upp men TÄNK OM hästens huvud försvinner om jag kollar upp :eek:

Bra övningar, sidvärts är ju nått som hon har svårt för.
Kommer jobba massa med det så.

MvH Anna
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 000
Senast: Amanda_F
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 057
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp