Bukefalos 28 år!

Jamtland

Trådstartare
Vi har dragit ihop ett gäng i byn som träffas en gång i veckan för att lydnadsträna tillsammans med våra hundar. Alla möjlig raser och olika (o)lydiga är de alla. Så hitintills har vi börjat träna på att kunna mötas med hundarna gåendes ordentligt i koppel bredvid sina ägare och det fungerar bättre och bättre. Vi har även börjat öva lite inkallning och platssittning.

Vilka fler övningar kan vi testa? Har ni förslag på övningar som kan göras svårare för de som är lite skickligare? Inte bara ren lydnadsdressyr utan lite allt möjligt som man har nytta av i vardagen, i utställningsringen, osv.

Jenny
 
Sv: Övningar

Några tips:

- Alla utom en ställer upp som en "allé" med hundarna sittande vid sidan, en person går genom allén med hunden fint vid sidan, vänder och går tillbaka. Här blir det en övning för både den som går och de som står kvar. Hunden ska gå fint vid sidan och ovriga hundar ska sitta kvar vid sin husse/matte och inte vilja fram och hälsa/göra utfall etc.

- Man övar två och två att gå mot varandra, när man är nästan framme stannar man, och säger åt hunden att sitta. Personerna tar i hand och fortsätter sedan att gå. Hundarna ska sitta kvar under hälsningen och sedan fint följa med.

Ovan kan göras mer avancerat genom att hunden är lös.

- Man ställer upp på led, sätter av hundarna och går kanske 10 meter, hundarna ska sitta kvar. Sedan kallar man in en och en, övriga hundar ska sitta kvar.

- Som ovan, fast alla kallar in samtidigt.

- Alla kallar in samtidigt fast man har ställt upp på två led mittemot varandra så att hundarna måste springa igenom varandra.

- Man låter hundarna leka några stycken och sedan kallar man in.

- Man går huller om buller med hunden fint vid sidan. På givet kommando sätter alla av sin hund och fortsätter gå. Alla hundarna ska sitta/ligga kvar i gruppen tills föraren går tillbaka till hunden.

Allt enligt ovan tycker jag man kan träna utan godis.

- Man hanterar varandras hundar, känner igenom pälsen, kollar tänder. Bra för både lydnadklass 1 där tandvisning ingår samt utställning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 260
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har sökt på aktivering i forumet men får mest bara upp trådar med ”bruksaktivering”. Och det passar verkligen inte mig och min lilltös...
Svar
16
· Visningar
1 308
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 145
Senast: Sel
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 435
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp