Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Julle

Trådstartare
Har alltid varit svagare i vänster sida än i höger....

Inte så det märkts nåt nämnvärt, men när vi var ute och rodde för några somrar sen märkte jag det ordentligt!!:angel: Så jag började styrketräna och det blev mycket bättre!! Detta var innan jag började med hästar igen.

Sen skaffade jag medryttarhäst och mockade 2-3 dagar i veckan. Tänkte att nu är det ännu viktigare att jag fortsätter träna!! Sen blev det en foderhäst och jag mockar nu 7 dagar i veckan. Och hinner verkligen inte träna längre...:crazy: Så igår upptäckte jag att jag faktiskt har en riktigt muskulös (och jättesnygg:) ) högeraxel och en ganska ordinär vänsteraxel...:crazy:

Så nu till frågan: Brukar ni mocka åt olika håll?
Försökte lite idag, men insåg att det skulle ta evigheter...:devil: Är extremt högerhänt med allt jag gör med. Men nu har jag lovat mig själv att jag ska bära alla vattenhinkar och grejer med vänster hand iaf!!

Kan ju även tillägga att jag har märkt mycket större skillnad på mina muskler även i övrigt sen jag slutade träna!! Mycket bättre reslutat av stalljobb än av gym!!:idea: Både i effektivitet och utseende!! Om man bortser från snedheten då.

Så vad tror ni? Kommer denna snedhet att påverka min ridning om jag inte gör nåt åt den? Vilket jag ska såklart.
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

jag mockar ju inte nu då eftersom vi har lösdrift :p men innan försökte jag göra, men det tog ju dubbelt så lång tid att göra det åt fel håll....
Brukar soppa stallet nu och gör det åt båda hållen.
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag är ganska jämn i armarna eftersom jag är både höger och vänsterhänt :angel: skriver mest med vänster dock men klipper,bär osv med högern. Det jag tycker är skitsvårt är att hoppa upp med höger ben!:eek: Det går ju knappt.. tilläggas ska att min häst är 175 ,men ändå. Att det kan vara sån skillnad!
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Smaart!! Sopa är ju inte lika jobbigt, kan ju börja med det tills jag har tränat upp mig lite!! Så kanske jag orkar mocka mer med vänster sen!!:)
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

sannaaah skrev:
Jag är ganska jämn i armarna eftersom jag är både höger och vänsterhänt :angel: skriver mest med vänster dock men klipper,bär osv med högern. Det jag tycker är skitsvårt är att hoppa upp med höger ben!:eek: Det går ju knappt.. tilläggas ska att min häst är 175 ,men ändå. Att det kan vara sån skillnad!

Ja, Gud ja!! Provade att hoppa upp från höger en gång och det var riktigt svårt!! Men i benen är jag nog mer jämn ändå känns det som.
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Brukar försöka mocka med andra armen, men det verkar vara fysiskt omöjligt! kanske hänger ihop med att jag är vänsterskytt och inte ens kan göra en anläggning med höger. Men tycker att det är lite lustigt eftersom jag är väldigt "tvåhänt" i övrigt. tex när jag spelar innebandy, klipper osv.
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Det kanske har med hjärnhalvorna att göra med? Man är inte van att göra korsröreler åt det hållet och då hänger inte koordinationen med för fem öre...:crazy: ;) För det är inte till största delen muskelkraft som saknas. Sååå svag är jag inte i vänster!!;)
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Precis, det är ju inte musklerna som saknas. ;) Du har nog rätt i att det blir "fel" i hjärnan på nått vis. Det känns iaf som om det skulle bli nån form av kortslutning för mig.... Man kanske skulle ringa in till Våga Fråga imorron bitti och höra om dom har något svar.. ;)
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Haha!! Ja, eller skriva till Fråga Doktorn...:rofl:

Men det är väl bara att träna hjärnan samtidigt som musklerna då antagligen!!;)
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag mockar och sopar och försöker göra det mesta åt bägge hållen. Fast finmotoriken var inte den bästa i början... Men det blir ju bättre!:)
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

när jag mockar många boxar brukar jag variera, men när jag bara mockar en box är jag färdig innan jag ens hinner tänka på att byta håll.
sopar åt bägge hållen åxå, beroende på vilket som passar bäst för stunden
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Får jobba på det!! Det kanske kan hjälpa koordinationen i hjälperna när jag rider med om jag tränar upp mig på att sopa och mocka från vänster!!:)
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Provade lite idag igen när jag mockade, men oj så omständigt det blev...:rofl: Fick vända nästan ett halvt varv för att komma till skottkärran sen!!:angel: Måste försöka jobba in rörelsemönstret bara!!
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

har jag inte tänkt så mycket på..måste testa att mocka åt fel håll imorrn..allt lär väl hamna utanför kärran :D

Det är ju hur svårt som helst att bryta ett mönster ju..
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag har tränat upp min vänstersida lite.. man får ta några "mocktag" i taget för att vänja in musklerna och kordinationen främst! Men det går bättre och bättre.. Lycka till:D
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Hehe... jag är så högerhänt att jag knappt kan kontrollera ett ridspö med vänster hand :rofl: det är riktigt illa... så jag brukar tvinga mig själv att hålla det med den handen så mycket som möjligt...
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

jag fick den utskällningen av min pojkvän... :crazy:
har väldigt ont i höger axel o lite i ryggen o då sa han det att mocka med "fel" arm. provade men det ledde bara till att han fick hämta hästen i hagen, borsta o sadla. annars hade jag aldrig kommit ut o ridit. där fick han för att han försökte skälla på mig:devil:
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

bubbel skrev:
Hehe... jag är så högerhänt att jag knappt kan kontrollera ett ridspö med vänster hand :rofl: det är riktigt illa... så jag brukar tvinga mig själv att hålla det med den handen så mycket som möjligt...

Precis samma med mig!! Min tränare sa att "byt spöhand även om du inte kan använda spöet i vänster, lite nytta gör det ändå" Och en del kan ju skriva ganska skapligt med vänster. Jag skriver som en fyraåring som skriver spegelvänt....:angel:

Några tag varje gång jag mockar ska jag göra, så kanske jag märker skillnad efter ett tag trots allt! Tack för tipset!!
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Alltså det gick ju bara inte att mocka åt fel håll :rofl:

Jag är helt borta då det gäller att använda min vänster dessutom..

Måste träna vidare på det här,men det tar ju sån tid,hihi!:p
 
Sv: Ojämt musklad... Mocka åt "fel" håll?

Jag vet!!!:eek: Helt omöjligt!! Dessotum skriker ju hjärnan: "Effektivitet"!!! så fort man gör nåt i stallet!! Så det är väldigt frustrerande att det går så sakta!!:crazy: ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 132
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp