Bukefalos 28 år!

Ok med hästar som "går och skrotar"?

T

tussa

Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Jag tänkte bara kolla vad andra tycker... Jag har tre pensionerade hästar, och nu bekymrar jag mig för deras ev. tråkiga tillvaro.

27-åringen är den enda jag kan rida, men nu har hon stått sedan i januari och jag drar mig för att sätta igång henne igen. Mest för att hon inte klarar att bara skritta, utan stegrar, bockar, galopperar på stället eller tar ut sig på annat sätt. Därför kan man ju bara ta ut henne en dag och sedan är hon helt förbi av träningsvärk resten av veckan. Inte lätt att sätta igång en sådan mjukt och försiktigt. Jag har försökt att rida i paddock (samma resultat), tömköra och longera (sticker och bockar runt med tömmarna hängande efter). Hon är så himla glad och har ingen känsla för vad hennes muskler orkar med! Därför törs jag helt enkelt inte ta ut henne i halkan. En uttråkad häst i hagen alltså.

Min 19-åring är nu helt pensionerad efter att jag försökt rehabilitera henne i över ett års tid. Gamla skador som dyker upp vid minsta ansträngning och hästen blir olycklig och stressad så fort hon inte orkar eller förstår. Mitt mål har under ett halvår varit att få henne att skritta avslappnat på volt utan ryttare (inga stora krav alltså). Därför har jag bestämt att hon ska slippa prestera mer i sitt liv - hon ska bara få finnas till som den hon är. Ännu en häst i hagen alltså.

Sen har vi sista pållan. En shettis på 26 år, som fick flera svåra fånganfall i höstas (ekollon trodde vet). Halkade sedan och sträckte sig pga fångbeslagen, och har därför varit helt avställd i snart ett halvår. Nu går vi korta promenader när vi kan undvika halkan. Men pållan har kronisk bronkit, och får tungt att andras när det är fuktigt = ingen promenad då. Shettisen går pga hostan på lösdrift med eget "hus" i hagen, de andra bor i stall.

Ni anar säkert problemet: Hur kan man se till att hästarna har det bra trots att de mest går i hagen? Nu har de visserligen en stor och varierad hage, men ändå. Vet att folk här omkring, som inte vet VARFÖR hästarna inte rids, tycker synd om dem för att de bara går och skräpar.
Skulle ni säga att det är synd om hästar som mina, eftersom de inte får daglig stimulans? Eller är det ok att ha pensionärer så länge de är pigga och tillräckligt friska för att gå och göra ingenting? Om man ändå måste aktivera dem för att de ska må bra, har ni tips?

Ser fram emot era reaktioner!
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Ja, det måste ju vara jättesynd om Camarguehästarna (stona) som bara går helt vilda och vars enda "uppgift" är att fortplanta sig.. :smirk: :angel: ;)

Knappast det är synd om hästar som bara går i hagen. Visserligen måste de ju då ha en stor och varierande hage där de får mycket stimulans.

Om jag var du skulle jag släppa ut alla hästarna på lösdrift. Om du vill att de ska få ännu mer stimulans kan du ju slänga ut lite däck och presenningar till dom, men jag vet inte hur roade pensionärer är av det..

Sen kan du ju lära dom lite tricks osv.

Ja, många resonerar nog som så att det är synd om hästar som inte rids... Det hör nog till i det "slit och släng"samhälle som vi lever i :(
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Låt dom gå och skrota om dom verkar trivas med det.

Gläd dej åt deras få år som dom har kvar.

Avundsjuk? :o
Vad har du fått det ifrån? :confused:
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Tack för era svar. Det känns lite bättre nu. Man vill ju att de ska ha det så bra som det bara går, ju.

Och lösdrift för allihop, ja det vore drömmen. Tyvärr är det svårt att bygga bra ligghall som det är nu. Men från maj till oktober nånting går de ute helt.

Däck var en bra idé. Presenning har vi redan och den är sååå läskig när det blåser!
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Min gammling går också mest i hagen. Han rids i bland när jag orkar, och om underlaget är bra, vilket det oftast inte är nu... :crazy: (Tål inte hård mark) Jag longerar ibland, och går en liten promenad varje dag. Borstar och pysslar som jag alltid har gjort. Han trivs jättebra! :) Äter och njuter av solen, övar in några nya bocksprång varje vecka. :D

Jag tycker det är jätte bra att det är flera som har kvar sina gammla ridhästar efter avslutat karriär. Hästar förtjänar ju också att leva även om dom inte kan arbeta!
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

mina fölmärrar o ettåringarna går bara o skrotar, och jag tror inte dom mår så illa av det faktiskt
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Ehhh, om man avlar på ett sto (eller det är vilt och avlar "på egen hand"), är det väl LÅNGT från att "gå och skrota"?!

Dessutom är det väl enorm skillnad i sysselsättning för en vild häst och en tam?!
Den tama har ju oftast begränsat med utrymme att röra sig på, och står ju dessutom ofta i stall också.

Så nog måste man som hästägare ofta aktivera sina hästar mer än att bara låta dem gå mellan hage och stall 7 dagar i veckan 365 dagar om året.
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Bra inlägg, kopparberg.

Vår gamling, som tidigare varit vanskött, hade vi tänkt skulle få lata sig och ha det bra. För just honom är det INTE ett alternativ - han visar ytterst tydligt att han VILL vara med. Så vi promenerar, joggar, tömkör och longerar en del. Syrrans dotter rider också små turer när vi leder.

Och att åka till ridhuset och busa loss där är kanonkul. Så kul att den tidigare svårlastade rackaren nu närmast hoppar in i transporten om han får chansen...

Det är bara att kolla hästarna och hur de beter sig - vad som stämmer för en, är inte en regel för alla.
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Jadu... om hästen står på stall och hagarna inte är särskilt stora så måste ju hästen aktiveras (var ungefär det jag skrev tror jag), men om man har hästen på lösdrift med stora och roliga hagar och en flock att gå i så behöver man ofta inte aktivera så mycket mer.

I det "vilda" (ja, de är ju inte helt vilda i Camargue, men har stoooora hagar och minimal kontakt med människor) så avtar ju fruktbarheten och hästar över 25 får inte föl särskilt ofta.
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Jag tycker då mer synd om hästar som "aktiveras" tex ridskolehästar.. hästarna har det bra i hagen,, och även fast hagen skulle vara liten skulle de antagligen ha det bättre än de flästa ridskolehästar el tävlingshästar som står inne hela tiden förutom när det rids..
 
Hade en sådan som din 27åring.

Jag tog med henne varje gång jag gick på promenad med hunden. Det tyckte hon var roligt, men det tyckte inte hunden.....
Hade hon gått att cykla med hade jag gjort det, men det var hop för het för.
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Hej!
Jag tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för att du låter dina hästar gå och skrota. Stor, varierad hage, litet hus att ta skydd i, kompisar att klia på och, förhoppningsvis, mycket grovfoder... Bättre än så tror jag inte att en häst kan ha det.

Alla dessa människor som har ont av att se en oaktiverad häst (!?) kan du strunta i. De som väljer att kalla en häst som står på stall 14-20 timmar per dygn och däremellan vistas i en sällan så varierad hage MEN rids i ridhus och får den stora glädjen att göra små krumelunter med ryttare på ryggen aktiverad, borde ju ta sig en funderare. Därmed inte sagt att hästar inte gillar att bli ompysslade och att få komma ut på tur/promenad ibland.

Själv lyckades jag krasa sönder lite kotor för ett par år sedan och har av förklarliga skäl inte kunnat rida så mycket efter det. Mina hästar går i jättehage med vindskydd, de står i stallet nattetid mellan 23-07, de får hö i hagen fyra gånger om dagen, jag borstar en häst om dagen (dom är tre, min arm en trasa) och rider så mycket jag kan vilket för närvarande betyder ett barbackapass på ca 20 min per dag (vilket kanske inte är helt riskfritt, men skam den som ger sig!). Samtliga kusar ser lyckliga ut. Ska jag då sälja dem?
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Domesticeringen har ännu inte förändrat hästen så mycket att den har ett fysiologiskt behov av att bli riden!!

Folk tror att alla möjliga problem som t.ex. beteendestörningar, övervikt, coprofagi osv osv kan "botas" genom motion. Lösningen är istället tillräckligt med ättid, kontakt med andra hästar och mycket utevistelse.

En häst som har tillgång till bra och mycket grovfoder (mycket i avseende att det erbjuder lång ättid, d.v.s. för hästar som "skrotar" behöver det inte ha supervärden), som kan umgås med andra hästar och som kan röra sig över större ytor har ett idealiskt liv. Du behöver inte bekymra dig alls!
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Så länge de får mat, utevistelse, omvårdnad o har kompisar tror jag de flesta hästar har det ganska bra. En och annan häst klarar dock inte omställninge till pensionärsliv o blir ledsen. Om detta håller i sig får man såklart överväga att ta bort den om man inte kan hitta någon alternativ aktivitet som ger stimulans.

Vad man däremot hela tiden måste ha i åtanke är att titta på sin gamla häst och se när den inte mår bra längre och det är dags att låta den vandra vidare- för hästens egen skull. Kan vara svårt att se själv, och därför kan man ha någon man litar på o som känner hästen o har sett den under lång tid som hjälper en att se att niú är det dax. På vad du berättar verkar det som om du måste hålla ögonen på din shettis i det avseendet.


Men, som sagt, ett liv i en hage med hästkompisar tror jag överlag är ett bra hästliv...
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Det verkar som om det finns flera åsikter om det här med "skrothästar". Skönt ialla fall att inte bli helt nedröstad för att man samlar på sk. obrukbara djur.

Till våren (när isen är borta) kommer jag att sätta igång den äldsta igen. Hon vantrivs knappast nu - styr mycket med sin lilla flock och håller koll på allt som händer omkring - men hon gillar ändå att arbeta. Promenader m.m. är ju tyvärr inget alternativ i det här läget.

Och när det gäller shettisen, jo vi håller koll på henne. Hennes glädjeämnen i livet är framför allt kompisarna och mat. Promenader och pyssel är GANSKA kul, men inget att leva för. Därför får vi se hur hon klarar fången när gräset kommer. Att gå ensam i en grushage är inget alternativ för henne, utan kanske får vi ta bort henne om hon inte klarar att gå på bete. Hemskt med en gammal kompis, men det handlar om hennes livskvalitet.

Annars har vi som sagt en stor hage på ca 4 ha med slätt, kullar, träddungar och en bäck. Utsikt över skogen, andra djurhagar och byn. Hus att stå i och rejält med grovfoder 5 ggr/dag.
Det känns som om de klarar sig ganska bra.
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Håller med dej helt och fullt. En sund inställning dvs. man tar ansvar för hästens hela livstid och inte slaktar den bara för att den har slutat "dansa" för människan. Alla blir gamla men kan trivas med livet ändå.
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Bara hästen har en stor hage att strosa runt i med hästkompisar tycker jag det är helt okej att låta hästen gå och "skrota", skulle aldrig avliva en häst för att den var gammal eller om den skulle få en skada som gjorde att den inte gick att ridas men mådde bra i övrigt!
 
Re: Ok med hästar som \"går och skrotar\"?

Lånar en svarsknapp...

Så länge det är en individ som trivs med att 'skrota' så finns det väl ingen anledning att inte låta den få njuta av 'pensionärslivet'?

Mina B-ponnyer njöt i godan ro av pensioneringen. Förstaponnyn gick i pension när han var 31. Kördes ibland lätatre promenadturer framför lätt sulky tills han var 32 då han gick i helpension. Togs bort pga ålder (tandproblem) när han var 33.

Andraponnyn pensionerades vid 26 års ålder och STORMTRIVDES med att bara skrota i hagen, togs bort när han var 28 pga fång vi inte lyckades hävda.

Dessa två är sådana individer som man med gott samvete kan låta 'skrota'

Mitt kallblodssto försökte jag hagpensionera när hon var 19. Efter fyra månader körde jag henne med tungt hjärta till slakt. Hon HATADE att bara gå i hagen. Trots fri tillgång på mat, stora hagar, kompisar, pyssel etc. Det enda som kunde fått henne att nöja sig med att inte jobba hade varit ett föl, men jag kunde ju inte avla bara för det.

Valacken jag har nu trivs inte helelr med att bara gå i hagen, han måste få jobba. Så kan han inte det får han åka till himlen.

Så man måste ta hänsyn tilL INDIVIDEN. Alla passar inte som haghästar, men de som gör det finns ju ingen anledning att ta bort bara för att?

En förutsättning för all hagpensionering är dock (enligt mig) stora, omväxlande hagar som är 'roliga', dvs erbjuder stimulans. fri tillgång eller väl tilltagen grovfodergiva, lång utetid och dessutom att man inte glömmer bort 'pyssel och kel'-delen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 062
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Miingla
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp