Okänd adress

Fraggel_Tess

Trådstartare
Vad innebär att en person har okänd adress? Är det skyddad identitet eller att man inte uppgett sin nya adress?
 
Ok...men krånglar det inte till mycket med post och så vidare att inte stå på någon adress eller det är kanske det man vill undvika.
Det finns en del människor som trivs bäst med att ingen - inkl myndigheter och polis - kan nå dem ;)
Alternativt som sagt att man ingen adress har.
 
Måste du inte vara skriven någonstans? För att få post? Sen kan man ju ha eftersändning osv...
Måste och måste. Det underlättar ju för den ärlige, men vill man inte finnas så är det ju lättare att hålla sig undan om man inte har rent mjöl i påsen. En del hemlösa har ju ett helsike när de inte får den post de behöver. Ska du ha ett personbevis för att skaffa id-kort tex.
 
Har man skyddad identitet/adress så förmedlar skatteverket posten åt dig....
https://www.skatteverket.se/privat/...ormedling.4.1a098b721295c544e1f800028789.html

Precis. Så gjorde dom till mig.

@Fraggel_Tess

Om någon skulle skicka brev till mig när jag hade skyddad identitet och inte visste min adress så skrev dom mitt personnummer på brevet och lämnade det till skattemyndigheten som skickade det till mig. Som oftast var det andra myndigheter som FK som gjorde så, för dom visste ju inte heller min adress.
 
Alla är folkbokförda någonstans, men en del är bara folkbokförda på en församling tex. Är man bara skriven på församlingen och inte har uppgivit en speciell postadress blir det väldigt svårt att få sin post ja. Å andra sidan har hemlösa svårt att få tag på sin post även om dom har någon polare de kan få posten skickad till. Jag har jobbat inom soc och det var ju inte alltid lätt att få tag på folk per post.

Men även de som står folkbokförda på församlingen syns ju i befolkningsregistret. De med okänd adress i folkbokföringen har skyddad identitet. Deras post går till skatteverket som sen slussar vidare.
Skickar man brev och får tillbaka "okänd adressat" innebär det mest troligen att personen flyttat från adressen och inte har eftersändning på sin post. Posten kollar ju inte mot folkbokföringen.
 
Jag har ju ingen adress egentligen, står nog som utflyttad (fick godkänt beslut från skatteverket i veckan). Så skickas det brev till mig på adressen till mitt hus är det möjligt att det kommer tillbaka som okänd (tvivlar ju på att posten kollar varför jag inte står på adressen längre).

Nu har ju skatteverket min adress i utlandet, den verkar några stycken hitta på i alla fall t.ex. dem som skickar ut valkort, pensionsmyndigheten och tydligen Folksam (för dem skickar då brev till mig även här borta).
 
Måste du inte vara skriven någonstans? För att få post? Sen kan man ju ha eftersändning osv...

Det händer titt som tätt att det kommer upp namn på lådor och brev adresserade dit utan att vi för den sakens skull får någon inflytt registrerad. Dessa brev läggs i lådan, om de inte blir hämtade på ett par dagar returneras de till avsändaren.
 

Liknande trådar

Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
682
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 924
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Prinsessan Märtha Louise okända dotter tar ett rejält kliv fram. De nya bilderna överraskar.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Person A och person B flyttade ihop, skaffade barn och gifte sig. Det tog slut och de har skiljt sig. Person A hade ingenstans att ta...
Svar
11
· Visningar
1 241
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp