Okontrollerbar häst (långt)

I

Import

Hej, snälla jag behöver verkligen hjälp då jag tycker att detta börjat gå överstyr.

Min ponny, blir otroligt mobbad (vit) så vi hyr in en sällskapshäst av en av mina tränare som nyss lagt ner ridskolan.
Hästen är stor, ca 167-170. Jag rider honom inte jätte mycket och därför har han inte jättemycket respekt för mej när jag sitter på hans rygg (mest för att jag är såpass "liten", 163 och 45 kg). Från marken går det okej-bra :angel: men han lyssnar iaf verkligen inte på mej när jag rider.

Till problemet nu: Som detta hemska ridskoleöde i 12 år (bli inte arga för min åsikt om ridskolor :o ) så är han rätt döv. Han kräver för en del vikt för att gå ordentligt, är egentligen känslig i munnen, men nu har han börjat sticka.

När han väl sticker så har jag ingen chans att få stopp på honom. Denna vansinnesfart ökar bara och han saktar inte ens ner i de långa backarna vi har här omkring :eek:. Det var första problemet.

Andra problemet hände för ett tag sedan:
Han fick syn på något läskigt. Jag vet inte vad, ett grindhantag eller något kanske :confused:
Han backar ner i ett dike (jag kan inte styra, han lyder inte över huvud taget.) och helt plötsligt försvinner hela bakdelen. Det känns som att han stegrar sej, högt alltså.
Sedan försvinner framdelen, han har gått ner på knä också. Nu ligger han som en utsträckt katt och när jag kollar bakåt så ser jag att hans bakben ligger över en stubbe (mktmkt svårt att förklara :crazy: ) hans hov hade fastnat på andra sidan stubben, sedan kommer han upp på vägen.

Nu är frågan, vad ska jag göra? Min egna ponny som jag nämnde i början, skulle kollat men lytt och inte gått ner i diket. Jag har ju ingen kontroll på denna häst? Vad ska jag göra? :(
Min kompis råder om en martingal, ett skarpare bett typ Dbett, pelham eller pessoa. Men jag känner mej ju inte säker när jag är ute och rider. Jag har inte heller någon i närheten att rida ut med :s

Snälla svara...
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Rid inte hästen, du klarar inte av den alt. rid för instruktör och ta hjälp med att lära dig rida just den hästen.
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Men måste du rida honom då?
Kan han inte gå som just sällskapshäst och njuta av livet ett tag kravlöst? :)

Annars kanske du kan ha med honom som handhäst när du rider din ponny? Eller bara gå ut och gå promenader, aktivera hans hjärna på olika vis.

Har du ingen ridkunnig kompis/ din tränare som kan följa med dig ut? Vet att när vi hyrde min dotters älsklingshäst på förra ridskolan på sommaren så gick det inte att rida ut ensam. Han kunde inte gå ifrån de andra hästarna.

Lycka till i alla fall. :)
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Om du känner dig osäker ska du inte rida ut ensam.
Som det låter har du noll kontroll när du är ute och rider vilken kan resultera i att både du och hästen kan skada skada er allvarligt.

Jag tror inte att skarpare bett eller avancerade hjälptyglar kommer hjälpa dig i den här situationen utan aningen slutar du rida honom ensam eller börjar rida för instruktör.
Om du har tillgång till att rida på ridbana eller i en relativt liten inhägnad kanske du ska göra det tills du känner att du har någorlunda kontroll.

Mvh Freddie :bump:
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Din tränare, dvs hästens ägare borde väl kunna hjälpa dig?
Prata med denne så du får hjälp med hästen..

Att hästen blir "tokig" när den inte går så mkt är ju inte så konstigt, är man då inte så rutinerad så är det ju lite dumt att ge sig iväg ut ensam.
Kan du inte motionera hästen mera (efter hjälp) så kanske det är bättre att låta hästen bara gå som sällskap..
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Lyssna nu. Glöm bett, martingal, rubbet. Du ska inte rida denna häst. Punkt. Den är livsfarlig, både för dig och för andra människor som kan hamna i vägen för er.

Jag förstår inte varför du betalar pengar för att hyra denna häst. Be din tränare ta hem den och i stället ge dig en lugn och trevlig häst som du klarar av, om du nu vill ha en häst som du kan rida.

Oansvarig tränare som låter dig ha denna häst :mad:
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Rid inte hästen överhuvudtaget. Reder du inte ut det så är det farligt både för dig och hästen.
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Säger som flera andra, sitt för guds skull inte upp! Ta hjälp av någon (tränaren?) om du fortfarande vill ha hästen kvar.
Oavsett om du hade vägt 20 eller 30 kg till så tvivlar jag på att du rett ut den bättre. Det sitter inte i storleken eftersom hästen alltid kommer vara mycket större än människan.
Ska du göra något så var på inhägnat område och jobba ifrån marken.

Ridning ska framför allt vara roligt! :bump:
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Om du hyr in hästen som sällskapshäst så ser jag inte ens problemet.
Varför ska du rida hästen?
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

är man då inte så rutinerad så är det ju lite dumt att ge sig iväg ut ensam.
QUOTE]

Jag har en del erfarenhet, du kan inte påstå annat, ridit sen jag var tre. Min ponny och jag är ute på tävlingsbanorna och min ruitin hjälper ju inte om jag inte kan hålla hästen?
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Men varför rider du ens hästen om du inte kan kontrollera den? Vad har du och hästens ägare för avtal? Det är hennes häst, och hon SKA inte tillåta dig att rida den om den är så pass farlig! Oavsett om du har rutin eller inte, ni passar inte ihop, hästen är farlig, du kan dö om det vill sig riktigt illa!

Hur många gånger har du ridit den?
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Jo jag kan påstå annat. Hade du haft tillräcklig kunskap hade du inte haft problemet.
Att du rider din ponny bra och kan tävla är ju en helt annan sak.
Detta är en annan häst, den kräver uppenbarligen annan ridning.
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Eftersom du trots allt detta fortfarande vill rida hästen tycker jag du ska avgränsa en del av hagen och bara rida där. Den känner sig inte trygg med dig och har börjat sticka- det är ett väldigt tråkigt beteende som förstärks varje gång hästen gör det. så om du inte vill göra det för din skull gör det för hästens skull.

Rid där det går bra och den inte kan sticka iväg!
Det är en ridskolehäst som är van att ha hästar runt om sig. Och även van att ha en ridlärare i mitten som säger åt den vad den ska göra. Det kan hjälpa när du rider i inhängnanden att säga kommandona högt så att du kan använda mindre hjälper uppe på ryggen på hästen.

Lycka till och var rädd om dig!
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Prata med hästägaren/tränaren om problemet.

Om du vill fortsätta att rida hästen, så rid lektioner med den. Då kan ni börja lösa problemen på ridbanan som antagligen är tryggare för er båda - och med hjälp från tränare som kan se vad som behöver repareras/utvecklas. Lär dig hur hästen fungerar och hur du ska agera samt när. Du kan inte rida den på samma sätt som din ponny, utan du är tvungen att lära om.

När/om du sedan rider ut, så ta med dig ridsällskap och rid om det fungerar efter den andra hästen. Den andra hästen ska vara en Trygg häst som du ska kunna rida in med din häst i utan att det händer något. Dvs agera bromskloss om du förlorar kontrollen - helst bör du ju ha kontrollen innan, men det kan vara en extra trygghet för er i början. Den andra ryttaren får gärna vara trygg och kunnig - kanske din tränare? Sluta inte rida för att du rider ut, utan jobba/underhåll hästen från det att du sitter upp, så att hästen alltid är uppmärksam på dig.

/V
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Lyssna nu. Glöm bett, martingal, rubbet. Du ska inte rida denna häst. Punkt. Den är livsfarlig, både för dig och för andra människor som kan hamna i vägen för er. /.../ :mad:

:bow: Kan även vara idé att kolla så att hästen ifråga inte har ont någonstans.:(
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Lämna tillbaka hästen. Behöver ni en sällskapshäst så finns det massor av mer lätthanterliga hästar för billig peng eller t o m gratis om man har tur.
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Jag måste säga att jag blir lite chockad över alla svar...

1. Jag rekommenderar inte att rida i hagen. Hagen är hästens fristad där den skall känna att den är utan påverkan av människa.
2. Bett, Martingal, vikt och gummisnodd är inte en lösning på problemet. Martingal och gummisnodd är ett hjälpmedel.. Inte lösningen.. Som någon skrev här ovan så har inte vikten heller något med saken att göra, det sitter i tekniken. Bett är ju inte heller att rekomendera.
Eftersom hästen inte stegrar skulle jag hellre rekomendera en snodd så du kan hålla honom kort. När du har lärt dig hans signaler kan du sedan plocka av snodden och så fort du känner att han bygger upp, förebygga honom genom att avbryta hans tankegång.

Du säger att hästen är "Döv" i munnen... Jag hade en ridskolehäst med samma problem. Fick rådet av en tränare från australien att rida med "sidepull". Efter 2 veckor med sidepull bytte jag tillbaka till vanligt tvådelat bett och det funkade hur bra som helst.

Vad gäller rida hästen igen så tycker jag att du skall göra det du känner för. Han testar dig som sjutton och du måste visa honom att du håller måttet. Men ett tips, ha någon med dig. Hästar påverkas av andras beteende och om du har ngn som rider en lugn häst med dig så är det mycket möjligt att den häst du rider tar efter.

En tredje sak.. Slutar du rida hästen kommer du att ge efter för rädslan och det kan bita sig djupt. En rekkomendation dock är att kollar över hjälmens skick och kanske införskaffar en säkerhetsväst.

// Emka
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

En tredje sak.. Slutar du rida hästen kommer du att ge efter för rädslan och det kan bita sig djupt. En rekkomendation dock är att kollar över hjälmens skick och kanske införskaffar en säkerhetsväst.
Så det är bättre att rida en häst man inte har kontroll över och riskera att skada både sig och hästen, som inte ens är ens egen? En sådan sak sätter sig betydligt djupare än att avstå från att rida en häst som är för svår.

Till TS: som flera andra undrar jag varför du rider den här hästen. Men om du vill fortsätta behöver du lära dig behärska den på ridbanan först, inte riskera bådas nackar med att rida ut. Det är din tränares häst, kan inte h*n hjälpa dig?
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 808
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 344
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 385
Senast: Lager
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 939
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp