Okontrollerbar häst (långt)

Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Làter inte som om du har fàtt tag pà den bästa hästen att rida.
Sà eftersom svar som rid inte hästen inte kommer att hjälpa dig om du endà rider hästen.

För det första rid den pà ridbannan. (jag hoppas att du har en du kan rida pà)

När du har god kontrol pà hästen och den arbetar ordentligt. Stadigt, lydigt osv sà kan du tänka pà att rida ut en liten vända efter ett ridpass dà han har arbetat bra. Om du kan ha nàgon som rider med som stöd sà är det optimalt.

Fast var medveten om att vad du gör är farligt bàde för dig och hästen. Dessutom är det väldigt dàligt för hästen att fà bete sig som han gör, en häst bör aldrig göra de sakerna som han gör. Det är inte ridning det är Olydnad. När en häst gör sàdanna saker bör den korrigeras ordentligt sà att det inte blir en ovanna.

Antagligen har hästen redan den dàliga vannan att bete sig sà hära sedan läge, han har ju trots allt varit ridskolehäst och de brukar ju ha en hel del dàliga beteenden.

Var försiktig och berätta hur det gàr för er. Framsteg, problem.
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

En tredje sak.. Slutar du rida hästen kommer du att ge efter för rädslan och det kan bita sig djupt. En rekkomendation dock är att kollar över hjälmens skick och kanske införskaffar en säkerhetsväst.

// Emka

Jag tycker helt tvärtom. Den som snabbast knäcker ens självförtroende är en häst som man inte kan kontrollera och som får en att känna sig maktlös.

Att bli rädd för att rida en viss häst kan ibland vara det klokaste man kan göra. Mod eller "tuffhet" får inte övergå i dumhet.
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Jag håller med många andra på tråden.
Det är din tränare som har ansvaret här, både om någonting händer dig eller hästen.
Berätta för tränaren hur läget ser ut. Förhoppningsvis tar personen sitt ägar/tränar ansvar och tar tillbaka hästen, eller så får du hjälp med ridningen.
Eller om nu hästen ska ridas kanske en passande medryttare skulle fungera? Då kan ni ju rida ut tillsammans.
Verkligen lycka till, men tänk på säkerheten först av allt!
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Jag tror du ska kolla om sadeln ligger bra!
Det är också sannolikt att han har ont i ryggen om han är döv i munden.
Han har ju jobbat mycket på ridskolan och en häst som inte ger efter på bettet använder inte sin rygg på ett bra sätt.
Du skriver ju att det händer när han blir uppmärksam på något. Han lyfter huvudet sänker ryggen, då gör det ont därför denna våldsamma reaktion.
Samtidig med att du får ordning på hans rygg är det en bra idé att gå mycket med honom där du tänker rida.
Du skriver ju att du inte har problem alls med att hantera honom från marken.
Sen när han är bra i ryggen kan du börja med att sitta upp korta sträckor där han känner sig tryck. Om du känner minsta tvekan på om det går bra, ska du omedelbart gå av och gå med hästen igen till ni båda är helt lugna.
 
Sv: Okontrollerbar häst (långt)

Jag förstår faktist inte riktigt problemet...
Om detta är en sällskapshäst som du hyr, så är den ju i allra högsta grad inte lämplig för dig.
Det finns massor av andra hästar som kan användas som sällskap, så jag tycker du ska byta.

Finns det någon anledning till att du hyr just denna hästen? Alla gamla ridskolehästar är inte förstörda, men de är oftas vana vid att gå ganska mycket, kanske 2 timmar/dag. Om hästen sedan bara rids litegrann, så kan man förstå att det kan bli en reaktion.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 807
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 343
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 374
Senast: Lager
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp