Okrossat vs krossat foder

Boj

Trådstartare
En sak som jag undrar mycket över, jag har noterat att man börjat använda mycket krossat foder numera. Varför gör man det, är det bättre tycker ni eller?

Jag har alltid på inpräntat i mig att krossfoder är till för hästar med dåliga munnat, men så verkar det inte vara numera. Krossfoder har ju en sämre hållbarhet, det är ju egentligen en färskvara kan man säga. Att man då går och köper 30 kg krossfoder på tex Granngårn, ett foder som med stor sannolikhet inte kommer att behålla sitt näringsvärde under hela utfodringstiden.

Vad tycker ni själva om kross och okrossat? Får jag höra lite vinklingar, utan att man måste slå ner på varann. :o
 
Jag vet inte varför det har blivit så popolärt med krossat foder, det säjs att hästen har lättare att ta åt sig all näring, men det har jag svårt att tro på. Därimot kan jag tänka mig att man kan fodra med mer varje tillfälle då det kanske inte krävs lika mycket syra för att bryta ner t:ex havre. Men jag vet inte, jag bara spånar lite. :D

Jag använder hel havre då det har längre hållbarhet. Krossat håller ju bara i 3 veckor. Men finns det fördelar med krossat som jag inte vet om så har jag inget imot att pröva! :bump:
 
Jag använder enbart hel havre. Förstår inte heller varför många ger krossat korn eller krossad havre för den delen?

Är det inte bättre att kosta på hästen regelbundna tandundersökningar så att man är säker på att den tuggar sin mat på ett sunt sätt, ifall det är anledningen till att man nu ger krossat?

Har kikat lite, för skoj skull, på datumen på kross säckarna på Granngården och det har ofta varit för gamla säckar, med tanke på hållbarheten, men det verkar inte bekymra folk.
:o
 
jag har hört så mycket olika saker om detta men tex att endel hästar gluffsar i sig så att dom kan behöva tex hel havre för att det kan fastna osv.....jag vill också veta, men förr gav man hel havre....hästen för ju tugga det så att det blir bra då
 
Jag har läst att krossat foder förlorar näringen mycket fortare om man har det i säcken/tunnan så det gäller ju att många hästar äter det annars verkar det onödigt??? Kan det stämma???
Mitt sto äter krossad havre, hon är en sån häst som blir havrehet om hon får hel havre så det gav vi upp nu =) Eftersom hon mår bra och är rund O go året om kan ju knappast näringen försvinna??? Eller vad tror ni??? =)
 
Jag tycker att hel havre bara "glider rakt igenom" hästen..
Och helt korn är så hårt och träligt att hästen inte kan få i sig någon näring av det..

I mitt förra stall krossade vi havren själva,så det var ju perfekt,det blev aldrig gammal utan den var alltid färskkrossad..
Men jag tycker också det är konstigt att köpa säckar med krossad havre t.ex..
 
Näringen försvinner ingenstans. Däremot har man "öppnat förpackningen", så hygieniskt blir den dålig på några veckor.
 
Jag tycker att hel havre bara "glider rakt igenom" hästen..

Hästen kanske har fel på tänderna? Kolla hur många HELA korn (inte bara skal) som kommer ut med bajset, slamma upp i vatten och räkna. 1 kg havre är väl 200.000 kärnor eller nåt, det är inte så många som kommer ut om det ens är hela korn.
 
Jo det kan ju vara en teori, fast om hästen har en normal hälsa och ok tandstatus så är tuggandet bara postivt för dom.
 
Där håller jag med dig på alla punkter, ang säckarna så var det samma uppfattning jag fick när jag tittade på dom.
 
Enligt tandläkaren behöver hästen tugga, detta med att vi ger hästarna krossat foder ger en glufsande och slarvig ätteknik. Efterson dom inte borstar sina tänder, har tuggandet med ökad salivavsöndring en rengörande effekt på tänderna. Dessutom blir inte tandfickorna så stora som dom tyvärr kan bli med mera halvfärdiga foder, då risken för foderinpackning blir stor.

Men sen finns det ju naturligtvis hästar som måste äta krossat foder, det är bara det att dom verkar ha blivit så många fler nu än tidigare. :D
 
Jag hade aldrig en tanke på att använda krossad havre, förrän vi "fick" en häst som behövde det. Han är gammal och har lite dåliga tänder, så mycket av havren kom ut osmält. Dessutom behövde han få upp hullet ganska rejält, vilket fungerat bra nu på slutet :) (bilder på spöket finns faktiskt på Nina83;s hemsida foderkammaren.hemsida.net under "följetong"... OBS! Det är INTE vi som ställt till honom från början!!)

Som andra redan noterat så har även vårt granngården ofta gammalt krossat foder, så vi har skaffat en kross och kör själva när så behövs. Därmed är havren max 14 dagar gammal i krossat skick.

Själv tycker jag det är suveränt att det går att krossa, och fodra med även i det läget. Vår andre häst får självklart okrossad havre, för där finns det ingen anledning att ge krossad.

Jag tror populariteten faktiskt i vissa fall bottnar i okunskap för dessvärre är hästars foder ett ämne där många har stor okunskap. T ex för att många anser att hästarna tar upp näringen bättre i havren - och att detta sedan inte är sant om hästen för övrigt kan tugga som den skall är en helt annan sak.
 
Idag så kan man ju välja andra foderalternativ till dom som har svårt att tugga. Marknaden är ju full av olika varianter på foder. Så jag misstänker att du har en poäng i att det köps färdig krossat foder på grund av okunskap.
 
Det jag har läst mig är att krossad havre redan efter tre dagar börjar att tappa näring.

Och sedan läste jag någonstans att de har tagit och annalyserat de hela kornen som finns i avföringen och då har det visat sig att det inte fanns någon näring kvar i kornet.

MVH Madde
 
Äldre hästar kan visst ha ett behov av att äta krossat foder, deras tänder slits med åren och får inte samma effektivitet i action sas. Detta är jag fullt medveten om, och vet många åldringar som mår bra på sitt krossfoder.

Däremot tycks det vara så att även unga hästar börjar få dessa problem med tillvaratagandet, för mig skulle det då vara mycket oroande som hästägare eller är det som ni säger ren okunskap detta är baserat på.

Nu får ju faktiskt var och en göra precis som man vill i denna fråga, men jag blev ändå väldigt nyfiken då krossat foder verkar ha blivit väldigt populärt att ge.
 
Det jag har läst mig är att krossad havre redan efter tre dagar börjar att tappa näring
Då har du lärt dig fel. Näringen är intakt, det är det hygieniska som blir sämre.
 
Jag ger helhavre. Dock är jag en del i ett stall som ger både krossat o helhavre. Då har vi havrekross o krossar strax innan fodringen
 
Jag har fått höra att hästar lättare blir heta av hel havre, hur nu det skulle komma sig. Det är i alla fall den förklaringen jag hört.
Min häst äter helhavre, dels av bekvämlighetsskäl (jobbigt att bära havre uppför trappan till krossen) och dels för att jag tycker att helhavre verkar "fräschare", dammar inte och blir inte lika geggig när man blandar i vitaminer.
 
Vad gäller havre borde det onekligen vara onödigt i de fall man inte har en häst som på grund av ålder har gaddar som inte går att fixa till, tänker ffa på glattbett.

Korn däremot, är väl svårare för hästar att mala och tillgodogöra sig? Där har man ju också en längre tradition av att ge krossat/malet eller stöpt? Eller är detta också en myt som jag fått mig itutat som liten hästflicka!?!?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp