Okrossat vs krossat foder

Där jag är inackorderad har de egen kross, så det krossat nytt korn/havre ca var 3:e dag. Då är det ju helt ok, men jag skulle då INTE köpa krossat foder från typ Odal, som kan ha legat där ett bra tag, och sen tar det ju ett tag innan man fodrar upp det. Då skulle jag hellre stöpa fodret om hästen hade svårt att tugga (eller med korn, som man inte ger helt).
 
Jag ger mina hästar krossad havre, har egen kross. Har faktiskt alltid gjort det och det har funkat bra på alla mina hästar. Har någon gång gett hel havre tidig höst och då har faktiskt de unghästar som bytar tänder haft problem med den hela havren. Har hört vissa säga att det bästa är att ge krossad havre till unghästar så länge de fäller tänder. Men jag vet inte jag gör som jag brukar så länge jag ser att mina hästar är fina och mår bra för det är ju ändå det som är viktigast. ;)
 
Tänk på att det finns många mindre ställen som säljer foder,
inte bara lantmännen. Där jag köper foder, krossar han varje onsdag så det är bara att köpa då så har man alltid färsk mat.
Jag delar en säck korn med min kompis o vi använder upp den på 14dagar.
 
Men jag vet inte jag gör som jag brukar så länge jag ser att mina hästar är fina och mår bra för det är ju ändå det som är viktigast.

Det är just detta jag funderat mycket på, går man till tandläkaren och pratar med den om åsikter gällande krossfoder så har dom en helt annan åsikt. Säkert ser dom fina uta, tvivlar inte en sekund på det men om man tänker på deras tänder och behovet av att mala maten själv. Är det något du har tänkt eller frågat om, vad har du fått för svar?
 
Korn däremot, är väl svårare för hästar att mala och tillgodogöra sig

Ja korn får man väl kanske se som ett eget kapitel, den bör ju krossas eller stöpas för att den skall komma hästen tillgodo på rätt sätt.
 
Jag frågade faktiskt en tandläkare som brukar vara hos en vetrinär här hemma och han sa att det faktiskt inte var ovanligt att just unghästar har problem med helhavre just vid bytning av tänder. Så för mig funkar det med krossad. Men sen så använder de ju tänderna till så mycket annat ju tex äta grovfodret som de får så mycket av och sen så öser jag ju inte vatten över maten heller.Och får de färdigt foder som Kraft så blötlägger jag ju inte det. Inga av mina hästar har problem med tänderna som tur är utan de är bra kollar dem 1 gång om året och har nog bara behövt raspa på en nån gång... och det är jag ju glad för :banana: :banana:
 
Jag har också märkt det där.
Jag är numera den enda i mitt stall som ger hel havre till min häst. :crazy:
De 6 andra hästarna får krossat. :crazy:
 
Så sant Rikkan. Foderutbudet är verkligen stort :)
För oss väljer vi krossad havre bara för att det passar med resten av foderstaten, och för att jag inte vill ha ett stort utbud tunnor i mitt stall - det är så mycket lämpligare om samma foder passar fler hästar.
 
Är det inte lite så, att det inte får vara för "enkelt" att fodra sin häst, det ska gärna vara lite komplicerat med gärna 7-8 olika fodermedel? Visst, det finns svaga hästar som behöver lite special, men utbudet av "burkar" med mirakelegenskaper kan väl knappast motsvara ett biologiskt behov, snarare ett...etnologiskt? "Jag har mycket burkar, alltså vet jag mycket" "Du som bara ger hö och hel havre är ...inte så generös/snål/elak mot din häst?" Sören Nordin, den gamle "Mäster Trav", före Stig H, skriver nånstans att pellets och sånt säkert är bra i en säck på skullen. Men i krubban ska det vara havre. Nåt sånt. Och även om man kan ha synpunkter på trav och det, så blir man inte framgångsrik som Sören och Stig H på dålig djurhållning. :) Så kolla tänderna och våga vara enkel! Hard-Core Hästkarl, så att säga!
 
"Foderdjungeln" är märklig - för samtidigt som det gärna får vara burkar och byttor så är det märkligt många som inte kan se vitsen med en analys av grovfodret...

Dock vill jag inte påstå att havre är något bättre än pellets - det beror så mycket på i vilket sammanhang och till vilket grovfoder, och inte minst vilket behov hos hästen som skall mötas.

Och, förlåt för urspårningen....
 
Tackar för informationen :bow:

Varje dag lär men sig något nytt :D

MVH Madde
 
Korn är det ju inga direkta alternativ med, där använder jag kross. Dock inga problem med att göra av med det "i tid".

Havre ger jag gärna hel, och behövs det så uppblött. Nu ger jag dock havrekross, eftersom jag inte anser att fölis ska behöva tugga sönder hela havrekorn (det klarar de inte riktigt så mycket går rakt igenom), och hon äter inte uppblött foder. När hon blivit större kommer jag att byta till helhavre igen (om havre ska ingå i foderstaten vill säga, men det kommer den nog, båda hästarna äälskar havre).
 
Jag tycker att man ska utfodra med hel havre om inte det är tandfällning eller gamla hästar. Korn brukar jag ge krossat, och jag brukade köpa det på granngården då jag hade 4 hästar som åt av det. Nu kör jag på helfoder och havre som tillsats då det behövs. Hästarna mina mår bara gott på det...
 
ANg det här med tuggandet förresten. Jag föredrar av den anledningen pelleterat foder framför all denna musli som finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp