olika sövningsmedel vid röntgen!

jonbon

Trådstartare
nu är det dags att röntga våran welsh springer spaniel hane då vi ska se om han kan verka i aveln!
pratade med en jag känner som har hundar och hon sa att den enda klinik man ska åka till var någon i stockholm då dom andra här omkring använder ett sövningsmedel som gör att dom slappnar av för mycket, som kan göra att det visar fel på röntgen! är det någon mer som delar hennes åsikt eller tvärtom!
bor i västmanland..
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Har hunden bra höfter, så har den det oavsett hur avslappnad den är..
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Eftersom det är en led och ben som röntgas så spelar det ju ingen roll huruvida musklerna runt omkring är avslappnade eller inte. (Alltså samma sak som Gnist menar)
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Håller delvis med.
Det presenterades en undersökning i HundSport för ett antal år sedan att hundar som sederades med Plegacil fick ststistiskt sätt något bättre resultat.
Viktigt är att personalen är proffsiga o vet hur man håller hund under röntgen, vagga anser jag är bra.

Vet i Sthlm som avses förmodar jag är Audell. Var där för ett tag sen med Leon, resultat HD A.

Huka er tikar!
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Mjo, det kan spela roll för man kan få ett sämre resultat av slappa leder, och med mer spända muskler så håller det ihop bättre = bättre resultat.
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Nja, jag uttryckte mig nog lite konstigt. Det jag menade var ju att musklerna inte är anledningen till att man röntgar utan höftleden.

Äsch, skit samma.

Intressant det där med Plegacil däremot.
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Det har du rätt i, men...
En del omusklade hundar kan få C, för att sedan efter ordentlig muskeuppbygnad motion röntgas om med B.

mvh
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

delvis kl

Någon som vet ifall det finns någon typ av statistik som säger att hundar som är aktiva/inte aktiva innan röntgen (kring 18mån) får sämre höfter?

Med inte aktiva tänker jag på såna som håller väldigt hårt på reglerna, typ bara kissrundor långt efter sex månader för att "spara" höfterna, bär hunden uppför trappor, inte låter den hoppa upp i bil, soffa osv själv.

Aktiva tänker jag såna som givetvis inte regelrätt motioneras från tidig ålder, men som kanske hänger med lösa när man är ute på skogspromenad, hoppar och skuttar off road, går vissa trappor själv, kan hoppa upp i soffor osv.


Skulle vara intressant att se om det finns något samband :)
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Jag var till Strömsholm med min tik i princip på hennes 1 årsdag. En aktiv tik och hon fick A direkt. Och alla hennes syskon... Ingen slump tror jag ;)
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

okej! ja det var det där med plegacil som hon pratade om! men det är alltså inte i så stor utsträckning som det blir någon skillnad?
och han är en hyffsat vältränad kille på snart 2 år:o dags att röntga kanske:d

han springer och hoppar överallt.. iaf när jag går ut med han.. är inte alltid hemma så jag vet inte hur familjen gör men det blir nog mycket koppel promenader då som inte har så bra koll på honom:d
men han busar som faan inne och är jätte duktig och tränar musklerna genom att hoppa upp på bordet och upp på bänkarna!:mad:

jaja:P

någon mer som har något att säga?
:bump:
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

vill veta om någon mer har nå att tillägga??:P
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

I så fall skulle ju sedering inte behövas öht.


Det är däremot väldigt svårt att få raka bilder med tillräckligt sträckta ben på en vaken hund.
Det är anledningen att man sederar, inte för att man ska "slappna av" leden.
Om hunden ligger still och låter benen sträckas så kan man röntga osederat. Tyvärr så går det inte på de flesta hundar.
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Plegicil kan ju ge "snedtändningar" (har själv sett det på hundar som speedat istället för att gå ner) och dessutom går det inte att häva effekten efter avslutad röntgen, utan kroppen måste själv processa läkemedlet.

Så personligen skulle jag aldrig använda det!

/Swat
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

Det är däremot väldigt svårt att få raka bilder med tillräckligt sträckta ben på en vaken hund.
Det är anledningen att man sederar, inte för att man ska "slappna av" leden.
Om hunden ligger still och låter benen sträckas så kan man röntga osederat. Tyvärr så går det inte på de flesta hundar.
O andra sidan så läses inte plåtarna av av SKK om hunden inte varit sederad, vilket medel som använts skall anges.
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

vill veta om någon mer har nå att tillägga??:P

Bara att jag delar dina känslor kring röntgencirkusen. Det är dags att röntga här med nu och jag både vill och vill inte veta resultatet. Man blir helt förvirrad av alla åsikter och tankar kring det, med vilket medel hunden ska sederas, hur man får tag i någon som är duktig på att röntga osv osv osv

Jag önskar dig lycka till!
 
Sv: olika sövningsmedel vid röntgen!

I min rasklubb har det varit ett väldigt ståhej om allt det här med Hd röntgen. Och som nybörjare blir man väldigt förvirrad om vad som är bäst:crazy: Har varit mycket prat om att det bara är 2 ställen som går att röntga på(bla för Audell) Men vad jag har förstått är det viktigaste är att hunden ligger rakt under röntgen så bilden blir bra. Har hört att Skk har fått så mkt att läsa av att de inte längre skickar tillbaka dåliga plåtar utan gissar och då kan det ju verkligen bli lotteri av resultaten.

Ska själv iväg och röntga min tjej imorrn men på närmsta ställe och inte hos de två "proffs" det pratas om i rasklubben (blir för långt och dyrt). Jag tänker dock be dem om att vara riktigt noga när de tar bilden och sen får man hoppas på det bästa. Blir det ett resultat som verkar helt uppåt väggarna fel är det ju inget som hindrar att man röntgar om senare(många inom min ras som gör det) Min skrutta har redan visat ömhet i baken om man klämmer så jag gör det ju inte bara för ett resultat på hunddata utan för att få en fingervisning om vad jag ska tänka extra på i hennes ev framtida tävlingskarriär:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 171
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp