Oliksidighet- ryttare/häst?

Muninn

Trådstartare
Jag har en fundering som jag tänkte undersöka lite här på Buke!

Är era hästar oliksidiga? Hur? Är någon sida "stelare" (svårställd, stälelr hellre åt andra hållet). Vilken sida är det?
Vilken galopp är lättast att fatta och bibehålla?

Hur ser ni som ryttare ut? Högerhänt eller vänsterhänt? Olika långa ben? Stela i ryggen?

Och, slutligen, hur hanterar ni hästne? Ändrar ni sida, eller leder ni och sitter upp från samma sida hela tiden exempelvis? Vilken sida isåfall?


Varenda häst jag rider är nämligen stel i höger sida, förböjer sig gärna åt vänster och fattar lättare höger galopp.
Jag är högerhänt, och gör som på rutin allting från vänster sida (leder, sitter upp, osv).
Sitter lätt lite vikt i sidan om jag inte har någon som påminner mig, och har behandlats för några låsningar i ryggen vilket har hjälpt sitsen en hel del- och tycker mig också känna skillnad på hur jag använder händerna.
Har annars mycket lätt att hänga i min starka sida, dvs höger. Och detta måste ju ha ett samband med att häsnte också händer i höger, det blir dragkamp helt enkelt?

Hoppas få höra hur det är för er, kanske kan vi se ett genomgående samband? :idea:
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Min häst ställer sig lättare åt höger än vänster, faktum är att åt vänster går det inte att ställa henne förrän i slutet av ridpasset. I stort sett är det så. Häromdagen var hon dock inte svårställd åt vänster, jag jublade inombords för något rätt gjorde jag tydligen då eller så var hon bara mindre stel efter tre dagars ridning. ;)
(Jag brukar rida två dagar, vila och så rida två dagar etc.. men nu lyckades jag få in tre ridpass på tre dagar - rekord för i höst.. haha..).

Hon galopperar hellre i vänster varv. Om vi galopperar i skogen så fattar jag medvetet alltid alltid höger galopp, för efter ett tag byter hon själv till vänster. Även om jag skulle göra allt i min makt för att hålla oss till höger galopp. Ibland håller hon dock höger, de dagarna blir jag alltid lika förvånad.. :)

Jag är högerhänt. Lång. Stel i ryggen? Det vet jag inte. :O

Jag hoppar upp från vänster sida alltid. Dock inte genom att hänga och klänga i stigbygeln från marken utan ställer henne intill en sten eller en pall och hoppar upp så det blir smidigare för mig och skonsammare för henne..

Leder på höger eller vänster sida beroende på vart jag leder henne och om andra hästar är med och så. Tex tas hästarna oftast in två och två och om jag tar in hennes hagkompis också så hamnar hon ibland till vänster om mig och ibland höger. För henne spelar det inte så stor roll, förutom när det blåser motvind - då går hon gärna bakom mig. :D

Hur/vad menar du förresten med "Har annars mycket lätt att hänga i min starka sida, dvs höger."? Jag är lite trög.. :O

Hur som helst så jobbar vi på att bli lika smidiga och mjuka åt båda hållen. Hon är förmodligen svag i vänster sida och vi kämpar på. Mycket hänger på mig som ryttare, jag vet med mig att jag skulle kunna prestera bättre och vara jämnare i min ridning. Som sagt - vi jobbar på det! (framförallt jag)

Snart ska hon få massage också, en genomkörare så får jag se/höra var hon har eventuella spänningar och stelhet. Hon är 18 år och fd hopphäst. Och har förövrigt alltid föredragit vänster galopp.. under de 12 åren jag hjälpt till med henne och sedan tog över henne som heltidsfodervärd resten av hennes liv.

Så - the end. (slut på romaninlägget) :D
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Jag är när det gäller ridningen faktiskt mer oroad av min egen olikhet. Jag är högerhänt och hela min vänstersida upplever jag som en död, klumpig fisk i jämförelse. Jag går på min hästar med en dirigentpinne på högersidan och en påk på vänstersidan. Det är klart de påverkas. Har precis nyligen börjat fundera på detta och gett mig tusan på att öva upp vänster sida. Så nu ska vänster ta över lite av högers jobb så åtminstone jag blir lite mer rak.

Mina hästar är betydligt mer liksidiga i kroppen än vad jag är
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Min häst är nästan helt liksidig. Jag är sne i vänstersidan efter en olycka och gör allt för att det inte ska "smitta", dessutom blir jag konsekvent rakare och starkare i vänster med behandling och stretching. Jag hanterar, sadlar på & av, sitter upp m.m från olika sidor, när jag leder honom på längre promenader går jag på hans vänstra sida därför att jag är starkare i högerarm om det skulle hända något samt om vi går på grusvägar så vill jag ha honom längst mot kanten av naturliga skäl!

Jag är övertygad om att hästar i grunden inte är särskilt oliksidiga utan att det är utrustning och ryttare som gör dem såna.
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Med "hänger i höger sida" menar jag att jag lätt hänger mig fast i höger handen, eftersom jag är starkare där. Ibland inser jag att jag har 10 cm kortare högertygel :o Men jag är medveten om det och kämpar ju på iaf...

Spännande att höra allas tankar om detta! Hoppas på mer :)
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Alla hästar och ryttare är oliksidiga frågan är bara hur mycket.

Min häst har svårare att ställa sig åt vänster alltså starkare i höger. Båda galopperna är svåra eftersom hon inte är så stark ännu. Traven är lättare i höger varv än i vänster. Dock ej stor skillnad.

Eftersom du är starkare i höger är det lätt att du sitter och tjyvhåller där. Jag gör det iaf väldigt lätt i den sida jag är starkast i. Just nu vet jag faktiskt inte vilken jag är starkast i, har inte ridit på flera månader.
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Min häst ställer sig lättare till höger än till vänster, men jag jobbar på det!
Efter att ha ridit mer intensivt för instruktör under sommar och höst så har det blivit mycket bättre - tack vare att han nu börjar stärka sig även i det svåra varvet. :)
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

. Ibland inser jag att jag har 10 cm kortare högertygel :o


Jag har förut haft en tendens att ha kortare tygel på höger sida för att hon hellre går ställd åt det hållet och om jag inte kortar tygeln lite så hänger den löst. Men det hjälper ju knappast mot att få en rakare häst... ;)

Så, jag köpte helt enkelt tyglar med sådana där "stoppar". Sedan dess ser jag till att händerna greppar tyglarna vid samma antal stoppar från huvudhållet för att undvika ojämnhet hos mig.. Visst kan det ibland skilja någon cm, men i huvudsak strävar jag efter att åtminstone hålla tyglarna lika långa.

Min vänstra arm brukar få kämpa lite mer än högra vid ridning, just för att hon vill gå ställd till höger. Jag försöker dock se till att inte låsa mig i vänsterarmen och inte sträcka ut den utan hålla den böjd så att jag bibehåller mjukheten i den när jag rider. Men nog är det svårt ibland när hon ibland VERKLIGEN drar huvudet/ställer huvudet mycket åt höger för att hon är svag i vänster sida.. Jag kommer dock snabbt på mig själv och mjuknar igen. Puh. Man lär sig av sina misstag. :grin:

Hoppas jag. :D
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Jag har tidigare inte tyckt/lidigt av att jag varit oliksidig själv. Men nu med en unghäst som speglar mina brister *10 så har jag upptäckt ett och annat :o.

Bara att byta spöhand från höger där den inte stör alls till vänster och jag känner mig som en klumpeduns som aldrig hållt i ett spö innan och då pratar vi kort hoppspö. inte ens ett dressyrspö....

Jag gör mig inte heller föstådd på samma sätt om jag går på "fel" sida om hästen mm. Det där med fin dirrigera på en sida och vifta och slå på andra känner jag verkligen igen mig på tyvärr.
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Medryttarhästen min, är nästan liksidig, men bara nästan, vänstersidan är aningen svårare.

Jag är högerhänt, högerbent och ja, allmänt höger! Benen är lika långa, aldrig stel någonstans.

Hästen hanteras lika mycket från alla håll och kanter, sitter upp på båda sidorna och leds likaså olika. Vi tänker på det för jämnan.

Faktiskt så tror jag att mycket av hennes "svårigheter" i vänstersidan beror på mig, jag vill helst rida i höger varv och är mycket starkare i min högersida. I vänster varv, på vilken häst som helst så gör jag liksom omedvetet så att jag kommer i höger varv igen, en volt tillbaka eller liknande så fort som möjligt om jag inte tänker på det.

Andra hästar jag ridit som har lättare för vänster så väger det nästan upp problemen, jag hjälper hästen i höger och den hjälper mig i vänster.
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Lite funderingar från mig...

Jag själv är överrörlig i hela kroppen. Har lätt att få låsningar och under några års tid haft problem med att bäckenet tippat. Det är numera stabilt. Många timmar träning av bålstabiitete.
Jag är starkare i höger. Och har haft ur usel kontakt med min vänstersida av kroppen.... men många timmar hos tränare på gymmet och det är bättre.
Det ända som inte är bättre är att jag har ont över allt, nästan hela tiden.... (under utredning) Så vissa dagar är det bättre att tömköra än rida. Så slipper jag plåga hästen med min trasiga kropp.


hästen är oliksidig. han är svaragare i muskelaturen runt vänster bakknä. Det har han varit sen han va ung. Det har blivit mkt bättre.
Han har lättare i vänster varv. I högervarv har det varit svårare att få igenom ställningen och få honom att runda isg kring höger skänkel. Och det har berott mkt på mig också. Han har inte släppt ned mig, utan skjutit ut mitg till vänster och min högerskänkel har hamnat får långt bak.

Det har varit svårare för honom att lära sig att byta galopp till vänster, då han inte har varit ordentligt på högertygeln. Han har lixom kastat ut bogen till vänster och då blivit före fram.

Skänkelvikningarna åt höger, undan vänster har varit svåra. Bådas fel. Jag har hamnat snett och han har inte trampat över ordentligt med vänster bak.

När jag tömkör så går han super i vänstervarv, men kan bli förböjd.
I höger varv har jag svårt att få stöd på ytter och en bra böjning men även ställning i höger. Därför tror jag inte att det bara är mitt fel, utan att jag i viss mån hjälper att bära upp honom när jag rider.
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Just ja.. Ett litet fint tillägg till hela min uppenbarelse på hästryggen är att mitt vänstra ben förmodligen är lite lite längre än högra. Har förut varit hos en naprapat som sa att jag var lite sned, men det var många år sedan nu och det rätade ut sig då.. Märks på stigläder hur det är. Skulle nästan kunna ha ett hål längre på vänster sida än höger, men nej - så gör jag inte. Jag har lika långa läder även om det för mig på ryggen ibland känns knasigt. Ibland märks det inte alls, ibland mycket. Igår tex kändes det verkligen som om vänster ben var tre meter långt och höger som det ska.. Men så var gårdagens ridtur heller inte den bästa i mannaminne, så jag antar att det påverkade ridningen rent allmänt igår. Gick inte bra förrän de sista 5-7 minuterna (galopp och trav, att skritta av går alltid bra. ;p) av 40 eller så.

Nåja. Nya friska tag idag! Har iofs tänkt longera, men ändå.
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Min häst är starkare på höger. Hon kan samla sig mera och går sjukt myc finare på höger varv. Men hon jobbar på bra på vänster med. Jag har funderat på ifall hästar kan få ojämna muskler och man bara sitter på höger när man rider lätt? Jag gjorde detta förut, men har du lyckats vänja mig av vid det. (sitter ned typ hela tiden endå) Vi rider myc galopp arbete på vänster nu för att bygga muskler. Hennes vänster galopp har högre ben lyft än höger även om höger samlas mer. :) Men.. Vi jobbar på vänster :) (hästen min är sjukt mycket musklad och nu när jag läst texten ser de ut som om hästen jag beskriver är en dåligt utbildad nybörjar häst, med så e de inte. Hon är högt och bra utbildad och går samlat, och kan gå i hög form i båda varven men ena är bättre än det andra.) okej nu lät de som om jag e någon snobb.. rorry :p
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Vad kul jag har själv funderat, särskilt som jag just nu inte riktigt vet hur det ligger till med mig och hästen ;)

När han kom upplevde jag honom som starkast i höger sida, vänster gick inte att ställa överhuvudtaget, kunde knappt svänga ibland! Numera har han faktiskt skaffat sig lite muskler och är mycket stabilare i vänster varv, i höger är det svårt att hålla formen, han sjuter gärna ut något ben här och där. Vänster galppen är definitivt lättast, har alltid varit även om skillnaden är mindre nu. :)

Jag själv är högerhänt, men gansla duktigt med vänster också för det mesta, inget konstigt för övigt med mig men jag har alltid varit starkast i höger varv, även om jag tycker att även jag har blivit mycket mer liksidig! :) I vänster varv tappar jag vänster benet, hamnar liksom snett över hästen,drar upp benet så jag inte får något stöd i stigbygeln och viker mig i sidan, men handen är ingen större skillnad som jag märkt iaf. Jag har försökt att rida en del barbacka och verkligen fokusera på min egen sits, tagit det lugnt, verkligen försökt att bara använda känseln och balanserat in mig själv mitt över hästen, travat tio steg i taget och tränat upp balansen och västerbent så, tror det givit resultat! :banana:

Det blir väl mycket vänster sida av ridskolevana, men om jag råkar ta sadeln från fel håll lägger jag på den från höger och om jag ska upp och pallen hamnar på höger sida så hoppar jag upp där(är för lat för att byta:angel:), så ganska mycket skiftar jag nog.
Men överlag är nog jag och hästen hyfsat liksidiga och det vekar faktiskt bara bli bättre och bättre! :laugh::bump:
 
Sv: Oliksidighet- ryttare/häst?

Jag känner igen mycket av det du skriver ang hästen, och även mej själv till viss del. Har varit hos naprapat några gånger men det är ingen katastrof ang sned däremot stel i bröstryggen pga typisk felställning när jag arbetar vid datorn:cool:

Hästen är som din med från början svagare vänster bak, som vi jobbat med. Det är också mitt fel, tex slutor o sk vikn åt höger, det handlar om oss båda, men när jag har fått bättre koll på min vänstersida och att inte låta mej flyttas över utan sitter kvar även på vänster bakben så är det inte några större problem.

Hon skjuter gärna ut bogarna särskilt vänster men när det inte går lika bra så blir det istället höger: Det är mest när hon är lite upptaggad och inte gärna vill vänta på mej, är hon avspänd har hon inga större problem, utan det är när vi vill lite olika:cool: Hon skjuter ut ytterbogen, och när jag rättar så åker den gärna åt andra hållet.

Jag jobbar med att inte rätta med handen utan med sätet, ha henne mellan skänklarna, mina skänklar är "ojämna" på det sättet att jag inte använder dem lika mycket tyvärr, utan gärna tappar vänsterskänkeln och då slinker hon ut. Kan jag ha henne mellan skänklarna så hamnar bogarna rätt också.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 325
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 548
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 834
Senast: Happimess
·
Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp