Bukefalos 28 år!

om sadeln inte ligger an baktill?

A

anna210

Har en Bates sadel (samma som wintec,fast läder)
Det är så att den inte ligger an mot ryggen riktigt baktill.
När jag lagt på sadeln och dragit åt sadelgjorden så glipar det lite bak medan den ligger bra framtill.
När hästen sänker huvudet så glappar den ännu mer - den följer liksom med. :smirk:
Vad tror ni om detta?
Har ännu inte märkt att hästen har ont av det men...
 
Om den är lagom vid framtill så är det nog så att bommen är för "bananformad" för att passa din häst. Du behöver alltså en sadel med rakare bom.

Hästen kanske inte har några problem med det nu men när du har ridit ett tag i den här sadeln så är risken stor att du kommer att få problem. Sadeln kommer ju att ge ett punkttryck på hästens rygg eftersom den inte ligger an över hela ryggen.
 
har ungefär samma problem, ska ta ut sadelmakare och få allt kollat, e ju inte värt att skada pollarna. tror att det kan vara så att man har för stor bomvidd när de lättar bak. :smirk:

glad påsk!
 
Den är antagligen för vid.
Alt. 2 - sadelmodellen är helt fel.
 
Jo man kunde ju testa att byta koppjärn - då skulle den ligga an mer bak.
Problemet är att den nog blir för trång framtill då...
Skit också! :smirk:
Någon som vet något sadelmärke som har rakare bommar?
 
Zaldi är av min erfarenhet ganska raka i bommen. Griffin passade inte på min rakryggade häst. :cry:
 
Hur är appaloosa-sadlarna i bommen?
Tycker egentligen inte att min häst är specielt rak i ryggen men kanske bates är extremt svängda?
 
Appaloosa eller Prestige som de också heter är mer svängda än Wintec/Bates.
 
pessoa! där har du garanterat en rakbom.. båda mina pessoa sadlar är det rakbom på.
 
Prestige är jättesvängda. Bates är mkt rakare, spec dressyrsadlarna. Pessoa är väldigt raka, Griffin ganska så rak. Har du råd, skaffa en Passier! :love: Rak bom och överlägsen kvalite!
 
Jag har förresten en tanke om det är med sadlar som glappar bak När Man Spänner Gjorden. Om sadelgjordsstropparna sitter långt fram, eller åtminstone längre fram än mitten, vilket dom ofta gör, så är det väl inget konstigt med att just Den delen av sadlen dras ned, och at den oundvikligt vippar upp bak?? :confused:

Jag red min raka häst i en Prestige i flera mnd, och han fick INTE ont i ryggen. Efter en mnd med en Pessoa som tryckte mot ryggraden så ömmade han däremot rejält. Så jag tror faktisk inte det är så kritisk som många vill ha det till om inte bossorna ligger an längst bak när man spänner gjorden!! Inte ens på min salryggade häst gör Prestigesadeln det när jag spänner gjorden och han lutar sig framåt. Så det borde ju betyda att alla hästar fick ont i ryggen av Prestige, vilket efter mina erfarenheter är tvärtom.... :smirk:
 
Testade att byta till ett smalare koppjärn igår och då låg den något lite bättre bak och fortfarande bra fram.
Funderar lite på Frank Baines hur de är i bommen - kanske en sådan är rakare?
:confused:
 
Jag tror du är ute och simmar när du tror modellen bommen är problemet.

Oavsett om du hittar två sadlar med rakare bom så kan stort skilja mellan dem.
Dels handlar det om den exteriöra modellen på sadeln samt om den är balanserad eller inte.

Det jag anser är intressantast är om sadeln har rund-eller kilbossor.

Rundbossor passar på alla hästar, det gör inte en sadel med kilbossor.

De som har problem med att hitta rätt sadel till sin häst saknar ofta kunskapen om den betydande skillnaden mellan just rund-kilbossa, kunskap om hästryggen samt hur en sadel fakto skall ligga när den ligger perfekt.
 
Sadeln ska ju ligga an mot ryggen i hela bossans längd för att fördela trycket bäst, eller har jag fel??
 
Snälla, förklara mera kring rund- och kilbossor, och skillnaden på dem. Hur ser jag om sadeln har det ena eller det andra?
 
Det är lätt, kilbossor har liksom en extra läderbit, så man ser att det är en söm på utsidan av bossan. Dessutom svänger rundbossor mer upp längst bak än kilbossor.

Håller i övrigt ej med om att alla hästar kan ha rundbossor!! En häst med väldigt rak rygg är det MKT svårt att få en sadel med rundbossor att ligga riktigt bra på, då glappar bossorna oundvikligt upp längst bak.
 
keiffer passar väl lite rakare ryggar, där kan du ställa om bommen oxå
 
Vet inte vad bossorna på Bates sadlarna kallas men det ser varken ut som rundbossor eller som kilbossor tycker jag. :confused:
Bossorna är ganska "platta" under och ganska tunna.;
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 812
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 528
Senast: ylvalill
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 415
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp