Bukefalos 28 år!

om sadeln inte ligger an baktill?

Frank Baines är rak i bommen. Morris & Nolan är oxå ganska rak.. Det bästa vore ju om du tog ut en sadelutprovare som kollade din sadel och ev gav dig tips på vilka sadlar som passar din häst. Det är värt pengarna (500-1000 kr). Lycka till!!
 
helt klart kilbossor, har en med och är supernöjd med den. Har samma fenomen som du med att den inte låg an bak, men efter lite ridning i den så ligger den väldigt bra.

det viktigaste är att den inte lättar när man rider i den och det gör inte min.

Även min Butet sadel ligger lite fritt från ryggen när jag lägger på den och spänner sadelgjorden.
 
Ok så det gör inte så mkt om den lättar från ryggen när man inte sitter i? :confused:
Men hur blir det då när man rider lätt i trav? :confused:
Har kollat vad det är för bossor och mkt riktigt så var det kilbossor på min Bates. :smirk:
Vet att när jag sitter ned i sadeln så lättar den inte från ryggen iallafall.
 
den ska inte lätta så mycket om du rider lätt i den. min gör det inte i alla fall.

jag är hel nöjd med min och båda hästarna jag använder den till verkar trivas jättebra
 
Min erfarenhet är att en rundbossad sadel går utmärkt på en häst med SPIKrak rygg (även på en karpryggig), det enda som krävs är att en kunnig provar ut sadeln.

Det är SVÅRT att prova ut sadlar på hästar med väldigt böjd rygg samt väldigt rak rygg. Många utan duktigt öga och kunskap väljer kilbossa på rakare ryggar för att det SER bättre ut.
Kilbossa passar dock generellt bra på raka ryggar men det gör rundbossor också.

Varför? Jo:
Rundbossan slutar inom rätt ryggmuskelområde medans kilbossorna går utanför och in på ett annat muskelparti eller på gränsen till(därför får ofta hästar med mer böjd rygg/överbyggda bak, problem med kilbossesadlar).

Basta!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 812
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 536
Senast: ylvalill
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 416
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp