Om sadlar som åker fram

P

Pauling

Jag har alltid trott att en för trång sadel åker fram på hästen. Var in till en hästaffär och kollade på lite sadlar, jag fick då höra att en sadel oftast är för vid om den åker fram :confused:. Någon som har åsikter om detta?
 
En sadel som är för trång brukar sitta alldeles "för fast" på manken, men de vida sadlarna precis som du säger åker fram. och bak. och runt :)
 
Min pållas sadel var för vid tidigare, då åkte den fram en del (men inte mycket) nu sitter den bättre och åker inte fram :)
 
Jag vet en arab som har en för vid sadel och den sitter på manken när man ridit en stund, så han ska få en ny, något smalare sadel!! :D
 
På min häst är det så att sadeln åker fram, då tror man ju givetvis att det är bommen som gör det men i det här fallet är det så att bommen passar han perfekt (använt mankmall) bara det att det är lite för lite stoppning fram. samt att han har en riktigt stor kulmage just nu!! :o

Folk frågar:
-När ska hon föla? :rofl: :o :crazy:
-Ja, HAN ska föla trillingar imorgon ;)
 
hade fjording och den sadeln vi prova, åkte fram för bommen var för smal. men de beror på kanske..
 
På en del hästar åker ju sadeln fram oavsett vad du testar för modell och bomvidd. T ex på min häst som är överbyggd bak i kombination med rejäl mage- hon är ett hopplöst fall! :cry:
 
Samma som min då kort rygg över byggd bak grov manke å ja ingen sadel har passat hittils *sucka* hittar du nån så berätta gärna!
 
Det är vad jag har sett för det mesta, men det finns sååå många orsaker till att sadeln åker fram...
 
Sadeln kan åka fram både om den är för vid, men även för trång. Fast sättet de kanar på är olika, en trång kanar upp mot halsen och vid skär in och ner i skulderbladen.

Därför är en rätt anpassad sadel bäst. :idea:
 
Anledningen till att en sadel "åker" fram är att det inte stämmer mellan infästningen av sadelgjorden (stropparna) och sadelgjordsläget på hästen. Sedan om sadeln är för vid så underlättar detta framflyttningen.
Tips: www.western-ridning.com : artikel om sadelpassning av sadelmakare Knut Karlsson. Bra förklaring om hur det hela fungerar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 200
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
534
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp