Omdiskuterad piaffträning

Jag försvarar inte träningen och tycker den är helt förkastlig däremot blir jag fundersam på hur vissa svarar. Absolut standard är att personen borde själv piskas vilket är ett förkastligt svar i sig. Men sen påtalar vissa att personen inte kan älska hästar och hur mår hans barn. Jag tror absolut att den här personen älskar hästar och det kan tydligen hans vänner intyga. Men hans träningsmetod är helt fel och han verkar helt övertygad om att hästen mår bra. Vissa tror helt enkelt att det är såhär man tränar häst och att inga alternativa metoder till att lära in piaff finnes.

Nu är denne tränare ett tydligt exempel på hästkulturen i ett nötskal. Vi har en generell våldkultur i hästsporten där hästen inte får säga ifrån; där hästen ska fungera jämt trots väder, vind, smärta, dåliga dagar och vara snäll annars är den knäpp och ouppfostrad. Och ett spörapp eller ryck i munnen gör inte ont, inte egentligen....
Jag köper inte det riktigt. Hade det varit en 12-åring som fått för sig att det är såhär man får fram piaffen, då hade jag haft lite överseende. Men INTE en känd vuxen tränare.
 
Jag köper inte det riktigt. Hade det varit en 12-åring som fått för sig att det är såhär man får fram piaffen, då hade jag haft lite överseende. Men INTE en känd vuxen tränare.

Men det var ju andra vuxna människor som var helt stensäkra på att det där var OK. Det är det jag menar. Jag tror inte att de alla är onda. De fattar bara inte hur det fungerar. Det finns hur många sådana exempel som helst - invandrardebatten, tiggardebatten, våldtäktsdebatten. Människor man tror är vettiga har plötsligt noll empati och förståelse för andra människor.
 
Jag kollade på en privatlektion en gång, ryttaren red på kandar och jag tror hästen var ovan vid det. Iaf så stoppade hästen ut tungan då och då, varje gång sa instruktören "tunga" och då bankade ryttaren hårt ett par gånger med skänklarna (med sporrar men vet inte om de tog) i hästens sidor.
Jag blev så illa berörd men man säger ju inget när det är folk som är kunnigare än en själv... :(

Om hästen är ovan vid kandar så vänjer man väl den vid det? Inte straffa om den visar obehag... :mad:
 
Jag kollade på en privatlektion en gång, ryttaren red på kandar och jag tror hästen var ovan vid det. Iaf så stoppade hästen ut tungan då och då, varje gång sa instruktören "tunga" och då bankade ryttaren hårt ett par gånger med skänklarna (med sporrar men vet inte om de tog) i hästens sidor.
Jag blev så illa berörd men man säger ju inget när det är folk som är kunnigare än en själv... :(

Om hästen är ovan vid kandar så vänjer man väl den vid det? Inte straffa om den visar obehag... :mad:
Jag säger högt och tydligt att det här vill jag verkligen inte se och går, även om det är en världsmästare som tränare. Det var många som gapade stort när jag gick. Och den världsmästaren är inte vatten värd i mina ögon.
Men många ser inte att Kejsaren är utan kläder.
 
Hur lär man en häst piaff utan att använda spöet? Jag tittade lite på Youtube och det var många som gjorde som den danske beridaren? Det måste väl finnas andra sätt?
 
denna killen är ju extra hårdhänt, men själva konceptet, att spänna in en häst och gå på marken med spö och slå på bakbenen så hästen lyfter - så har jag sett många idioter göra! är det verkligen så man lär piaff?? vad finns det för andra sätt? rida i kort form och sen och samla samla samla?
Jag har aldrig lärt in en piaff bara tömkört "färdiglärda" hästar. Däremot har jag börjat med "förstadiet" till piaff, dvs tramp. Dock alltid på töm (inte från ryggen alltså).

Då använder jag en långpisk för att markera "trampa under dig med bakbenen). Men det är inga slag utan snarare att man petar på hästen uppe på korset allternativ där svansen börjar nedanför korset.

Det är ju inte tänkt att orsaka hästen smärta utan bara visa vad man vill som tex när man lägger till skänkeln för att hästen skall börja trava.
 
Jag vill gärna leka fram piaffen. Hästen ska vara väl införstådd med hjälperna, spö, röst och tygel. Veta vad jag försöker berätta, känna förtroende för mig tillräckligt för att prova olika saker. Medan vi leker fram och tillbaka kommer ett steg här och ett steg där. MYCKET beröm!

Det blir en inlärning. Och samtidigt förstärks respekt och det roliga i att "leka" med sin ryttare/förare. I det här stadiet vill nog de flesta att hästen ska vara så färdig att man slipper korrigeringar, för korrigerar man hårt i svåra moment tappar ju hästen förtroendet att prova, förtroendet för ryttaren/föraren och det roliga i att arbeta.

Jag tycker det är bättre att gå hem och arbeta på grunderna, hellre än att bruka våld för att få fram... ja, vad? Inget med bra kvalité i alla fall.
 
Jag har aldrig lärt in en piaff bara tömkört "färdiglärda" hästar. Däremot har jag börjat med "förstadiet" till piaff, dvs tramp. Dock alltid på töm (inte från ryggen alltså).

Då använder jag en långpisk för att markera "trampa under dig med bakbenen). Men det är inga slag utan snarare att man petar på hästen uppe på korset allternativ där svansen börjar nedanför korset.

Det är ju inte tänkt att orsaka hästen smärta utan bara visa vad man vill som tex när man lägger till skänkeln för att hästen skall börja trava.
Med långpisk så menar jag ett riktigt långt dressyrspö.

Sen är det precis som @Lovisaleonora skrivit tanken att man skall leka fram det.
Det är ju inte piska på bak och dra hårt i tömmen. Utan det är på en töm med bara lätt kontakt med munnen. Där spöt är en vägledande hjälp.
 
Senast ändrad:
Hur lär man en häst piaff utan att använda spöet? Jag tittade lite på Youtube och det var många som gjorde som den danske beridaren? Det måste väl finnas andra sätt?

Det allra viktigaste är ju att hästen har bärighet och orkar utföra rörelsen. Jag började i sadel och bad om samling för att hästen skulle bygga rätta musklerna och förstå tanken. Sedan fortsatte jag på tömmen med spö för att kunna reglera och se vad som händer. Men jag använde inte pisken för att slå utan jag smekte den mot bakbenet jag önskade att hästen skulle aktivera bättre. Det blir samma sak som att lära hästen att flytta bakdelen om jag rör den med handen. Jag behöver inte slå den, det räcker ju med att peta med ett finger och smacka så förstår den. Jag kan lära den att nuddar jag försiktigt med spöt så bjuder hästen på ett beteende. Ingen skillnad från att träna en hund att lyfta på något ben egentligen, spöt nyttjades för att markera vilken kroppsdel som jag ville uppmärksamma. Spöt användes bara för att mina armar är dels för korta och dels upptagna med tömmarna. Inte för att korrigera i samma bemärkelse som tränarna i tråden.
 
"Problemet" om man önskar att leka fram det är ju att man måste ha gjort ett bra grundarbete först ;) det är ju här många fallerar. En häst måste ju precis som en hund lära sig bjuda beteenden och lära sig vad man förväntar sig av den. Många tycker att hästen ska bjuda och prova sig fram och sedan acceptera att bli straffad när de gör fel. Men då vågar de ju heller inte prova eller så blir de arga (med all rätt). Dessutom förstår inte alla djur konceptet att bjuda beteenden direkt. Man måste locka fram det och belöna det.

Precis som att vi har en våldskultur inom hästvärlden så har vi en extremt dålig förståelse för hur man ska lära en häst att vilja mer. Man rider dem tills de upplever att det är tungt och börjar undvika arbetet. Istället för att ta det i steg där djuret kan känna att det är lätt och kul att arbeta, även om det är tungt arbete. Det här med att "komma åt hästen" tills de studsar, svettas halvt ihjäl och undviker är ju egentligen helt absurt. Med tanken att de är lata och inte vill jobba. De ska ju alltid vilja mer. Lär du den det så får du ju det lilla extra och en partner som vill ge sitt allt även när det är slitigt.
 
Inget annat än sorgligt, det är helt förkastligt. Finns ett dubbelt så långt klipp på youtube jämfört med det som är länkat i Ridsports artikel som bara gör mig ännu mera ledsen och bedrövad för hästens skull. Jag har aldrig jobbat något med de högre skolorna i dressyr men mitt sunda förnuft och allmänna kunskaper om att träna hästar säger mig att så där lär man inte en häst att gå i piaff på rätt sätt.
 
Hur lär man en häst piaff utan att använda spöet? Jag tittade lite på Youtube och det var många som gjorde som den danske beridaren? Det måste väl finnas andra sätt?

Piaff vill man ha avspänt. Så att bara dra dem i truten och piska på ger ingen bra piaff.
Det är dock inte ovanligt att folk gör lite likt detta, tyvärr.

Jag tränar sen 15 år tillbaks för Sveriges piaff-guru. Jag vill inte lägga ord i hans mun.
Men det jag gör i sånt jobb är min tolkning av det jag lärt mig av honom och hans fru.
Jag börjar med att ta hästen i träns för hand. Den får lära sig gå i korrekt form.
Därefter kan man börja korta skritten för att lära den gå med korta och energiska kliv. Det utan att man får tryck i handen! Det man har för mkt i handen har man för lite bak= ingen bra piaff. Bakbenen blir för dåliga.
När de kan skritta aktivt i mkt korta kliv, eftergivet i form kan man börja trava dem så, jogga dem. Fortfarande görs detta ganska energilöst och utan egentlig samling jämfört med piaff.

När de kan göra det här naturligt och avspänt kan man börja trampa dem, dvs göra skolorna i detta. Då får man bättre bakben, mer mot samling.
Spöet kan man antingen touchera uppe på korset för generellt mer energi i det läget. Eller så lär man in att om jag petar på ena bak ska det kliva mer in och kan använda det så.

Det tar runt 2 år att gå från dag ett till piaff, för ett proffs.
Tar man det den här vägen kan man få en helsikes bärighet i piaffen. Och man kan sen ta det vidare till levad eller skolsprång om man vill.
Om man försöker forcera in dem i piaffen tappar man kvalitet. Så tålamod är en dygd i såna här fall..

Svarar inte hästen på en hjälp får man ju säga åt den. Men då får man välja att få den hjälpen att funka och sen gradvis bygga på med fler byggstenar.
Man kan inte åtgärda allt på en gång. Då blir hästen för trängd och spänd. Då är man körd rent kvalitetsmässigt iaf..

Jag tycker det är bättre att lära dem sånt här för hand än i töm.
Det går att påverka dem lättare för hand utan att riskera jobba med styrka så som en del blir sugna på i töm.
 
Det förundrar mig att hästar är så otroligt snälla och verkligen försöker och försöker och försöker, trots att signalerna från människan måste vara nästan obegripliga i början... trots ryck och slag....
Tuaphua, så underbart att läsa om det sättet att lära in piaff!! Hoppas att jag någon gång kommer dit, har precis börjat med akademisk ridning!
 
Jag kan inte och kommer aldrig kunna lära en häst piaff. Men det jag ser framför mig är ett litet steg mot rätt riktning och så klapp och beröm. Steg för steg.

Det där blir enligt min fantasi en "död" piaff. En häst som står och lyfter lite på hovarna.

Varje gång jag ser en häst trampa sig igenom övergångarna mellan passage och piaff tycker jag det är så fint. En del hästar kommer i passage och liksom byter rörelse mellan piaff och passage och då tänker jag att hästen inte lärt sig rätt. Kanske så här?
 
Det tar runt 2 år att gå från dag ett till piaff, för ett proffs.

2 år? Varför det?
Du sätter muskler på 3-4 månader, lite beroende på häst och lär man in rätt, utan stress så kan jag inte förstå varför det skulle ta sådan tid.
Klart att man inte klarar en tävlingsmässig piaff på några månader men att lära in tramp, till att hästen tar hjälperna och att man kan, med steg framåt piaffera några steg åt gången för att muskla fungerar utmärkt.
Piaffen har ju också variationer, du kan trampa till att få in lite mer bärighet, dvs piaffera till att trampa igen.
Det är ju upp till ryttaren och dess hjälper, som avgör bärigheten om nu hästen har muskulaturen för arbetet.
 
2 år? Varför det?
Du sätter muskler på 3-4 månader, lite beroende på häst och lär man in rätt, utan stress så kan jag inte förstå varför det skulle ta sådan tid.
Klart att man inte klarar en tävlingsmässig piaff på några månader men att lära in tramp, till att hästen tar hjälperna och att man kan, med steg framåt piaffera några steg åt gången för att muskla fungerar utmärkt.
Piaffen har ju också variationer, du kan trampa till att få in lite mer bärighet, dvs piaffera till att trampa igen.
Det är ju upp till ryttaren och dess hjälper, som avgör bärigheten om nu hästen har muskulaturen för arbetet.

Jag menar tills piaffen är klar kvalitetsmässigt, för tävling eller att ta det vidare till annat om man vill syssla med saker över det.
Dvs den kan inte bli så mycket bättre sen.

Trampa kan de göra efter några pass.
 
ag menar tills piaffen är klar kvalitetsmässigt, för tävling

Det beror ju på i vilken klass man ska tävla i.
De första klasserna med piaff och passage är svårighetsgraden lägre och då kan det gå betydligt snabbare än 2 år, allt beror på hur hästen har tränats innan och vilken fallenhet den har, dvs en bra taktmässig trav och med en bra mekanik kan man lätt utveckla redan som unghäst men man utsätter dom inte för mer än de har muskulatur för, om man är seriös dvs.
 
Det beror ju på i vilken klass man ska tävla i.
De första klasserna med piaff och passage är svårighetsgraden lägre och då kan det gå betydligt snabbare än 2 år, allt beror på hur hästen har tränats innan och vilken fallenhet den har, dvs en bra taktmässig trav och med en bra mekanik kan man lätt utveckla redan som unghäst men man utsätter dom inte för mer än de har muskulatur för, om man är seriös dvs.

Du kan fokusera på ordet klar. Dvs nacke högst och bärighet på stället i princip. Och betydligt fler steg än på banan. Och fullt lösgjord i det jobbet.
Därför måste det få ta 2 år.
Det går att forcera fram sämre resultat som förvisso duger för att tävla i.
Men ska den bli riktigt jävla bra och arbetsbar måste det få ta tid.
 
Vet du någon som tränar så?
Snacka om att ta ur framåtbjudningen och dessutom i tävlingsform?

På hästar som är redo och klara för det genom att gradvis tränats dit - ja.
Ska man vidare till levad eller ännu svårare saker gör man klokt i att stärka hästarna.
Men det tar som sagt tid..

De blir inte förstörda i bjudning IOM att de är redo efter den långa tidens gradvisa stärkande.

Om de inte piafferats på fysiskt tvång brukar de bjuda fint.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanska ryttare som filmades när hon sparkade mot sin häst efter att ha trillat av på en tävling ber nu om ursäkt offentligt...
Svar
10
· Visningar
1 311
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 10 augusti drabbades hoppryttaren Almudena Terrasa av ett hemskt fall under en tävling. I en film som sprids på sociala medier...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klippet som visar ett kejsarsnitt på häst har redan väckt stor förundran och beundran på Facebook. Den belgiska sajten Equideo.be har...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den otäcka filmen med ekipagen som blev påkörda väckte stor uppmärksamhet. Nu kommer lugnande rapporter om hur hästar och ryttare mår i...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp