Omhändertagande

Status
Stängd för vidare inlägg.

Maris_

Trådstartare
Hej!

Finns det nånstans på nätet där man kan läsa om soc och hur det funkar med omhändertagande av barn efter anmälan osv? Hur det går till, vad som händer osv? Eller någon som har egna erfarenheter?

/ Maris
 
Sv: Omhändertagande

Jag tyckte den här rapporten var intressant och handlar ju om barnavårdsutredningar.http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/5EEAC9A8-D13F-45A3-AB3B-7D6B2C4DC39F/2137/20041105.pdf
Barnavårdsutredning heter ju det som socialförvaltningen gör för att se om och hur ett barn ska omhändertas.Efter omhändertagandet placeras barnet vanligast i ett jourhem i väntan på att få komma till ett familjehem eller tillbaka till föräldrarna.Placeringar kan vara frivilliga då föräldrarna alltså samtycker eller tvångsomhändertaganden.Man kan inte tvångsomhänderta ett barn om föräldrarna samtycker....
placeringen kan vara i kort eller lång ibland kallas de uppväxtplaceringar och då ska alltså barnet växa upp där. Hoppas svaret var något åt det hållet du undrade över....

// Åsa
 
Sv: Omhändertagande

Tack för ditt svar! Jag ska kolla på länken!

Men hur går det till då, eller det kanske är olika? Jag vet ett fall. Förälder 1 har tidigare varit anmäld till soc. Utredning gjordes. En ytterligare anmälan kommer in från annat håll och barnet placeras hos forälder nummer 2. Vad händer sen liksom? Utredning 1 tog flera månader, tar utredning 2 lika lång tid? Eller vad händer nu?

/ Maris
 
Sv: Omhändertagande

När soc får in en anmälan har man 4 månader på sig enligt lag att slutföra utredningen, från det datum man fattat beslut om att inleda utredning. Händer det mycket under utredningstiden kan chefen fatta beslut om att förlänga utredningstiden med ytterligare 4 månader.

Har du andra frågor om socutredningar kan jag kanske svara, jag är f d socialsekreterare i en barn och familjegrupp och jobbar numera med familjerätt.
 
Sv: Omhändertagande

Tack för svaret! Jag ska sova nu, men jag ska försöka skicka iväg ett pm i morgon o berätta lite om situationen som har uppstått så kan du ju svara om du lust! Jag är mest tredje part i detta men blir ändå påverkad, och så står man där med tusen frågor och funderingar, men vet inte riktigt var man ska få svar!

/ Maris
 
Sv: Omhändertagande

Görel skrev:
När soc får in en anmälan har man 4 månader på sig enligt lag att slutföra utredningen, från det datum man fattat beslut om att inleda utredning. Händer det mycket under utredningstiden kan chefen fatta beslut om att förlänga utredningstiden med ytterligare 4 månader.

Har du andra frågor om socutredningar kan jag kanske svara, jag är f d socialsekreterare i en barn och familjegrupp och jobbar numera med familjerätt.

:eek:

När jag skulle placeras (dock inte barn, tonåring) tog det 6 år innan det verkligen hände något.
 
Sv: Omhändertagande

För att kunna fosterhemsplacera ett barn måste ett antal lagenliga kriterier uppfyllas. Socialsekreteraren måste få socialnämnden att fatta beslut om omhändertagandet, och därefter fastställs beslutet av länsrätten. Det är svårt att omhänderta ett barn! Och det ska det ju faktiskt också vara! Många barn i Sverige lever i en gråzon där de inte har de så bra som ett barn kan kräva att ha det, samtidigt som det inte har det så dåligt att det uppfyller lagens kriterier om tvångsomhändertagande. Detta kan vara för jäkligt för de barn som befinner sig i gråzonen, samtidigt som det också är ett skydd från myndighetsövergrepp.

Att man måste slutföra en utredning på 4 månader lagstiftades om hösten 1998 (om jag inte blivit helt senil ;) ), innan dess fanns ingen gräns. Att det i ditt fall tog 6 år innan något häde kan bero på att det inte var en lång utredning utan flera som avslutades utan insatser som du märkte, dom hjälpte inte och så öppnades en ny utredning o s v.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
263
Senast: Dentaku
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Humla
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
897
Senast: enough
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp