Somna själv

Linn-Nora

Trådstartare
Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en bebis i huset funkar det inte. Hon har alltid varit svår med sömnen och somnar sällan innan 21. Efter 22 går det lite lättare.
Och med ett till barn blir det bökigt när man är ensam med båda. Bebisen sover bara i vagnen eller med kroppskontakt.
Känner mig så uppgiven. Det är inte alltid möjligt att vara två vuxna hemma som kan hjälpas åt..
Hur gör andra?
Vill att dottern somnar så själv efter saga. Jag gjorde det själv från att jag var fyra. Men hur tusan introducerar jag det?
Nån som har något tips eller erfarenhet?
 
Inga tips, samsover fortfarande med vår -18 kille. När lillasyster var bebis hade jag henne på utsidan (med spjälsäng med öppen sida som fallskydd) och honom i mitten.
Nuförtiden sover ofta jag i mitten med ett barn på varje sida (annars klättrar dom bara över varandra nattetid för att vara närmast mig). Lillasyster vill ibland fortfarande sova på min mage.
När pappan är hemma (jobbar utomlands) somnar oftast lillasyster med mig och storebror hos pappa i soffan.

Bägge vägrar sova i sin säng även om vi försöker prata om det framförallt med stora. Han vill sova nära, helt enkelt.
 
Våra fick också alltid somna i soffan. Först byta om, borsta tänder och läsa saga. Sen krypa ner under filt i soffan och titta på litet barnprogram, därefter var det dags för ”vuxen-tv” (obs! Vi hör hur det låter men inte den typen av vuxen-tv😅) och då sov de på 5 min.

Alla andra metoder tog minst en timme i genomsnitt, och var snudd på omöjliga när man var själv. Vi kom dessutom själva till ro och i säng mycket tidigare när barnen kunde somna snabbt utan krusiduller och vi själva fick en mysig stund samtidigt. ”Natta barn” tillsammans framför en bra serie med en kopp te på kvällen liksom… saknar det lite faktiskt! När vi ville lägga oss kunde vi bära/leda in barnen till sina sängar. Oftast följde dottern med oss då hon helst sov i vår säng dock.

Ett extra plus var att de alltid somnat lugnt i soffan även om vi varit iväg på middag hos kompisar också! Vi har aldrig behövt åka hem tidigt eller gå undan en stund för att upprätthålla sovrutinerna, guld värt när man var först med barn :)
 
Här hemma med tre barn är ekvationen att ligga brevid omöjlig. Våran 1,5 åring hojtar och kan inte slappna av med brorsor i rummet.
Så de stora sover själva, i början somna de med välling sen har Vi infört ljudbok vilket funkar jätte bra :)
 
Jag hade 2-åring och bebis samtidigt så det är ju lite annorlunda, men när jag var själv med båda ammade jag bebis till sömns i sängen samtidigt som jag läste bok för 2-åringen. Det var lite knöligt innan jag fick till det, ett tag sa jag att vi bara fick läsa Totteböckerna för det var de enda jag lyckades hålla samtidigt som jag ammade 😅
 
Våra fick också alltid somna i soffan. Först byta om, borsta tänder och läsa saga. Sen krypa ner under filt i soffan och titta på litet barnprogram, därefter var det dags för ”vuxen-tv” (obs! Vi hör hur det låter men inte den typen av vuxen-tv😅) och då sov de på 5 min.

Alla andra metoder tog minst en timme i genomsnitt, och var snudd på omöjliga när man var själv. Vi kom dessutom själva till ro och i säng mycket tidigare när barnen kunde somna snabbt utan krusiduller och vi själva fick en mysig stund samtidigt. ”Natta barn” tillsammans framför en bra serie med en kopp te på kvällen liksom… saknar det lite faktiskt! När vi ville lägga oss kunde vi bära/leda in barnen till sina sängar. Oftast följde dottern med oss då hon helst sov i vår säng dock.

Ett extra plus var att de alltid somnat lugnt i soffan även om vi varit iväg på middag hos kompisar också! Vi har aldrig behövt åka hem tidigt eller gå undan en stund för att upprätthålla sovrutinerna, guld värt när man var först med barn :)
Så gjorde vi med.
Bör dottern sa "mamma det här är tråkigt" då visste man att man hittat rätt program 😁

Numera somnar de i sängen med paddan. De for först titta på ngt roligt och sedan på ngt lugnt. Sonen brukar kolla på schack och dottern på Bob Ross.
 
Nu är mina barn mycket yngre (tre år) men vi läser bok och sen stoppar vi om dem och går ut och väntar utanför (jag brukar ligga och läsa på min säng). I början ropade de tillbaka oss flera gånger och då har vi gått in igen och gett vatten/stoppat om/ sagt att det är natt och sen gått ut igen. Ibland har de velat komma över till oss och somna där och det får de såklart, men nu vill de oftast tillbaka till sin egen säng igen efter en stund. Ofta ropar de in mig en gång nu för tiden, mestadels för att de vill ha vatten, men sen brukar de somna själva.
Jag minns väldigt väl hur min mamma brukade säga ”jag är här utanför och plockar lite” när jag var liten och att det var så rogivande att höra henne gå runt och greja.
 
Vad säger barnet själv när du pratar med henne? En 6-åring är så stor, så utgå från hennes tankar tänker jag.

Vad vi gjort är att läst och sen stoppat om och gått. När det varit visst motstånd har jag sagt att jag bara ska hänga en tvätt eller liknande och kommer och kollar till om en stund. De har alltid somnat när jag kommit tillbaka.

På en 6-åring bör man kunna lägga förväntningen att de ligger själva och i alla fall försöker. De är stora och vet mycket väl att föräldern finns kvar även om föräldern gör något annat. Det är inte alls samma sak att lämna en 6-åring som ett litet barn som inte förstår vad som händer när den vuxna går. En 6-åring kan också (kognitivt) förstå att föräldern har egna tankar och behov, liksom att bebisen har sina behov, men det kan man behöva tydliggöra och prata kring.
 
Vi gjorde det lite stegvis, först låg vi brevid i hennes säng och läste och sen vänta tills hon somnade, sen började vi sitta i fotänden på hennes säng och läsa saga och sen vänta tills hon somnade - sen satt vi på en stol brevid dörren och gjorde samma procedur - och till sist läste vi först saga och sen gick vi in i vårt sovrum och hon fick somna själv. Det funkade bra för oss - men då har vi bara ett barn och ingen bebis att ta hänsyn till.
 
Tack för alla svar och tankar!
Jag tänker att vi ska försöka ta tag i detta nu så hon börjar få ligga i sin säng och försöka i alla fall. Så får vi se hur det går ☺️
Men som sagt så är hon ändå såpass stor så man kan resonera med henne till viss del.
 
Vi kör ljudbok, ligger bredvid en kort stund (men kan låta bli också, men då tar det lite längre tid) och kliar på ryggen. Öppen dörr. Tar oftast 5-10 min. Vad tror dottern själv skulle kunna funka?
 
Vi försökte sitta på stol bredvid, med planen att stegvis flytta den längre bort. Men så fort vi inte satt precis intill sängen så sa han att det var läskigt, så vi kom liksom aldrig någonstans. Men så plötsligt var han okej med att vi fick gå, han var 5 år då.

Yngsta barnet som är 4 år ligger vi fortfarande bredvid. Får se om vi orkar ta tag i det, jag tycker det är rätt okej att ligga bredvid, brukar surfa lite på mobilen och han somnar på cirka 15 min.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 465
Senast: ameo
·
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
2 739
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 478
Senast: Lingon
·
Småbarn Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp". Dottern (nu 20 mån)...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp