Bukefalos 28 år!

Omöjligt?

Sv: Omöjligt?

Den hagen såg ju perfekt ut för en liten fångponny.
Har ni plats till en till :D

Lagom att gå att pilla med och träd som skydd. Kanon
 
Sv: Omöjligt?

Ska testa ett preparat som ska hjälpa fång hästar oerhört,en del så pass att de kan vara på bete utan problem.Heter Protexin och köps hos veterinären.
Det innehåller tarmflora från friska hästar,1 kg räcker i ett halvår och kostar ca 500-600:-(till shettis räknat).Lånat från ett annat forum:Det krävs att de får Protexin varje dag och i dubbel dos vid foderbyte, stress tex, transporter mm. samt efter regn på sommaren då gräset tar i och växer. Kolhydrater är den stora faran! Proteinets stora inverkan på Fång tror man inte längre på.
Låt hästen (med Protexin) komma ut snarast möjligt så den får vänjas in på gräset redan nu! även om du inte ser ngt gräs så finns det där! - du kanske inte behöver släppa den på Bete men att låta den gå och äta lite grann ska den klara. Ta in den på natten om du är orolig under sommaren. då gräset får en högre sockerhalt. Ta bort kraftfodret tillsvidare. ge den halm som den är van vid och ge den lite hö. men ändra foderstaten försiktigt.Kom ihåg att fång börjar i magen! Helre att hästen äter hö ute än att den står och tex äter i jorden...
Jag och många med mig har prövat Protexin och jag är så glad över detta preparat då mitt sto kan leva som en vanlig häst igen
.
 
Sv: Omöjligt?

Haha, ring och fråga :D

Den är ganska liten, men den duger :p
 
Sv: Omöjligt?

Du behöver inte köpa ett speciellt märke, visserligen är Protexin säkert bra men det går bra med vilket märke som helst med bra tarmbakterier.
Orkar inte ( kan inte ) skriva ut namnen på de olika bakterierna men de flesta vet nog vad jag menar.

Alla mina hästar ( och inte bara fångponnyn ) får Probiotika vid foderbyte, när gräset växer i racerfart osv...

Men jag skulle aldrig tro att EN sak kan hjälpa en fångponny som redan haft anfall. Där krävs det lite mera. Min fick ett anfall av lite,lite fruset gräs i Oktober. Jag är annars väldigt noga med att inte släppa ut på fruset gräs men denna enda dag hade jag brått och hade inte full koll....
Däremot så borde flera tänka om och förebygga fång istället så man slipper eländet om man kan.
 
Sv: Omöjligt?

Finns det mer info om Prtexin någonstans? Jag har googlat men lyckades inte hitta :confused:
Ger just nu microbalans eller probimin, men all probiotika som går att läsa om intresserar mig! Är det bara via veterinärer det kan köpas?
 
Sv: Omöjligt?

Kl Har börjat beta min fång häst utanför hagen där det är mer gräs, har det någon effekt redan nu eller är det för tidigt att börja vänja vid gräset redan?
Var får man tag på Probiotika?
 
Sv: Omöjligt?

Har också en shettis som har kroninsk fång, vi köpte munnkorgar, kostade en 4-6 hundra men det är det värt, han kan gå med sina kompiasr på betet under sommartid utan att ha problem med fång! köpte en till dne andra shettisen också, och alla är nöjda =)
 
Sv: Omöjligt?

*KL*

Har jag fått allt om bakfoten, är det inte gräs som framkallar fång? :confused: :crazy:

Isåfall är de kanske inte så lämpligt? Men vad vet jag :)
 
Sv: Omöjligt?

Maja: Tror du seriöst på själv att hon skall få gå nere i sjöhagen efter att hon har varit så sjuk som hon har varit??
 
Sv: Omöjligt?

Jag hade själv aldrig hört talas om det innan.Men sen diskuterade vi det i ett annat forum och jag fick då tipset där. PM om du vill ha länk till det forumet så kan du fråga tjejen som tipsade om det.Hon verkar veta vad hon håller på med;)
 
Sv: Omöjligt?

vi använder en sån på vår shettis när gräset är som frodigast. den modellen vi har gör att de kan äta lite men det tar längre tid. det finns modeller som är sydda som påsar men det är nog lite grymt rent psykiskt att kunna se och känna lukten av allt gräs men inte kunna äta. ibland lånar vi även ut vår shettis till ridläger under värsta säsongen (folk jag känner och litar på)
 
Sv: Omöjligt?

fång är en reaktion på bl a för kraftigt foder i stora mängder. en del hästar med fångtendens kan man vänja in på det tidiga vårgräset för att inte övergången från uppstallat till betesgående ska bli så stor, men har den riktig utvecklad fång hjälper det nog inte. munkorg eller mycket magert bete är nog enda alternativet.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 342
Senast: Twihard
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 416
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp