Bukefalos 28 år!

Omöjligt?

K

kladdkakor

Shettisen har kronisk fång. Antar att det är omöjligt att hon kan gå i en 13 ha stor hage som denna?
Helge4.jpg
Bandit.jpg

Apache2.jpg
Annci11.jpg

Ignorera hästarna och dom dåliga korten... :D
 
Sv: Omöjligt?

Ja det är nog inte så lämpligt. Vårt russ som har haft fång en gång får inte äta gräs överhuvudtaget. Känns inte värt det. Hon klarar sig bra på hö
 
Sv: Omöjligt?

Min förra ponny hade fång (innan jag hade honom). Men det gick utmärkt att ha honom i stor hage. "Vår" hage liknar den som du hade bild på och det var inga problem alls faktiskt. Kanske var en engångsföretelse?
 
Sv: Omöjligt?

Jo egentligen... Men annars får hon bara gå i en liten trist hage med en kärringponny som sparkas hela tiden. Kul :(
Även om man vänjer henne sakta sakta sakta sakta sakta?
Hon har gått i den innan, men det var typ 3 år sen. "Diagnosen" fick hon för kanske 2 år sen.
 
Sv: Omöjligt?

Det finns "munkorgar" som går att fästa på grimman. det är hål vid mulen så att hästen kan äta lite, och dricka.
Har inte sett dom i verkligheten och vet inte om den finns i olika storlekar. Men det kanske hade varit ett alternativ..?
 
Sv: Omöjligt?

Munkorg på 13 Ha stort bete är inte att rekomendera då hästen kan fastna i något med sin munkorg.
Men min åsikt är att om hästen verkar frisk och ni inte kan se några störningar på magtarmbalansen så varför inte prova? Men släpp inte före midsommar och räkna med att det kan gå fel.
Men fång kan gå fel närsomhelst.
Man måste ibland låta även en shettis vara häst och ta en chansning.
 
Sv: Omöjligt?

Ett tips är att ge henne probiotika under betesperioden, gärna två gånger om dagen under invänjningen. Min fånghäst äter det året om, och till sommaren kommer hon att få extra doser. Det plus att hålla vikten i shack hoppas jag kommer göra att hon slipper återfall ... Det som är så underbart med vår ända tills man får fångest :crazy:
 
Sv: Omöjligt?

Två gånger om dagen på 13 Ha bete?
Jag vet inte men det känns inte realistiskt.
 
Sv: Omöjligt?

Men är inte dom jättedyra? Var hittar man sådana?
 
Sv: Omöjligt?

dom är inte jättedyra :p finns på hööks för nån hundring, har även sett begagnade för någon 50-lapp. Men det beror väl lite på märke och så... men de jag kollat på har kostat som mest 250:-
 
Sv: Omöjligt?

Näe, tkr inte heller dte egentligen. I den hagen finns det både skog, berg, strand... Hon kan fastna i vad som helst.
Så om man vänjer henne jättelångsamt, kan det kanske gå?
 
Sv: Omöjligt?

Det är ingen bra idé att låta din ponny som har kronisk fång gå på sommarbete.

Det är inte heller någon bra idé att chansa på att låta den gå där med munkorg. Det räcker ju att den pillar av grimman på kvällen och går och mumsar en hel natt för att den ska kunna få ett kraftigt fånganfall som i värsta fall leder till döden. Vill du ta den risken?
 
Sv: Omöjligt?

Nu har inte min häst kronisk fång utan har "bara" haft ett lindrigt fånganfall en gång för några år sedan men på det bete som syns på bilderna skulle jag absolut släppa henne. Det ser ju inte ut att vara nysådd vall direkt. Och om det finns skog och allt möjligt annat som gör att de rör sig en del i hagen så skulle jag inte tveka med vissa försiktighetsåtgärder. Jag skulle se till att hon var i bra hull innan betet och sedan höll det betet igenom genom att hålla igång henne hela tiden. Och kanske även ge något mag/tarmpreparat.

Men det är ju väldigt individuellt, man måste känna sin ponny helt enkelt och veta ungefär var gränserna går.
 
Sv: Omöjligt?

Teoretiskt möjligt är det, men i praktiken skulle jag säga att det är mycket olämpligt.
Min med kroniskfång går i sin vanliga hage på sommaren. Kommer upp ganska mycket gräs där, men det är bara tunnt ängsgräs så det är egentlgen inget att orao sig för. Dessutom vänjs han ju in automatiskt iom att han går där hela vintern och våren. Står även inne på nätterna.
 
Sv: Omöjligt?

Okej :)

Nä hon får nog gå i sin gamla vanliga hage iår då... Den är ju inte stor och det finns inga kul hästkompisar, men bättre det än att hon ... dör :p
 
Sv: Omöjligt?

Personligen skulle jag inte släppa en fångis på bete över huvud taget. Min fångis får gå i en gräsfri hage hela sommaren o fodras med hö. Chansar inte.
 
Sv: Omöjligt?

Två gånger om dagen på 13 Ha bete?
Jag vet inte men det känns inte realistiskt.

Jag gör det, så realistiskt är det definitivt! Mina går på 14 Ha och jag ger henne i näven när jag fyller på vatten. Enkelt.

Edit : Man kan ge dubbel dos en gång också om man inte kommer ut flera gånger om dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
215
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 519
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
154
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
566
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp