Bukefalos 28 år!

Omojligt att fornya svenskt pass!

Körkortet fungerar väl inte att åka utomlands på? Har för mig det när vi kollade vad som krävdes för att åka till Danmark, pass eller nationellt id, körkort var inte ok. Har för mig :D
Egentligen fungerar körkortet enbart inom Norden. Detta eftersom det inte står uppgifter om medborgarskap på dem.

Polisen skriver:

"Gränskontroller inom Schengen
Polisen rekommenderar alla som ska resa inom EU/EES att ta med pass eller nationellt id-kort. Inom Norden brukar det oftast räcka med körkort utfärdat i ett nordiskt land för nordiska medborgare, men det är resenärens ansvar att styrka sitt medborgarskap.
Vissa länder, däribland Sverige, har infört gränskontroller på inre gräns, det vill säga vid gränsen till ett annat Schengenland."
 
Egentligen fungerar körkortet enbart inom Norden. Detta eftersom det inte står uppgifter om medborgarskap på dem.

Polisen skriver:

"Gränskontroller inom Schengen
Polisen rekommenderar alla som ska resa inom EU/EES att ta med pass eller nationellt id-kort. Inom Norden brukar det oftast räcka med körkort utfärdat i ett nordiskt land för nordiska medborgare, men det är resenärens ansvar att styrka sitt medborgarskap.
Vissa länder, däribland Sverige, har infört gränskontroller på inre gräns, det vill säga vid gränsen till ett annat Schengenland."
Hur styrker man sitt medborgarskap om man inte har pass och dylikt då?
 
Kom på i slutet av januari att både mitt körkort och pass gick ut inom en månad, lite jobbigt om man inte har någon giltig ID-handling alls. Men jag måste haft tur att ha hunnit innan värsta rushen, fick tid inom en vecka. Inte på närmsta men knappt en timme bort.
 
Extra personal för att förnya folks pass? Nej finns betydligt viktigare uppgifter för polisen att lägga resurser på.

Det går bra ett förnya det svenska passet även när det gamla gått ut. Ska du inte resa så förnya inte passet just nu pga det höga trycket.
Det går bra så länge man har annan giltig legitimation. Är svårt att hämta ut om man inte har giltigt legitimation
 
Dubbelkollar alltid passen till hela familjen senast när vi ska lämna in semesteransökan på jobbet (januari) så att jag aldrig glömmer.
I januari såg jag alltså att passen går ut i maj, så bokade tid direkt och fick tid i februari (i sthlm)
Ja, vi reser varje sommar så skaffar inte bara för att. Därför det är bra med regeln checka passen i januari :)
 
Högsäsong är alltid högsäsong, men det är extremt nu efter pandemin och alla ska ansöka om pass samtidigt (oavsett om folk ska resa eller ej). Det blir ytterligare problematiskt när ekonomin för att anställa mer personal inte finns, och de få som ändå anställs inte alla har passutbildningen och kan börja arbeta direkt.
Jag ska ut och resa sista veckan i augusti och insåg att mitt pass går ut tre dagar innan jag ska åka, så jag bokade tid igår för att förnya mitt pass. Första lediga tid var den 26 juli i Stockholm, men då är jag bortrest så jag kunde boka först den 8 augusti. Då har jag två veckor på mig att få mitt pass - hoppas att det räcker.
Det ska inte vara några problem. 6 arbetsdagar brukar det max ta innan det är klart för att hämtas ut.
Kom på i slutet av januari att både mitt körkort och pass gick ut inom en månad, lite jobbigt om man inte har någon giltig ID-handling alls. Men jag måste haft tur att ha hunnit innan värsta rushen, fick tid inom en vecka. Inte på närmsta men knappt en timme bort.
Så länge man bara har någon med sig som kan ID-styrka, och där denne har en giltig legitimation, är det ett icke problem.
 
Så länge man bara har någon med sig som kan ID-styrka, och där denne har en giltig legitimation, är det ett icke problem.
Så enkelt är det inte. Har man ingen giltig legitimation och ska söka nytt måste en "godkänd intygsgivare" följa med. Sådana är t.ex.:
  • din maka, make eller registrerade partner
  • ditt barn eller barnbarn som fyllt 18 år
  • din förälder/vårdnadshavare
  • ditt hel- eller halvsyskon som fyllt 18 år
  • din mor- eller farförälder
  • din sambo
Min stackars särbo vars andra anhöriga bor långt bort fick, missade att både hans pass och id-kort gått ut för ngt år sen och fick till slut be sin chef följa med när han skulle hämta ut (eller om det var vid ansökan för) sina id-handlingar.

https://skatteverket.se/privat/folk...ygsgivare.4.76a43be412206334b89800035849.html
 
Hmm, men ar det inte svarare att fornya sitt pass om det gamla har gatt ut?
Inte om du har annat giltigt id.

Detta är giltiga id-handlingar​

  • Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
  • Svenskt nationellt id-kort
  • Svenskt körkort
  • Svenskt SIS-märkt id-kort
  • Identitetskort för folkbokförda i Sverige

Min bror hade enbart sitt pass som giltigt id när det gick ut så när han skulle skaffa nytt fick jag snällt följa med som godkänd intygsgivare. Mitt pass gick ut 2020 så jag passade på att skaffa nytt samtidigt. Det blev en lång historia med flera ombokningar, först då han fick covid, sen för att jag fått det. När vi väl var på plats crashade deras system så de kunde inte kolla vår relation och därmed inte fixa hans pass, varpå han fick en ny tid veckan därpå (mitt gick dock att ordna)...

När vi bokade och ombokade tiderna för att fixa pass så fanns det gott om lediga tider (slutet av januari/början av februari), men då hade inte restriktionerna släppt helt så folk tänkte väl inte på att kolla giltighetstiden för sina pass...
 
Halvt ot.
Blev nyfiken på att gå in och kolla tiderna i mitt län på grund av tråden. (Och för att mitt pass är utgånget sedan flera år så det skulle vara bra att förnya det vid tillfälle ifall körkortet skulle försvinna. Jag har bara inte fått tummen ur och gjort det...). Men tidigast lediga tid i min stad var i slutet av juli, 10 mil bort fanns tid i början av juni, 4 mil hade tid i början av juli. Så det blir nog till att boka tid så fort jag vet när jag har semester/möjlighet att åka från jobbet på lunchen. Sist jag gjorde pass var jag student så då var det lättare att ta så gott som vilken tid som helst.

Men det kanske går att göra lite som när det var mycket tryck på vaccinationstider och kolla efter återbud?
 
Högsäsong är alltid högsäsong, men det är extremt nu efter pandemin och alla ska ansöka om pass samtidigt (oavsett om folk ska resa eller ej). Det blir ytterligare problematiskt när ekonomin för att anställa mer personal inte finns, och de få som ändå anställs inte alla har passutbildningen och kan börja arbeta direkt.

Det ska inte vara några problem. 6 arbetsdagar brukar det max ta innan det är klart för att hämtas ut.

Så länge man bara har någon med sig som kan ID-styrka, och där denne har en giltig legitimation, är det ett icke problem.
Jag fick id-styrka en lokal politiker när hon skulle hämta ut sitt pass. Hon vände sig om i kön och sa - Men du vet ju vem jag är. Det kunde jag ju inte neka till. Vi pratade sen och det visade sig att hon faktiskt visste vem jag var också. Det var otippat dock.
 
Mitt pass går ut i slutet av maj, ska resa både precis innan och under sommaren. Fick först en tid i augusti, men har genom att leta efter avbokningar senaste veckan gått via 15 juli till 26 juni för att få ett nytt. Tror jag kommer kunna få en ännu tidigare tid bara jag fortsätter kolla lite då och då.
 
Men det kanske går att göra lite som när det var mycket tryck på vaccinationstider och kolla efter återbud?
Skulle helt klart kolla efter återbud på dagar som jag vet att jag kan ta tid att fixa pass. Som jag skrev i mitt inlägg innan så fick jag och min bror boka om vår tid två gånger pga sjukdom så man kan ju hålla tummarna för att andra också gör det. Har dock för mig att det nämns i diskussionen om brist på passtider att det inte är alla som bokat tid som faktiskt dyker upp när det är dags...
 
Så enkelt är det inte. Har man ingen giltig legitimation och ska söka nytt måste en "godkänd intygsgivare" följa med. Sådana är t.ex.:
  • din maka, make eller registrerade partner
  • ditt barn eller barnbarn som fyllt 18 år
  • din förälder/vårdnadshavare
  • ditt hel- eller halvsyskon som fyllt 18 år
  • din mor- eller farförälder
  • din sambo
Min stackars särbo vars andra anhöriga bor långt bort fick, missade att både hans pass och id-kort gått ut för ngt år sen och fick till slut be sin chef följa med när han skulle hämta ut (eller om det var vid ansökan för) sina id-handlingar.

https://skatteverket.se/privat/folk...ygsgivare.4.76a43be412206334b89800035849.html
Ja, nej, det stämmer att det inte kan vara vem som helst som ID-styrker vid ansökan. Jag får låta bli att skriva i trådar nästa gång jag har bråttom någonstans, så kanske mitt svar inte blir så svävande.
 
Det ska inte vara några problem. 6 arbetsdagar brukar det max ta innan det är klart för att hämtas ut.

Jo, jag vet. Jag hoppas bara att det inte blir några fördröjningar pga hög arbetsbelastning. Jag hade hur som helst tur att jag inte väntade ett par veckor med att boka tid för nytt pass.
 
Så enkelt är det inte. Har man ingen giltig legitimation och ska söka nytt måste en "godkänd intygsgivare" följa med. Sådana är t.ex.:
  • din maka, make eller registrerade partner
  • ditt barn eller barnbarn som fyllt 18 år
  • din förälder/vårdnadshavare
  • ditt hel- eller halvsyskon som fyllt 18 år
  • din mor- eller farförälder
  • din sambo
Min stackars särbo vars andra anhöriga bor långt bort fick, missade att både hans pass och id-kort gått ut för ngt år sen och fick till slut be sin chef följa med när han skulle hämta ut (eller om det var vid ansökan för) sina id-handlingar.

https://skatteverket.se/privat/folk...ygsgivare.4.76a43be412206334b89800035849.html

Det positiva med de långa väntetiderna är i så fall att det är gott om tid att ordna någon som kan följa med. :D
 
Jag förnyade precis mitt pass (konsulatet i NYC) och de är totalt fullbokade. Så fort de släpper nya tider så försvinner de på studs. Så var det verkligen inte när jag förnyade passet för fem år sedan. Jag undrar om en del utlandssvenskar har helt enkelt låtit bli att förnya passet pga pandemin (man kunde ju inte resa hur som helst) och pga lockdowns (man kunde inte ta sig in i byggnader hur som helst utan mask och temp-check etc etc etc), så nu är vi fler i ”flaskhalsen” än normalt.
 
Mitt pass gick ut under pandemin och jag bor i DK, alltså måste jag åka till Sverige (gånger två - fixa pass och hämta pass) för att få det ordnat. Ett par tusingar bara till broavgifter. Till råga på allt har jag gift mig och bytt namn under tiden, så måste först registrera namnändring hos skatteverket. Mitt enda ID är det danska körkortet (i nytt namn), så jag har inget giltigt ID till att fixa passet och måste därför släpa med maken över bron.

Vi hade planer om att resa till New York i sommar, men med dessa väntetider så går det nog lite längre tid innan vi kommer iväg...

Överväger att ansöka om danskt medborgarskap för att slippa allt krångel nästa gång passet behöver förnyas.
 
Är det någon som vet varför det svenska passet bara är giltigt i 5 år, istället för 10 som i de flesta andra länder? Känns som att en höjning från 5 till 10 år för vuxna skulle göra enorm skillnad på alla sätt, och ärligt talat är det väl ganska få som ändras sådär vansinnigt drastiskt mycket på 10 år efter att man fyllt 18?
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 397
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 549
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp