Bukefalos 28 år!

Omväxlande ridning

S

Shetland_Memories

Hejsan, jag skulle vilja ha lite tips på lite olika saker att öva på då jag rider. E skötare på en sur liten shettis, och jag börjar undra om det kanske beror på att han har så tråkigt, att vi (vi är tre skötare på honom) gör samma saker med honom hela tiden. Några tips på hur vi omväxlar ridningen?:bump:
 
Sv: Omväxlande ridning

Först och främst vad tränar du för något när du rider nu och vad gör de andra skötarna med honom ?
Annars så kan du alltid köra/tömköra/longera ?
 
Sv: Omväxlande ridning

Jo, ibland kör vi ju honom ute i skogen och så. Jag brukar ofta träna p ådet jag gör på ridskolan, men det blir så tjatigt. Jag brukar j uvärma upp honom i skritt, köra lite ridvägar, övergångar från skritt till trav och skritt igen, för att träna honom, och mig på rätt sittben i lättridningen. Sen galopperar jag lite, både i fältsits och nersittning. Sen varierar det lite, kanske övar jag volterna och liknande.
 
Sv: Omväxlande ridning

Hej!:)

Du kan ju fara i terrängen? Hoppa små hinder, köra bommar, ta hjälp av olika "koner" såm du sätter ut som du skall rida olika ridvägar runt,
träna horsemanship, köra, tömköra, leda ut i skogen tex, rida barbacka,
ha lektimmar med shettisen osv! :D
 
Sv: Omväxlande ridning

gå ut o gå med honom, det älskar min häst, eller gå ut i skogen på en skrittrunda.

klättra i backar och försök undvika ridhuset så mkt (om ni har ngt)

här har vi en shettis som bockar av allt som sätter sej på honom om han är på banan! men i terängen så är han 100% säker!!
även fast du rider omväxlat på ridbanan, så tror jag att han enormt skulle uppskatta att få komma utanför staketen!
 
Sv: Omväxlande ridning

Vi har ju en plan vi brukar rida på, men än så länge har jag inte ridit ut, eftersom jag inte kan vägarna så bra, men visst, jag skulle kunna rida ner på en väg vi kallar travrakan, som går längs åkrarna.
 
Sv: Omväxlande ridning

Vi brukar leda honom ibland, men bara på gården. Då tränar vi natural horseship.
 
Sv: Omväxlande ridning

okej, har ni snö där? du kan ju försöka lära dej vägarna själv :idea: o förja dina snöspår hem igen! jag brukar gå ut o motionera shettsarna här vid stallet som jag har min häst vid, de gillar det jätemycket!!
men på banan kan du väl longera o lite sånt oxå..:idea:

kom på en ny grej: löshoppa!! uurkuul! :D
 
Sv: Omväxlande ridning

när du rider dressyr behöver du inte alltid göra ordningen skritt trav galopp. utan du kan även göra galopp före traven, på de viset tycker hästarna att det blir roligare och det varijerar det, traven bli äen roligare att jobba i å..

du kan även löshoppa ocm du har tillgång till ridhus (kom bara ihåg att låta ästen hoppa 10-12ggr max).

Rida barbacka är även kul och avslappnande, eller bara gå ut och gå en promenad med hästen.
 
Sv: Omväxlande ridning

Mm, men jag vet inte om det skulle funka. VI har ju inget staket där, ingen transport heller, och vi sköter ju honom bara för en kul grej, förlåt att jag säger det men det skulle nog bli för tjorvigt...
 
Sv: Omväxlande ridning

Mmm...men är det inte bäst att värma upp hästen ordentligt först, innan man börjar galoppera? Musklerna måste ju bli varma och liknande.
 
Sv: Omväxlande ridning

Nejdå, det förstår jag ju såklart, och jag är väldigt tacksam för att ni tar er tid att ge mig råd! ^^
 
Sv: Omväxlande ridning

Du värmer upp i skritt, kanske lite lite trav, men galoppen är inte farlig för hästen :) Det tog många år för mig innan jag insåg detta (att man kunde, gud bevare min själ, galoppera innan man travat fram ordentligt:angel:;)). Och helt otroligt, plötsligt fick min häst en fantastisk trav utan spänningar tidigt i passet istället för sent!
 
Sv: Omväxlande ridning

Jaså. På mitt stall kom det en jätteduktig hästälskare, som varit med om det mesta, och hon berättade att man skulle värma upp hästen i minst en kvart, helst tjugo minuter eller mer, i skritt och mjuk trav...nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro :P
 
Sv: Omväxlande ridning

Självklart ska hästen värmas upp, däremot kan en lösgörande galopp göra att travarbetet sedan går lättare. Allt handlar om vilka krav du ställer på hästen. Skritta fram ordentligt och skritta av ordentligt är viktigt.
 
Sv: Omväxlande ridning

Okej, då vet jag! Men trots det kommer jag nog fortsätta med den gamla tekniken... men det finns ju såklart massa andra saker som gör ridnigen omväxlande!
 
Sv: Omväxlande ridning

Du verkar väldigt mån om din häst.
Bygg en liten terängbana runt gården, det gjorde jag men min shettis.
Det är jättekul. Små hinder och snabba svängar.
Prova gymkhana, det finns många bra böcker att låna om det. Shettisar brukar gilla fart och fläkt.
Se till att ha roligt!

Lycka till
 
Sv: Omväxlande ridning

joo men du behöver ju inte göra traven så länge lite bara så att hästen blir varm och sedan gå igång på galoppen
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 044
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp