Bukefalos 28 år!

Omvänd nepotism

Miao

Trådstartare
En nyfiken fråga som jag hoppas någon vet svaret på:

Är det lagligt att neka någon en anställning pga att det arbetar släktingar till den som söker jobbet på samma arbetsplats?

I mina öron låter det ju som någon sorts diskriminering om det nu uttryckligen sagts att det är anledningen till varför personen inte fick jobbet (det är inte mig det handlar om så jag har inte förstahandsinformation).

Arbetsgivaren kan ju givetvis ha tyckt att någon annan som sökte var bättre, men nu handlar det om just att ha blivit nekad ett jobb pga att släktingar (ingifta, om det spelar någon roll) jobbade på samma arbetsplats. Har en arbetsgivare verkligen lagens stöd för att göra något sådant?
 
Sv: Omvänd nepotism

Vi har haft den regeln på jobbet. Försvann när chefens barn blev vuxna nog att börja sommarjobba :cautious:.
 
Sv: Omvänd nepotism

Vi har haft den regeln på jobbet. Försvann när chefens barn blev vuxna nog att börja sommarjobba :cautious:.

Vad "passande" att det försvann då ;).

Det är det jag funderar över, det kanske är så att det är helt upp till arbetsgivaren att sätta sådana regler, och då är det ju inget konstigt... Men eftersom det är så extremt otillåtet att diskriminera någon på något sätt (kön, religion, graviditet osv.) vid anställningar så blev jag lite fundersam över detta...
 
Sv: Omvänd nepotism

Mycket möjligt.
Det skrivs i regel in i arbetsplatsens arbetsmiljöpolicy.

Jag välkomnar det som ett verktyg mot svågerpolitik,
även innefattande vänskap som inte klarar av professionellt
förhållningssätt.
 
Sv: Omvänd nepotism

På min arbetsplats har vi en policy gällande släktskap, i korthet innebär det att cheferna inte får ha anhöriga i sina arbetslag. Däremot får de arbeta i andra arbetslag... Det är en förhållandevis ny policy och de allra flesta tycker det är toppen! Förutom de som hade vinning av att jobba med sina släktingar såklart.
 
Sv: Omvänd nepotism

Många arbetsplatser har policies som innebär att makar/sambor, föräldrar/barn etc inte ska jobba i samma organisation eller vara varandras chef. Det tycker jag är bra, det blir oftast inte så bra professionell miljö varken för dem det berör eller övrig personal.
 
Sv: Omvänd nepotism

+ ni andra

Tack för svar!

Företaget i fråga har redan flera gifta par och närstående släktingar anställda (dock ej på samma avdelning och inte heller i chef-underordnadposition), vilket alltid har fungerat bra enl uppgift.

Det kan ju vara så att policyn har ändrats nyligen, men det kändes bara så fel att höra det som ett argument emot den ansökande. Särskilt då när det inte varit snack om någon sådan policy annars.

Men som sagt, jag har inte förstahandsuppgifterna så det kan ju vara annat bakom också.
 
Sv: Omvänd nepotism

En nyfiken fråga som jag hoppas någon vet svaret på:

Är det lagligt att neka någon en anställning pga att det arbetar släktingar till den som söker jobbet på samma arbetsplats?

I mina öron låter det ju som någon sorts diskriminering om det nu uttryckligen sagts att det är anledningen till varför personen inte fick jobbet (det är inte mig det handlar om så jag har inte förstahandsinformation).

Arbetsgivaren kan ju givetvis ha tyckt att någon annan som sökte var bättre, men nu handlar det om just att ha blivit nekad ett jobb pga att släktingar (ingifta, om det spelar någon roll) jobbade på samma arbetsplats. Har en arbetsgivare verkligen lagens stöd för att göra något sådant?

I stora drag så det dessa 7 som klassas som diskrimineringsgrunder:
Kön
Etnisk tillhörighet
Religion eller annan trosuppfattning
Funktionshinder
Sexuell läggning
Könsöverskridande identitet eller uttryck
Ålder
Så att så länge det inte går att hävda att det faller under någon av dessa så är det ok att göra "skillnad" på folk av de konstigaste anledningarna.

/Camilla
 
Sv: Omvänd nepotism

På mitt företag (kommunalt, ca 600 pers) jobbar ibland hela familjen. Däremot anställs inte familjemedlemmar inom samma arbetslag tex far och son, däremot är det inget hinder för samma avdelning.
Jag och min pojkvän ingår i samma arbetslag, men det var inte så innan vi började jobba så att säga. Så varken han eller jag lär ju få kicken, men jag tror inte att vi blivit nyanställda på samma lag om det vore idag...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 459
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 833
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 861
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp