Ont, det gör ont! (Intimt)

LiteLiten

Trådstartare
Så. Anonymt nick för att.. Jag vet inte. Jag är pryd. Och det här är genant.

Då och då, kanske ett par gånger om året så får jag enormt kli i själva muttan. Eller det börjar med klåda, men inom ett par dagar övergår det i att kännas som om jag blivit brutalt kn*llad med sandpapper alt. rejält skrubbad i de intima regionerna med en stålborste. Höjden av oskönt helt enkelt.

Efter någon vecka brukar det försvinna av sig självt.

Det lindras något av att tvättas übernoga med tvål och sedan smörjas med fet kräm.

Men vad ÄR det som händer? Varför blir det såhär? Finns mirakelmedel för att fixa?

(Nej jag går inte till gyn. Det är helt otänkbart av olika skäl.)
 
Svamp.


Hade det en gång och det gjorde så ont!
Fick sjukskriva mig från skolan för jag kunde bara ligga i sängen med särade ben och kylde stället :o
Åkte sen till ungdomsmottagaren och fick konstaterat svamp och köpte medel mot det på apoteket.
 
Så. Anonymt nick för att.. Jag vet inte. Jag är pryd. Och det här är genant.

Då och då, kanske ett par gånger om året så får jag enormt kli i själva muttan. Eller det börjar med klåda, men inom ett par dagar övergår det i att kännas som om jag blivit brutalt kn*llad med sandpapper alt. rejält skrubbad i de intima regionerna med en stålborste. Höjden av oskönt helt enkelt.

Efter någon vecka brukar det försvinna av sig självt.

Det lindras något av att tvättas übernoga med tvål och sedan smörjas med fet kräm.

Men vad ÄR det som händer? Varför blir det såhär? Finns mirakelmedel för att fixa?

(Nej jag går inte till gyn. Det är helt otänkbart av olika skäl.)

Tvätta inte fiffi med tvål, det torkar ut och pajjar balansen.
Men ja, det låter som svamp.
Tvätta med vatten och babyolja, du kan även ha på olja efter toabesök så att fiffi håller sig återfuktad.
Det finns receptfria piller att köpa apoteket, men du ska känna dig lyckligt lottad som har besvär som försvinner av sig själv! Köp inte kräm/vagiatorer som typ pevaryl, dom kan göra fiffi mkt arg.
Bedövningsgel är skönt mot klådan.
 
Har du lagt märke till något mönster i när det dyker upp eller är det helt random?
Upplever du några förändringar i huden före/under/efter?
 
Svamp!

Tvätta INTE med tvål, det torkar bara ut ännu mer, finns receptfri medicin på apoteket testade en gång och ja jo kändes bra en kort stund sen ännu värre..

För mig har olivolja funkat fint!
 
Inte tvätta med tvål. Använd barnolja istället. Det löser upp fett och smuts + smörjer in och fuktar samtidigt. Jag har det i duschen. Sköljer/torkar inte bort överflödet utan det får bli fuktgivande. Perfekt om man rakar sig också.

Har du tänkt på om det kommer i samband med mens tex? Strax efter? Det kan ju bli tätt av binda/tampong så man får svamp. Finns receptfritt men egentligen är det ju bäst att få konstaterat vad det är.
 
Det låter som svamp men det som talar emot det är att det försvinner av sig själv vilket svamp inte gör i normalfallet. Jag skulle istället gissa på att du får en obalans av någon anledning. Ser du något mönster på hur det kommer? Om det kommer efter mens så är menskopp att föredra eftersom det inte torkar ut slemhinnorna och om du vill använda ob så är tampongen Ellen bra eftersom den är indränkt i bra bakterieflora. Var också noga med att använda rätt storlek på ob:en så att du inte blir torr. I vilket fall så ska du inte behandla dig med svampmedel innan du har fått konstaterat att det är svamp. Om man behandlar sig med svampmedel ofta och särskilt utan att det verkligen är svamp så kan man få vestibulit och det vill du inte ha! Om du vägrar en gynundersökning så kan du själv ta ett prov ifrån slidan och be en gynekolog eller barnmorska titta på sekretet i mikroskåp eftersom de då kan se om det är svamp eller om det är något annat.

Det du kan göra själv är att nästa gång det kommer så köper du t ex femiflor, lactal balans eller Ecovag. Det är alla slidpiller som du stoppar upp så långt du kan i slidan enligt instruktionerna på förpackningen. De innehåller medel som återställer slidans naturliga bakterieflora. Du kan också använda RFSU softbalans eller ACO Intimate Care Moisturising gel efter dusch och bad och tvätta med Aco cleansing wash. Olja är egentligen inte så bra att tvätta med eftersom olja innehåller så stora partiklar så att om man har känslig hud så kan det ge skav. Du ska aldrig tvätta underlivet med vanlig tvål och aldrig skölja med vattenstrålen upp inuti slidan för det torkar ut och ger obalans i bakteriefloran som ska finnas där.
 
Låter som svamp och är hemskt. Lider med dig. Stryp socker och vitt mjöl intaget. Smörj med xylocain salva, ta en tablett mot svamp. Krya på dig.
 
Jätte tack för alla svar och goda råd! Nu har det nästan redan gått över, men till nästa gång ska jag komma ihåg alla tips och råd! Tack, buke är bäst! :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp