Ont i axeln

Sv: Ont i axeln

jag har haft liknande problem som du. Efter varje gång som jag har ansträngt mej har ja fått en sjukt jobbig värk i ena axeln. Det har liksom värkt i musklerna.
För ca en vecka sen så va ja hos en akupunktur som sa att mitt ben hade "fastnat" i höften typ.. så de va en cm kortare än det andra. så när ja red o så så gjorde ja det snett. Han ryckte tillbaks det och satte nålar i axeln och ja tycker att det har blivit mycket bättre.
Jag är också bara 15 men och han sa inget om att ja var utsliten...
 
Sv: Ont i axeln

Det enda som hjälper de smärtorna ni beskriver dvs om det beror på överörlighet så är tyvärr träning det enda som stabiliserar axeln. Försök att ej ta ut axeln i ytterläge. Gummibandsträning brukar fungera bra. /Camilla

Håller helt med har haft mycket problem med mina axlar pga av ett fall som resulterade i fraktur och nervskada på höger axel. Vänster drogs ur led för ett år sedan då en häst slängde sig och jag inte hann släppa tygeln (troligtvis var den överansträngd pga den andra långvariga skadan)... Det ända som håller axlarna i skick är träning, massor med träning.

Ryttare är ofta starka i armarna så länge man håller händerna "lågt" så fort man ska använd armarna över axelhöjd brukar det vara väldigt svajigt= svagt. Träna med gummiband som Camilla föreslog, en sjukgymnast kan visa er enkla övningar som kan göras hemma. Ta vara på era kroppar nu då de ska hålla i många år, speciellt om ni vill jobba med hästar för då behöver ni kunna ta i!
 
Ont i axlarna, inflammationer...

Jag har gått och dragits med inflammationer och problem med axlarna av och till i ett år snart. Det är bra i perioder, men det finns där och blir värre ibland fortfarande.

Har åkt in och ut från sjukan med smärtstillande o order om vila, men det fungerar inte riktigt.

Ngn som har samma problem?
Har ngn några bra tips på olika övningar man kan göra o så?
 
Sv: Ont i axlarna, inflammationer...

Hej!

Jag har en liten fråga... Exakt hur mycket vilar du?
Mockar i stallet, rider, ryktar?
Och vad för smärtstillande har du fått?

Inflammationer kan endast läkas med vila och antiinflammatoriskt, om vilan inte funkar kan det vara så att du inte vila tillräckligt?
(talar här av egen erfarenhet, jag fick skippa ALL typ av ansträngning för handlederna jättelänge för att få inflammationen att försvinna, ingen ridning, ingen mockning, inget kul alls!)

Har du inte fått några stärkande övningar att göra när axlarna känns bättre?
Det är lite svårt att hjälpa så här på avstånd, axlarna innehåller ganska mycket saker. Mitt råd är att gå till en sjukgymnast, dom kan ge dej mycket bra träningsråd och tips och desutom kolla att du gör övningarna på rätt sätt..

mvh/ Lavinia, som har ont i handlederna av och till och inte gått till SJG
 
Sv: Ont i axlarna, inflammationer...

Jag vilade totalt i typ 6 veckor i våras... Kommer inte ihåg vad det var jag åt, men piller jag mådde rätt illa av var det iaf, och sen vanliga ipren.

Fick sen remiss hos sjukgymnast, men där fick jag massage en gång och ett par strech-övningar sen var det finito. De hade inte tid med mig.

Jag känner av det här då och då fortfarande, det är lite drygt, men ännu inget akut. Måste försöka komma ihåg att strecha ordentligt, men det är lätt hänt man glömmer eftersom att ta hand om hästen alltid kommer först efter träningspasset.

Tänkte bara höra efter om ngn annan har liknande problem o har ngt bra tips?
 
Sv: Ont i axeln

det låter ganska intressant, uppstod din smärta när du red, eller efter? min uppstod oftast när jag cyklade hem efter att ha slitit ett par timmar.
 
Sv: Ont i axeln

min smärta kom oftast efter ja ridit, eller om ja stått en hel da å frysit så kunde ja få jätteont i axeln för att ja spände mig då.
jag kände mest min smärta när ja kommit hem från stallet och bara tog det lugnt... men ja kan känna att de inte riktigt e över tyvärr:crazy:
 
Sv: Ont i axlarna, inflammationer...

Hej!

Vilade du helt, eller gjorde du en massa saker, typ häst, ridning, städa hyllorna i huset? Vila helt i 6 veckor verkar jättejobbigt..

Om jag var du skulle jag leta reda på en annan sjukgymnast, förklara problemet ordentligt och även säja att du håller på med hästar och vill kunna göra det utan smärta!

Du måste ha hamnat hos en ganska dålig sjukgymnast som bara masserade och stretchade lite, problemet ska ju försvinna tycker man. Risken med axelskador är ju att de kan bli ganska permanenta, så gå tillbaka och kräv mer behandling, 8 gånger kan man få utan remiss.

/ Lavinia
 
Sv: Ont i axeln

Hej!

Ville bara säja att jag gillar din inställning!!

/ Lavinia, som egentligen måste träna mer än hon gör för att vara smärtfri, men jag gör iaf så gott jag kan och hinner:-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 100
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
707
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp