Bukefalos 28 år!

Ont i benet vid ridning ;s

Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Jag har det. Köp Spreng*r! :D Löste mina knä och hälproblem. Rekomenderas! Bow Bal*nce har jag ;)
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

på vilket håll ska man fästa stigbygelplattorna? höga sidan mot tårna eller mot hälen? hittade ett par i ridsportbutiken hemma och funderar om det kan vara ngt för mig.

Hmmm....mina plattor är inte lutande åt det hållet utan är högre på utsidan av foten och lägre på insidan mot hästen (eller tvärtom då om man väljer att sätta dem åt det hållet).

De du beskriver verkar ju mer vara plattor som skulle underlätta för ryttaren att placera foten lättare med hälen nedåt.
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

aha. tittade inte så noga på dem men ska fråga om de har sånna som du beskrev. tack^^
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Skriver även jag under på detta, samt att jag älskar mina ledade stigbyglar. Har krångelfotleder efter ett antal skador och kan knappt gå efter ett pass med vanliga stigbyglar. Med mina egna kan jag rida långturer på flera timmar med korta läder helt utan problem.

Stabilitetsträning kan också hjälpa. Balansplatta och tåhävningar is the shit.

Hur ser ledade stigbyglar ut? Köpta vart? Pris?

Har också en fot som är besvärlig, kanske ngt att testa!
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Antingen Sprenger Bow Balance som redan nämnts i tråden (och som är överlägset bäst men kostar därefter) eller nån billigare "kopia" som är ledade på sidorna så att fotplattan blir lite rörlig och vinklas efter foten. Mina är från Mark Todd, kostade tre-fyrahundra och funkar finfint för mig. Men hade jag råd skulle jag skaffa Sprenger.
 
Sv: Ont i benet vid ridning ;s

Ledade stigbyglar har färgat gummi längst sidorna av stigbygeln. Den delen är rörlig. Ger även svikt upplever jag (Har sprenger) Iställer för att fo´ten ändrar sig efter stigbygeln så ändrar sig stigbygeln efter foten. Annars är det lätt att man tvingar foten i en onaturlig vinkel, vilket leder till smärta.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 330
Senast: Sel
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp