Bukefalos 28 år!

ont i ryggen, vad göra?

Glimten

Trådstartare
Jag har ett eng. fullblod som är 3,5 år. Jag slutade rida henne för 2 månader sen då hon kunde det en tre-åring vanligtvis kan, hon skulle då få vila och sedan tänkte jag sätta igång henne lite lätt och endast arbeta mycket från marken med henne. Sista gången jag red henne upptäckte jag att hon hade spänningar i ryggen, så jag tog dit en massör som inte tyckte att det va så farligt och att vi skulle förhoppningsvis skulle fixa det efter några behandlingar med massage. Jag köpte arnika liniment som jag har masserat in på henne varje dag sedan dess, dock ingen förbättring. :(
På måndag rinegr jag till ATG-kliniken och hör med dom men jag skulle gärna vilja höra vad ni tror om det.

Jag har tagit det jättelugnt med henne i ridningen och varit väldigt nogrann med att hon ska vara avslappnad hela tiden.
Massören trodde stenhårt på växtvärk, men hon har inte växt någonting alls på ett tag. FÖrutom i muskelmassa, hon fått väldigt mycket mer muskler på bara några månader, kan det vara det som är orsaken? Men ändå, det har gått 2 månader utan förbättring. Jag går ut och går med henne och gör lite övningar som gör att hon får röra på sig, lite mjukare blir hon men det är fortfarande spänt efteråt.
Hon är som mest spänd bak vid njurarna men även mitt på ryggen.

En grej som är lite konstigt är att min kompis häst (som Belinda går tillsammans med i hagen) har börjat bli spänd på exakt samma sätt, hon har aldrig varit det minsta spänd förut. Det har kanske ingen koppling, men jag tänkte bara ändå.. kan det ha med hö't o göra på något sätt?

oj va långt det blev. ni får ha överseende ;)
tacksam för alla svar!
 
Hej!
Jag satt u funderade på att du kunde ta ut en kiropraktor till din häst. Jag har haft det på mina när dom beter sig knepigt... men när jag läste vidare i ditt meddelande om din kompis häst som åxå hade börjat då verkar det ju mera konstigt...? Hur gamal e din kompis häst då? Det kan ju iofs vara möjligt att din häst, som bara e 3½ år, har muskel värk. Rätt vanligt. Den kan ju ha ont i ryggen av sadeln, eftersom att den har byggt muskler, som den inte hade när du provade ut den... Ta för vana att du själv känner igenom din häst i ryggen, samt tar ett stadigt tag i svansen, lägger all din tyngd bakåt å drar till. Dra i svansen e bra. Om du inte har gjort det tidigare, kan det knaka till lite i ryggen...
 
Hennes häst är 9 år. Jag vet som sagt inte om det hänger ihop men det är himla konstigt..
Jo, kiropraktor kan jag ju prova :) Det gäller bara att hitta en bra också. :)
Tack för tipsen! :bow:
 
Öhm :confused: Dra i svansen kan vara JÄTTEFARLIGT! Det skall man absolut INTE göra om man inte fått instruktioner av någon som är utbildad och absolut INTE på det sättet som du beskrev!

Till Glimten: Om inte massagen fungerar så är det antingen inte rätt behandling, eller så har din massör rätt. Röntga hos veterinär, och kontakta en utbildad eller rekomenderas kiropraktor om du vill vara säker. Dra dock INTE i svansen! Om något är snett, sammavuxet eller inflamerat så kan det bli tusen gånger värre!

Mvh/Marie
 
Bara en tanke. Hur ser underlaget i hagarna ut? Hur sitter din hästs täcke? Har din häst broddar?
 
just nu så är hagarna väldigt gropiga av fryst lera. :(
hon fick ont i ryggen innan vi bytta till dom här hagarna, så det har nog inte med det att göra, om det inte förvärra det iofs..? Du kan ju ha en poäng i det.
Ja, hon har broddar. Hur tänkte du då? Att hon kanske spände sig utan, eller? :)
Alla hennes täcken ligger över manken precis där mankammen börjar, massören pratade också om det men kunde inte se nåt fel med täckena..
 
tack så mycket för ditt svar! :bow:
ska ta coh höra runt lite mer om en bra kiropraktor, tycker sånt där är så svårt. :crazy:
 
Okej.. Tänkte precis som du skrev, att hon kunde ju ha fått spänningar pga täcket, att hon spände sig för att inte halka i hagen etc...

Men att det är knöligt i hagen kan ju få dem att spänna sig när de "stapplar" omkring där.. Och om hon inte rör sig lika mkt nu kan hon ju stelna till, om hon är en sådan som behöver röra sig en hel del..

Bäst är ju om du kan klura ut orsaken till ryggontet.. En duktig equiterapeut vore väl på sin plats. :)
 
ja, frågan är bara vart jag ska få tag i en, ska genast ringa runt o telefontrakassera lite hästkompisar :devil: :D
 
Se till att få tag på en erkänt duktig också! Jag vet en(två t.o.m.) som är jättebra, men det är ju nere i mina trakter, fast tja, så långt är det ju inte från V-ås till Falun förstås.

Men försök höra dig för! :)
 
Det där med ev. ryggproblem är inte lätt . . . Ett tips: Läs senaste Ridsport (kom idag till prenumeranterna). Där är en ganska omfattande artikel om hästens rygg!
 
ja, min massör visste en, men hon va tydligen ny så då har man inte hört något om henne än heller =/ vill inte riktigt vara bland dom första som provar, ska försöka hitta någon som du säger, är erkänt duktig.
falun-västerås, det är väl 35 mil tur och retur iaf :crazy:
 
Om det är kallt och blåsigt, kan det vara att hon står med rumpan mot vinden och spänner sig. "Min" kiropraktor har beordrat många täcken på min häst så att hon absolut inte ska frysa.
Är ju en idé i alla fall.
 
Har du kollat sadeln?
Ligger den på länden så är det nästan garanterat den som har gett ömheten. Kolla så att den inte har legat för långt bak (dvs inte längre bak än det 18:e revbenet)
 
ja, sadeln är kollad men den slutade jag använda samtidigt som hon började vila då hon började växa ur den då. har en ny sadel nu och den ligger inte för långt bak iaf. fast, ska kolla alltiong extra noga i morgon, för tusende gången :crazy:
 
Kolla så att sadeln ligger bra på ryggen.. Den ska inte vara bakåt eller framåtlutad.
Min sadelmakare sa att om man tänker sig att man häller en droppe vatten vid framvalvet ska den rinna ner och stanna precis mitt i sadeln..
Min pålle var väldigt öm i ryggen och det visade sig att sadeln var bakåtlutad så jag hamnade i bakvikt och tryckte ner bakvalvet..
 
Ta för vana att du själv känner igenom din häst i ryggen, samt tar ett stadigt tag i svansen, lägger all din tyngd bakåt å drar till. Dra i svansen e bra. Om du inte har gjort det tidigare, kan det knaka till lite i ryggen...

:eek: :eek:

Det är just sådana råd som gör det farligt ibland, att dra i svansen utan att EXAKT veta varför hur och vad det gör för nytta är jättefarligt!
Hästens svans kan för det första ha en gammal fraktur, något som är ganska vanligt, dessutom påverkar det ända fram i käkarna om du drar i svansen, ska man utföra något dylikt ska man ha kompetens! Svansen är något hästen styr och håller balans med, det sitter mkt nerver där det löper signaler upp till hjärnan genom ryggraden, inget att leka med!

Tänk er för när ni ger råd!
 
Jag har en unghäst som väldigt lätt får muskelspänningar i ryggen, jag fick tipset att ge hästen B-vitamin och det har fungerat kanonbra på min häst! Jag köpte en dunk Shy Feeder och gav henne dubbel dos första veckan och nu går hon på en normal underhållsdos. B-vitamin är ju inget farligt att ge för mycket av för de kissar bara ut överskottet så det skadar väl inte att testa i alla fall? Det är ju inte så dyrt med B-vitamin heller. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Ida94
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 364
Senast: Soapbubble
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 374
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 404
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp